loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تجربه صدا و تصویری بی نظیر فقط مختص سینما نیست. بلکه با تجهیز تلویزیون به سیستم صوتی پیشرفته، مخاطبان از لذت وصف ناپذیر صدا و تصویر بهره مند می شوند. از جدیدترین و قوی ترین انواع سیستم صوتی تلویزیون، سیستم صوتی Pure Sound است. در این مقاله از ایکس ویژن سعی داریم هر آنچه باید درباره سیستم صوتی pure sound بدانید را در اختیارتان قرار دهیم

شما در این مقاله با مطالب زیر آشنا خواهید شد:

  • سیستم صوتی تلویزیون چیست؟
  • آشنایی با قابلیت های پخش صدای تلویزیون
  • انواع فرمت پخش صدای تلویزیون
  • 3 سیستم صوتی تلویزیونی
  • ویژگی های سیستم صوتی PURE Sound
  • خرید تلویزیون با سیستم صوتی PURE SOUND

سیستم صوتی تلویزیون چیست؟

اهمیت کیفیت تصویر تلویزیون از یک طرف و کیفیت صدای تلویزیون از طرفی دیگر، میتوانند از معیارها و راهنمای خرید تلویزیون مناسب باشند. سیستم صوتی تلویزیون بیانگر توان صوتی در پخش صدای تلویزیون برای شنونده است . کمپانی های تولید کننده تلویزیون، از انواع توان صوتی برای تولید تلویزیون بهره میبرند.

سیستم صوتی تلویزیون

جالب است بدانید که سیستم صوتی تلویزیون در تعیین قیمت خرید تلویزیون نیز تاثیرگذار است و یک تلویزیون با سیستم صوتی قدرتمند نسبت به انواع دیگر تلویزیون قیمت بالاتری دارد.

آشنایی با قابلیت های پخش صدای تلویزیون

قبل از اینکه در مورد پخش صدای تلویزیون صحبت بکنیم؛ لازم است در مورد اصطلاح کانال صوتی تلویزیون نیز صحبت کنیم. سیستم صوتی در تلویزیون اکثرا 2 کاناله است. شاید بپرسید کانال چیست؟

در واقع در تلویزیون به هر اسپیکر، کانال می گویند. تلویزیون های رده پایین تر از دو کانال 2.0  و در تلویزیون های بالا رده از2.1 و  4.2.2 کانال برای تولید صدا با استفاده از بلندگوهای جانبی استفاده می شود. در مورد این اعداد باید توضیح دهیم که :

عدد اول : تعداد اسپیکر میباشد. 2.0

عدد دوم : در صورت وجود مربوط به تعداد ساب ووفر می باشد (اسپیکر مخصوص تولید صدای بم)

عدد سوم : در تلویزیونهای بالارده به آن برخورد میکنیم و مربوط به اسپیکرهایی میباشد که با زاویه خاصی رو به سقف خانه یا محیط کار میباشد، که با برخورد به سقف و بازتاب آن طوری شنونده احساس میکند که انگار صدا از بالا سر می آید. 4.1.2 البته بعضی از اسپیکرها هم میتوان در سقف جاگذاری شود. دقت داشته باشید که شما برای شنیدن یک صدای فراگیر و سه بعدی باکیفیت حداقل به یک سیستم 5.1 (5 اسپیکر و 1 عدد ووفر) نیازمندید

انواع فرمت پخش صدای تلویزیون

پس از صحبت در مورد سیستم صوتی تلویزیون، در مورد فرمت پخش صدا صحبت می کنیم. دو فرمت پخش صدای تلویزیون که بسیار رایج هستند فرمت پخش صدای دالبی و فرمت پخش صدای DTS است که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم. (بیشتر بخوانید: درباره سیستم صوتی چه میدانید؟ )

انواع فرمت پخش صدای تلویزیون

پخش صدای دالبی

دالبی دیجیتال اولین فرمت صوتی بود که صدای فراگیر را معرفی کرد. از دالبی دیجیتال برای فعال کردن صدای فراگیر در اکثر لپتاپ ها و کنسول های بازی استفاده می شود.  پخش صدای دالبی دیجیتال با عنوان AC-3 به عنوان یک سیستم پخش صوتی شناخته شده است. این سیستم از تنظیمات کانال 1 تا 6 کانال صوتی پشتیبانی می کند.

با این توضیحات لازم است بدانید که پخش صدای دالبی دارای سه تکنولوژی است:

  1. دالبی دیجیتال پلاس
  2. دالبی دیجیتال لایو
  3. دالبی ATMOS

پخش صدای DTS

فرمت پخش صدای DTS که مخفف Digital Theater sound است یک سیستم صدای فراگیر چند کاناله است. سیستم DTS به معنای صدای دیجیتال تئاتر است. فرمت پخش صدای DTS که پیشرفته تر از دالبی است در سال 1993 توسط یک شرکت آمریکایی مستقر در کالیفرنیا رونمایی شد.

جالب است بدانید که از تکنیک های صدابرداری DTS در فیلم معروف پارک ژوراسیک استفاده شده است. پس از آن بسیاری از تولیدکننده های تلویزیون های خانگی از فناوری DTS در ساخت سیستم صوتی تلویزیون های خود استفاده می کنند.

3 سیستم صوتی تلویزیونی

سیستم صوتی نقش تعیین کننده ای در خرید تلویزیون دارد. بطوریکه یک تلویزیون با کیفیت و توان صوتی بالا به همراه کیفیت تصویر، برای مشتری جذابیت بیشتری دارد. در این بخش در مورد 3 سیستم صوتی تلویزیون یعنی دالبی دیجیتال، هارمن کاردن و Pure Sound صحبت می کنیم.   

صدای دالبی

هنوز هم در تجهیز تلویزیون ها به سیستم صوتی، بیشترین استفاده از فرمت هایی است که بخشی از خانواده Dolby Digital هستند. نمونه ای از این تلویزیون ها، تلویزیون سری 5 ایکس ویژن مدل 50XKU575 مجهز به سیستم صوتی دالبی و پنل نمایش IPS است. شرکت امریکایی دالبی با تخصص خود در زمینه کاهش نویز و کد کردن صدا از ابتدای ساخت دستگاه‌ های پخش ویدیو مشتریان خود را همراهی کرده است.

صدای دالبی

شرکت Dolby چند فرمت فراگیر جدید را معرفی کرده است . این فرمت ها شامل صدای فراگیر Dolby Digital Plus و سیستم فوق العاده محبوب Dolby Digital/Dolby Digital EX است.  سیستم دالبی دیجیتال پلاس استانداردی برای صدای فراگیر سینما، پیام های شنیداری و سینمای خانگی است.

هارمن کاردن

اما در مورد فرمت صوتی هارمن کاردن صحبت کنیم؛ که تاریخچه این سیستم به تاسیس کمپانی هارمن کاردن (Harman Kardon) در سال 1953 برمی گردد. ویژگی های سیستم صوتی هارمن کاردن به کار رفته در تلویزیون سری 6 ایکس ویژن مدل 65XKU635 شامل صدایی فراگیر با پهنای باند وسیع، تقویت کیفیت صدای بلندگو، حجم صدای خروجی قابل قبول و کیفیت صدای بهتر است.

هارمن کاردن

Pure sound

در مورد انواع فرمت های صوتی صحبت کردیم تا به سیستم صوتی Pure Sound برسیم.  جدیدترین و قوی ترین سیستم صوتی بکار رفته در تلویزیون ایکس ویژن سری 7 مدل 55XTU745  است. این تکنولوژی گوش‌ را به شنیدن صدایی واضح، قدرتمند و با کیفیت دعوت می کند.

سیستم صوتی Pure Sound تلویزیون های سری 8 ایکس ویژن

ویژگی های سیستم صوتی PURE Sound

در حالی که اکثر تلویزیون های موجود در بازار دارای بلندگوهایی با توان 10 وات هستند؛ سیستم صوتی قدرتمند Pure Sound با دو بلند گوی 12 واتی تجربه‌ای لذت بخش از شنیدن صدای با کیفیت را به کاربران ارائه می‌‌دهد.در طراحی تلویزیون سری 8 ایکس ویژن مدل 65XTU845 از بلندگوهای پرقدرت و طراحی اسپیکرها در جلوی تلویزیون استفاده شده است. سیستم صوتی Pure Sound به کار رفته در تلویزیون ایکس ویژن صدایی رسا و پرقدرت را به شنونده ارائه می‌‌کند. همچنین مزیت طراحی اسپیکرها در جلوی تلویزیون ایکس ویژن این است؛ صدا بدون برخورد با مانع و به طور مستقیم به گوش می‌‌رسد.

ویژگی های سیستم صوتی Pure Sound

خرید تلویزیون با سیستم صوتی PURE SOUND

در پایان باید بگوییم: سیستم صوتی Pure Sound با ارائه صدایی بی نظیر و خالص از محتوای نمایشی، تجربه لذت بخشی از تصویر و صدا را برای مخاطب فراهم می کند. تلویزیون های اسمارت ایکس ویژن سری 8 و برخی مدل های سری 7 مجهز به سیستم صوتی Pure Sound هستند. برای اطلاع از ویژگی های محصول و خرید تلویزیون مناسب خودتان به صفحه خرید تلویزیون ایکس ویژن مراجعه بفرمائید.

نظرات 2

  1. علیرضا

    من یه تلویزیون ایکس ویژن چند سال دارم که صدای pure sound داره کیفیتش فوق العاده عالیه من با آخرین مدل های تلویزیون های ال جی هم مقایسه کردم اصلا مقایسه منطقی نیست چون این puree sound های ایکس ویژن واقعاً خیلی خفن تره به نسبت سیستم صوتی تلویزیون های دیگه من واقعاً از صدا و تصویر ایکس ویژن خیلی راضیم
    امیدوارم در آینده از آپشن های upscaler و motion flow و امثال این تکنولوژی هارو در تلویزیون های ایکس ویژن ببینیم خیلی جاشون خالیه

  2. باقری

    من هم تازه یک سری 8 خریداری کردم. کیفیت صداش تعجب زده ام کرد! عالیه

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*