loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی ؟

همه ما برای شستن لباس‌های خود با ماشین لباسشویی به دنبال یک شوینده خوب و مناسب هستیم. اما سوالی که ذهن ما را به خودش مشغول می‌کند این است که پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

واقعیت امر این است که هر کدام از این دو مزایا و معایب مخصوص به خودشان را دارند. انتخاب درست و بهتر بین این دو، به عواملی مثل جنس لباس ها، رنگ و یا نوع لکه ها و… بستگی دارد.

در این مطلب به بیان تفاوت‌های بین پودر و مایع لباسشویی می‌پردازیم. تا به برخی از ابهامات به وجود آمده در زمان استفاده از شوینده‌ها پاسخ دهیم، پس با ما همراه باشید.

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

قدرت لکه‌بری

یکی از مهمترین فاکتورهایی که بین مایع لباسشویی و پودر لباسشویی مورد بررسی قرار می دهیم قدرت لکه بری آنهاست.

به طور کلی پودر لباسشویی در مقایسه با مایع لباسشویی، از ترکیبات شیمیایی قدرتمند‌تری برخوردار است. بنابراین قدرت لکه بری در پودر بیشتر از مایع لباسشویی است.

برتری پودرهای لباسشویی در لکه بری برکسی پوشیده نیست. ولی آنزیم ها وساختار شیمیایی به کاررفته در مایع لباسشویی، برای از بین بردن لکه های روغنی مناسبتر است.

نکته قابل ملاحظه دیگر، مقایسه قدرت لکه بری این دو شوینده در دماهای مختلف آب است. مایع لباسشویی علاوه بر دمای بالا، در دمای پایین آب نیز کارایی خود را حفظ می‌کند. اما پودرها تنها در دمای بالا قابلیت حل شدن در آب و پاک کنندگی لکه ها را دارند.

در مواقعی که به دنبال شستشوی سطحی لباس‌ها هستید و چرک یا لکه بر روی آن‌ها مشاهده نمیکنید از مایع لباسشویی استفاده کنید. و در مواقعی که لکه ها سخت و قدیمی و لباس ها خیلی کثیف هستند، از پودر لباسشویی استفاده نمایید.

حفظ بافت لباس

باید در استفاده از نوع ماده شوینده خود توجه بیشتری داشته باشیم، چراکه جنس لباس ها با یکدیگرمتفاوت است و حفظ بافت پارچه و دوخت آنها از اولویت بالایی برخوردار است.

برای مثال : همانطور که گفته شد قدرت لکه بری پودر لباسشویی فقط در دمای بالا امکان پذیر است. چرا که پودرها در دمای پایین آب، حل نشده و به صورت لکه های سفید روی لباس و بافت پارچه باقی می‌مانند. از طرفی شستشوی لباس‌ها در دمای بالا می‌تواند به بافت  لباس ها رنگی و تیره آسیب برساند. در نتیجه بهتر است برای شستشوی آنها از مایع استفاده شود.

برای شستشوی لباس های روشن با بافت قوی‌تر و مقاوم تر، اگر لکه ایجاد شده از نوع سرسخت مثل  لکه خون و گل و لای و … باشد، از پودر لباسشویی استفاده می‌کنیم.

حفظ رنگ لباس‌ها

همان طور که پیش از این گفته شد، در ترکیبات پودرها از مواد شیمیایی قدرتمندی استفاده شده است. که باعث رنگ رفتگی لباس ها می‌گردد.

بالا بودن دمای آب به هنگام شستشوی لباس‌ها با پودر، تداخل رنگ آنها با یکدیگر را بدنبال خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود برای شستشوی لباس های رنگی و تیره، از مایع لباسشویی استفاده کنید.

پودرها در ترکیبات خود دارای سفیدکننده‌هایی هستند که باعث می‌شوند تا لباسهای رنگ روشن شما شفاف تر شده و درخشان تر به نظر برسند. پس اگر به دنبال شفافیت بیش از حد لباسهای روشن خود هستید پودر نسبت به مایع گزینه ی مناسب‌تری است.

لباس‌های کودکان

در شستن لباس‌های کودکان همواره باید این نکته را در نظر داشته باشید که پوست بدن آنها بسیار حساس است. از آنجایی که پودرها قدرت نفوذ بالایی دارند و ممکن است حتی پس از اتمام شستشو بخشی از مواد شیمیایی در بافت لباس‌ها باقی بماند، گزینه مناسبی برای شستشوی لباس کودکان نیستند. بی توجهی به این موضوع می‌تواند موجب آسیب رساندن به پوست کودکان و بروز حساسیت‌های پوستی در آن‌ها شود.

به طور کلی از آن جایی که در اکثر مواقع لازم است لباس‌های کودکان را به صورت روزانه مورد شستشو قرار دهید. به همین دلیل لکه‌های قدیمی بر روی لباس‌های آن‌ها باقی نمی مانند. بنابراین برای شستن لباس‌های آنها  توصیه می‌شود که از یک مایع شوینده ملایم و برنامه شستشوی مناسب لباس کودک استفاده نمایید.

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

برای ماشین لباسشویی پودر بهتر است یا مایع؟

خوشبختانه لباسشویی‌های امروزی قابلیت شستشوی لباس‌ها هم با مایع و هم پودر را دارا هستند. پس باید با توجه به برنامه‌ها و شرایط پیش آمده انتخاب درست را انجام داد. برای مثال برای شستشوی روتختی و ملحفه استفاده از پودر لباسشویی کارا تر است.

گاهی اوقات پودرها در ماشین لباسشویی به صورت به هم چسبیده و به حالت گوله در می آیند و ممکن است با چسبیده شدن به درام ماشین و رسوب در لوله های آب باعث عدم کارکرد صحیح و ایجاد خرابی در طولانی مدت شوند که مصرف مایع لباسشویی از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

تنوع و هزینه

در گروه مایع لباسشویی تنوع محصولات بیشتری نسبت به پودرها به چشم می‌خورد. این تنوع در دسته بندی های مختلف شامل جنس، رنگ و اندازه بسته بندی و … می‌شود.

از بررسی‌های انجام شده در هر دوگروه شوینده موجود در بازار می‌توان به این نتیجه رسید که  هزینه مربوط به استفاده از مایع لباسشویی بیشتراز پودر است . با توجه به نقش فاکتور هزینه در انتخاب و رفتار روزمره ما تصمیم گیری سخت شده است.علارغم تنوع بیشتردر گروه مایع لباسشویی همچنان دسترسی به پودرهای لباسشویی در نقاط مختلف سریعتر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

اثرات زیست محیطی

پودر به صورت بسته بندی مقوایی به بازار عرضه می‌شود. از مزایای آن می توان به وزن کم و سازگاری‌اش با محیط زیست  اشاره کرد. این درحالیست که عموما عرضه مایع در قالب ها و ظرف های پلاستیکی انجام شده و بدلیل تخریب محیط زیست مناسب نیست. با این حال بر خلاف بسته بندی پودرها، مقاوم بوده و در صورت وجود رطوبت مواد داخل آن، نم نمی‌کشد.

همچنین در ساختار پودرهای لباسشویی از ترکیبات شیمیایی قوی تری مانند سدیم سولفات استفاده شده است.  که نسبت به مایع لباسشویی برای محیط زیست و سیستم فاضلاب مضرتر است.

کلام آخر

توضیحات بالا نشان می‌دهد که در واقع هر کدام از این شوینده ها در محل و موقعیت به خصوصی کارایی مطلوبی دارند. در نتیجه توصیه می‌شود که هر دو نوع شوینده را در اختیار داشته باشید تا در موقعیت های مختلف، با در نظر گرفتن معایب و مزایایی هرکدام، ضمن استفاده بهینه از انرژی و زمان انتخاب مناسب را انجام دهید.

می‌توانید برای اطلاع از محصولات و شرایط فروش ویژه ایکس ویژن، صفحه اینستاگرام ما را دنبال نمایید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

موارد زیر ممکن است موجب نخ کش شدن لباس و یا آسیب به پارچه شود:

  • ممکن است برنامه شستشو مناسب با پارچه لباس نباشد. لباسهایی که پارچه ظریف دارند حتما باید با برنامه شستشوی مناسب با همان نوع پارچه شسته شوند.
  • اگر دور خشک کن بالا انتخاب شود امکان آسیب به لباس وجود دارد. در صورتیکه لباسهای شما پارچه ظریف و حساس دارند از دور خشک کن پایین برای خشک کردن آنها استفاده کنید.
  • لباسهایی که دارای زیپ و زیور آلات هستند می توانند در هنگام شستشو موجب نخ کش شدن لباسهای دیگر شوند.
  • سطح درام را چک کنید. فضای داخلی درام باید کاملا صاف و بدون تیزی بر روی آن باشد.

در هنگام استفاده از نرم کننده موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نرم کننده را تا زیر خط MAX داخل جاپودری بریزید.
  • بهتر است نرم کننده را با آب رقیق کنید.