loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

از قدیم تا به امروز، قاب تلویزیون میهمان خانه بسیاری از ما بوده است. از حدود یک قرن پیش که تلویزیون های CRT با تصاویر سیاه و سفید به زندگیمان رنگ میداد تا جدیدترین نسل تلویزیون ها با صفحه نمایش IPS که رویای ما را بی نهایت شفاف و رنگی می کند؛ شاید بگوییم امروز یکی از واجب ترین وسایل خریداری شده برای شروع یک زندگی رنگی، خرید تلویزیون با نمایشگر مناسب است.

با ماه همراه باشید و در این مقاله از ایکس ویژن مطالب زیر را بخوانید:

  • صفحه نمایش چیست؟
  • انواع نمایشگر تلویزیون و تکنولوژی صفحه نمایش
  • مقایسه انواع صفحه نمایش تلویزیون
  • راهنمای انتخاب نمایشگر مناسب

صفحه نمایش چیست؟

تلویزیون از حدود یک قرن پیش وارد خانه های ما شد. آنچه باعث دیدن تصاویر به هم چسبیده سیاه و سفید در تلویزیون میشد، صفحه نمایش آن بود. اولین تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون، به صورت مکانیکی بود. یعنی مشاهده تصاویر به چرخش یک دیسک متکی بود. این نوع از تلویزیون های غول پیکر قدیمی، بسیار سنگین بودند و تصاویر سیاه و سفید را با کیفیتی بسیار پایین نمایش میدادند اما روی کیفیت سرگرمی بچه ها تاثیر بسزایی داشتند.



از آن روزها، مدت بسیار زیادی میگذرد. هم راستا با تغییر صفحه نمایش تلویزیون ها از سیاه و سفید به رنگی، ضخامت صفحه نمایش تلویزیون نیز کمتر شد. امروز تلویزیون های قدیمی از دور خارج شده اند و تلویزیون های با نمایشگر مناسب، از صفحه نمایشگر تخت تا نمایشگر منحنی و با کیفیت وارد بازار شده اند.

انواع نمایشگر تلویزیون و تکنولوژی صفحه نمایش

شاید در چند دهه گذشته خرید تلویزیون و انتخاب نمایشگر برتر کار سختی نبود؛ چرا که طرح و برند تلویزیون ها محدود بود و انتخاب ساده تر میشد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور نسل جدید انواع صفحه نمایش تلویزیون، انتخاب نمایشگر مناسب نیز سخت شده است.

انواع نمایشگر تلویزیون و تکنولوژی صفحه نمایش

با پیشرفت تکنولوژی انواع صفحه نمایش تلویزیون به بازار آمد که در کنار تکنولوژی نمایشگر، کیفیت بالاتری از تصویر را نیز ارائه داد. بطوری که امروزه علاوه بر دیدن بسیاری از فیلم و سریال ها با تلویزیون، از نمایشگر تلویزیون برای بازی و سرگرمی نیز استفاده می کنیم. نمایش بازی در نمایشگر تلویزیون، بصورت سه بعدی و با کیفیت بسیار بالا ما را از داشتن کامپیوتر جهت اجرای جدیدترین بازی ها نیز بی نیاز کرده اند.

در این مقاله، سعی داریم با مقایسه صفحه نمایش های مختلف تلویزیون، کاملترین راهنمای انتخاب نمایشگر تلویزیون را برای شما ارائه کنیم تا خرید صفحه نمایش مناسب را برای شما ساده تر کنیم.(بیشتر بخوانید: راهنمای کامل خرید تلویزیون)

تلویزیون CRT

قدیمی ترین انواع صفحه نمایش، تلویزیون CRT است. در تلویزیون های قدیمی و آنالوگ CRT، تصاویر در نتیجه تابش پرتوی کاتدی بر روی صفحه تصویر تولید می شدند که این فرآیند نیاز به لوله های کاتدی با فضایی نسبتا بزرگ داشت.

صفحه نمایش پلاسما

صفحه نمایش پلاسما، یا تلویزیون های پلاسما، که نسل پیشرفته تر تلویزیون های CRT هستند به عنوان قدیمی‌ترین انواع صفحه نمایش تلویزیون نام برده می شوند. البته نمایشگر پلاسما هنوز هم محبوبیت دارد چرا که در مقایسه با صفحه نمایش LCD پرنور تر بوده و عمق رنگ مشکی آن‌ها بیشتر است. نمایشگر پلاسما برای نمایش پیکسل‌ها از سلول‌های خاصی که دارای گازهای یونیزه یا پلاسما هستند، استفاده می‌کند.

نکته مثبت صفحه نمایش پلاسما که هنوز هم جز محبوب ترین تلویزیون ها است، رفرش ریت بالای این تلویزیون‌ها است یعنی تصاویر با کمترین میزان پرش نمایش داده می شوند که برای تماشای صحنه‌های ورزشی و اکشن بسیار مناسب است. وضوح رنگ و کنتراست بالای تصاویر پلاسما، برای طرفداران تماشای فیلم های سینمایی، هنوز هم مناسب است. البته ضخامت زیاد، وزن بالا و مصرف انرژی بسیار زیاد و تولید گرما از معایب صفحه نمایش پلاسما بوده اند. این معایب باعث شد تا نسل تازه تری از صفحه نمایش تلویزیون ارائه شود که در ادامه به آن میپردازیم.

صفحه نمایش LCD

مشکل مصرف برق زیاد تلویزیون های پلاسما، باعث شد تا نسل جدید تلویزیون ها با صفحه نمایش LCD عرضه شود. LCD مخفف Liquid Crystal Display  به معنای صفحه نمایش کریستال مایع است. البته زمان زیادی از ساخت این سری از تلویزیون ها نمیگذرد و صفحه نمایش LCD اولین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی تولید شده است. صفحه نمایش LCD با توجه به مصرف برق کمتر نسبت به نمایشگر پلاسما، در بسیاری از خانواده ها محبوب بود و با قیمت مناسب تری نیز در بازارهای جهانی به فروش می رسید.


اگر قصد خرید تلویزیون دارید بخوانید:

راهنمای خرید تلویزیون


فناوری به کار رفته در نمایشگر LCD، موجب نازک تر شدن و سبک شدن وزن تلویزیون LCD نسبت به نسل های قبل تر آن شد. البته از صفحه نمایش LCD نه تنها در تلویزیون، بلکه در انواع دستگاه های دیجیتال ازجمله رایانه‌ها، ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند استفاده شد. تصاویر نمایشگر LCD از تابش نور سفید لامپ فلورسنت تولید می شود که این لامپ در پشت تلویزیون قرار داشت. سپس نور به لایه های کریستال تابیده و در نهایت رنگ های تصاویر تولید و نمایش داده میشد.

اما برسیم به مشکلات صفحه نمایش های LCD، که موجب شد این نمایشگر نیز محبوبیت خود را از دست بدهد. صفحه نمایش LCD رنگ مشکی را به درستی نمایش نمیداد. یعنی عمق رنگ مشکی با نمایشگر LCD به وضوح قابل رویت نبود؛ به بیان دیگر، دیدن تصاویر در محیط‌ هایی با نور بالا و فضای باز سخت میشد.

در کنار صفحه نمایش تخت و سبک نمایشگر LCD که از مزایای این صفحه نمایش بود، زاویه دید محدود، پیکسل مرده و گیرکرده، کنتراست کمتر و مصرف انرژی بیشتر نسبت به سایر تکنولوژی‌های ساخت صفحه‌نمایش از معایب نمایشگر های LCD بود.  

صفحه نمایش LED

یکی از انواع صفحه نمایش مناسب که هنوز هم طرفداران بسیاری دارد صفحه نمایش LED می‌باشد. نمایشگر LED، بعد از نمایشگر LCD به بازار آمد. LED که مخفف Light-Emitting Diode به معنای تکنولوژی پیشرفته دیودهای نوری است با پیشرفت تکنولوژی و استفاده مداوم LED رشد بسیار بالایی پیدا کرد و علت این امر، بازدهی بالا، مصرف انرژی کمتر نسبت به نسل های قدیمی تر و طول عمر مناسب پنل LED بود.

صفحه نمایش LED

ار قابلیت های صفحه نمایش LED نسبت به نمایشگر LCD که باعث شده است طرفداران بسیاری پیدا کند این است که:

  • پنل LED قابلیت نشان دادن نورهای تیره یا بخش‌های تاریک را دارد.
  • کیفیت تصاویر خروجی در نمایشگر LED بیشتر از LCD است.
  • پنل LED طول عمر بیشتری نسبت به پنل LCD دارد.
  • صفحه نمایش LED هیچگونه آسیبی به چشم‌ها نمی‌رسانند.
  • از  پنل LED به ‌عنوان چراغ در صنایع، منازل و خودروسازی استفاده می شود.

اما از معایب نمایشگر LED نیز می توان به  طول عمر محدود و کاهش نور آن به مرور زمان اشاره کرد.

صفحه نمایش OLED

برخی صفحه نمایش OLED که مخفف Organic Light Emitting Diode  است را نسل پیشرفته نمایشگر LED می دانند و برخی دیگر این نظریه را قبول ندارند. با تکنولوژی صفحه نمایش OLED امکان تولید تلویزیون منحنی فراهم ‌شده است و هر روز تلویزیون های ظریف تر و دارای انحنای بیشتری تولید می شود هرچند هزینه نسبتاً بالاتر آن نسبت به سایر صفحه نمایش ها از معایب پنل OLED است.

به هر حال در نمایشگر OLED که به معنای دیود ساطع کننده نور آلی است، نور به صورت جداگانه توسط هر پیکسل تولید می شود. در پنل OLED بر خلاف پنل LCD، نور توسط هر پیکل به صورت مجزا تولید می شود که با همین ویژگی موجب افزایش دید در شرایط نوری زیادی می شود. در پنل OLED از لایه‌ای از مواد ارگانیک بین دیود ها استفاده می شود که موجب ایجاد شبکه ‌ای منفعل خواهد شد.


پنل IPS تلویزیون های ایکس ویژن

اطلاعات بیشتر:

تفاوت پنل IPS با VA و LED


نمایشگر OLED که در حقیقت نسل پیشرفته تر صفحه نمایش LED است، دارای لایه هایی از برخی مواد ارگانیک هستند که اطراف الکترودها قرار دارند. این ساختار مواد ارگانیک، باعث مصرف بهینه انرژی و کیفیت بالای تصویر در نمایشگر OLED می شود. علت نامگذاری این پنل ها نیز به دلیل استفاده از لایه‌های کربنی است که جایگزین سیلیکون و گالیوم به‌کار برده شده در نمایشگر LED شده است.

از جمله مزایای دیگر پنل OLED، در مقایسه با نمایشگر LCD و یا نمایشگر LED، وضوح رنگ، کنتراست تصویر، میزان روشنایی و یا نمایش بخش های سیاه و تاریک تصاویر است.

صفحه نمایش AMOLED

نسخه بهبود یافته پنل OLED، صفحه نمایش AMOLED است که برتری‌ های زیادی نسبت به پنل OLED دارد. کیفیت بالای تصاویر و مصرف انرژی کمتر نسبت به سایر نمایشگرها از مزایای خرید صفحه نمایش AMOLED است . باید گفت دلیل نمایش تصاویر با کیفیت در پنل امولد برخوردار بودن این پنل از شبکه فعالی از پیکسل‌ها است که حداقل از دو لایه نازک ترانزیستور برخوردارند.

صفحه‌نمایش QLED

در نهایت به جدیدترین نسل صفحه نمایش تلویزیون به نام QLED می رسیم که صفحه‌ نمایش QLED مبتنی بر فناوری نقطه کوانتوم است. تکنولوژی کوانتوم دات نوعی ساختار مولکولی است که در ابعاد بسیار کوچک در حد نانو از سیلیکون ‌های نیمه رسانا تولید شده که بازتاب نور این ذرات بسیار زیاد و دقیق است.

صفحه‌نمایش QLED

از جمله ویژگی های بارز پنل QLED، کیفیت تصویر فوق العاده بالا، بالا بودن میزان دقت رنگ‌ها و همچنین کنتراست بسیار بالا است. اما از معایب این صفحه نمایش نیز، هزینه بالاتر آن نسبت به پنل LED و نسل های جدیدتر است. همچنین زاویه دید QLED از OLED کمتر است.

مقایسه انواع صفحه نمایش تلویزیون

در مقاله راهنمای انتخاب نمایشگر، پس از بررسی کامل انواع صفحه نمایش تلویزیون و معرفی ویژگی ها، مزایای و معایب نمایشگرها، سعی داریم مقایسه اجمالی بین انواع صفحه نمایش تلویزیون داشته باشیم؛ مقایسه صفحه نمایش ها به شما در خرید صفحه نمایش مناسب کمک خواهد کرد.

مقایسه تلویزیون پلاسما و صفحه نمایش LED

گفتیم که صفحه نمایش پلاسما وضوح رنگ و کنتراست بالای تصاویر دارد اما در مقابل شاید بتوان از معایب صفحه نمایش LED کنتراست کمتر تصویر نسبت به پلاسما را نام برد.

مقایسه پنل LCD و پنل LED

اگر بخواهیم دو پنل LCD و LED را مقایسه کنیم باید بگوییم صفحه نمایش LED همان صفحه نمایش LCD است با این تفاوت که برای نوردهی به جای نور فلورسنت از لامپ‌های LED بسیار کوچک استفاده می‌کند؛ یعنی در نمایشگر LED، از تعداد زیادی LED در سراسر این پنل استفاده شده است که بعد از عبور نور از فیلترهای رنگی، شاهد تولید تصویر در آن هستیم.

از مزایای صفحه نمایش LED نسبت به نسل های قبل تر خود یعنی نمایشگر LCD، میتوان به مصرف برق کمتر، تولید حرارت کمتر، وزن کمتر و قابلیت حمل و جابجایی آسان تر اشاره کرد.

مقایسه پنل LCD و پنل LED

مقایسه پنل IPS و پنل LCD

در اینجا لازم است توضیحات اجمالی در مورد صفحه نمایش IPS بدهیم. تکنولوژی IPS یا In- Plane Switching ، روش جدیدی برای افزایش کیفیت رنگ و زاویه دید و همچنین سرعت و ثبات پاسخگویی نمایشگر است که تدریجاً جایگزین تکنولوژی TN یا Twisted Nematic شده است.

پنل IPS در واقع کیفیت LCD ها را ارتقا داده است. یعنی پنل‌ IPS مثل تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون سری 8 ایکس ویژن دارای زاویه دید بسیار بالایی است و تصاوير را با محدوده گسترده‌ تری از رنگ‌ها و روشنايی بیشتر نمايش می دهد. صفحه نمایش IPS نسبت به صفحه‌ نمايش‌ TN، محدوده گسترده‌ تری از زاويه‌ دید را ارائه می دهد.

مقایسه پنل ips و پنل LCD

راهنمای انتخاب نمایشگر مناسب

تا اینجا سعی کردیم با ارائه اطلاعات کامل از انواع صفحه نمایش تلویزیون، راهنمای انتخاب نمایشگر مناسب برای شما باشیم. اما دقت داشته باشید که برای انتخاب نمایشگر مناسب باید چندین مورد را لحاظ کنید:

  • میزان بودجه ای که میخواهید به خرید نمایشگر تلویزیون اختصاص دهید در خرید صفحه نمایش بسیار اهمیت دارد.
  • متراز منزل شما در خرید نمایشگر مناسب و انتخاب سایز تلویزیون تاثیرگذار است.
  • زاویه دیدی مد نظر شما و کیفیت تصویر مورد انتظارتان در خرید صفحه نمایش اثرگذار است.
  • میزان مصرف برق و عمر دستگاه نیز از جمله مواردی است که باید در خرید صفحه نمایش مناسب، مدنظر قرار داد.

بهترین نمایشگر کدام است؟

تلویزیون های موجود در بازار ایران عمدتاً از نوع نمایشگر LED و نمایشگر تلویزیون هوشمند هستند. تلویزیون های هوشمند و تلویزیون های LED در سایز های مختلف به فروش می رسند. شما برای انتخاب نمایشگر مناسب و خرید صفحه نمایش با کیفیت، باید اولویت های خود را دسته بندی کنید. مثلا اگر میخواهید از نظر کیفیت تصویر، بهترین صفحه نمایش تلویزیون را انتخاب کنید باید انواع کیفیت تصویر تلویزیون را بشناسید و بر اساس آن اقدام به خرید صفحه نمایش کنید.

بهترین نمایشگر کدام است؟

این را نیز اضافه کنیم که کیفیت تصویر به رزولوشن بستگی دارد که بصورت عدد بیان می شود. این عدد نشان دهنده تعداد پیکسل‌های به کار رفته در تلویزیون است و هر چه قدر بیش‌تر باشد نشان دهنده کیفیت بالای تلویزیون است. به‌عنوان‌مثال تلویزیون FHD دارای ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل است. یا وضوح تصویر و رزولوشن تلویزیون 4K هوشمند وضوح 3840*2160 پیکسلی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

طبیعی است که به نسبت با بالا رفتن پیکسل‌ های تلویزیون قیمت آن نیز افزایش می‌یابد و شما باید در انتخاب صفحه نمایش مناسب، گزینه قیمت آن را نیز مدنظر قرار دهید.

همچنین بخوانید: تفاوت تلویزیون‌های QLED، OLED و LED و بررسی ویژگی‌های آن‌ها

تکنولوژی‌های مختلف نمایش تصویر در تلویزیون

به طور کلی مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب یک تلویزیون مناسب، کیفیت تصویر نمایشگر آن است. اگر به دنبال خرید تلویزیون هستید، آشنایی با تکنولوژی‌های کیفیت تصویر ضروری است. فناوری‌های مربوط به تصویر تلویزیون تنوع بالایی دارند و آشنایی با هر کدام برای خرید تلویزیون متناسب با نیازتان به شما کمک می‌کند. این تکنولوژی‌ها و انواع صفحه نمایش تلویزیون شامل موارد زیر می‌شود:

Ultra HD 4K

وضوح تصویر Ultra HD 4K قابلیتی است که با وجود آن می‌توان کیفیتی بی‌نظیر را در تماشای تصاویر تجربه کرد. این فناوری توانسته است دنیای مجازی را بیش از همیشه به دنیای واقعی نزدیک کند. وضوح تصویر در این تلویزیون‌ها با بیش از 8 میلیون پیکسل، با کیفیت‌ترین تصاویر و فیلم‌های روز جهان را پشتیبانی می‌کند.

QLED

تکنولوژی QLED، رنگ‌های بسیار زنده و واقعی را با دقت فوق‌العاده ایجاد می‌کند. فناوری QLED درواقع نانوکریستال‌های نیمه رسانا و بسیار کوچک هستند که با عبور نور از لایه‌های دارای نقطه کوانتومی، واقعی‌ترین رنگ‌ها را با بیشترین خلوص تولید می‌کند. این رنگ‌ها باعث می‌شوند تا تصاویر و ویدئوها به گونه‌ای واقعی و طبیعی دیده شوند.

HDR10

تکنولوژی HDR10 با افزایش نقاط روشن به صورت روشن‌تر و نقاط تاریک به صورت تیره‌تر، عمق تصاویر را افزایش می‌دهد و منجر می‌شود تا طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را به صورت طبیعی و زنده در این قاب دیده شوند.

3 کاربرد مهم فناوری HDR در تلویزیون عبارتند از:

  • وجود دامنه دینامیکی بیشتر بین نقاط تاریک و روشن تصویر
  • ایجاد بازه رنگی و روشنایی بیشتر در نتیجه نمایش دقیق دامنه نور موجود در صحنه‌های طبیعی
  • ارائه تصویری واضح‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت

IPS

پنل IPS زاویه دید وسیعی را ارائه می‌دهد. به این معنی که حتی اگر از کنار صفحه نگاه کنید، تصاویر با کیفیت خوبی مشاهده می‌شوند و دیگر مهم نیست کدام زاویه را برای تماشای تلویزیون انتخاب می‌کنید. درواقع این امکان را ایجاد می‌کند که از هر زاویه‌ای به صفحه نمایش نگاه کنید، نمایشگر کیفیت خود را حفظ کند و نور فضای اطراف روی تصویر تاثیر منفی نگذارد.

MEMC

فناوری MEMC لرزش حرکت‌ها و سایه‌ها را به سطحی که چشم انسان قادر به درک آن باشد، کاهش داده و حرکت‌های سریع را واقعی‌تر جلوه می‌دهد. همچنین با حذف لرزش‌های تصویر از سو سو زدن صفحه نمایش هنگام پخش تصاویر سریع جلوگیری می‌کند، بنابراین تصاویر را روان و طبیعی به نمایش خواهد گذاشت.

Full HD

تلویزیون‌های Full HD تصویری با کیفیت در قاب خود ارائه می‌دهند. وضوح تصویر در این تلویزیون‌ها با بیش از 2 میلیون پیکسل، جزئیات را با کیفیت بیشتری نسبت به نسل قبلی خود به نمایش می‌گذارند.

خرید صفحه نمایش مناسب شما

امیدواریم مطالعه مقاله راهنمای انتخاب نمایشگر به شما در انتخاب صفحه نمایش مناسب کمک کرده باشد. در نهایت این نکته را فراموش نکنید که با وجود انبوه تلویزیون های خارجی و داخلی، انتخاب نمایشگر مناسب می تواند به میزان بودجه برای خرید تلویزیون ، برآورده کردن نیاز های شما، اندازه و کیفیت پنل تصویر بستگی داشته باشد.

تلویزیون XC655 ایکس ویژن مجهز به پنل IPS

با گران شدن دلار و افزایش بی رویه قیمت تولیدات خارجی تلویزیون، روز به روز استقبال از برندهای تولید داخلی تلویزیون افزایش می یابد. علت این امر نیز برآورده شدن کلیه نیازهای مشتری و قیمت مناسب تلویزیون های ایرانی و خدمات پس از فروش تلویزیون ایرانی است. بنابراین برای خرید صفحه نمایش مناسب، به شما پیشنهاد می کنیم صفحه محصولات تلویزیون ایکس ویژن را مشاهده فرمایید.

نظرات 1

  1. نادر پورحمزاوی

    عالی

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*