loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

برای افرادی که به دنیای گیمینگ و بازی‌های کامپیوتری علاقه دارند یعنی گیمرها، یکی از معضلاتی که برای بازی با آن سروکار دارند جواب به این سؤال است که تلویزیون برای گیمینگ بهتر است یا مانیتور؟ ما در این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن سعی داریم با مقایسه منطقی و جامع مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ شما را راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید تا بفهمیم برای بازی تلویزیون بخریم یا مانیتور؟

مقایسه تلویزیون با مانیتور

در دنیای بازی و گیمینگ، خیلی مهم است که گیمر چه دستگاهی را برای بازی انتخاب می‌کند. تلویزیون یا مانیتور؟ بنابراین در این بخش در مورد 4 عامل مؤثر در انتخاب مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ صحبت می‌کنیم.

مقایسه تلویزیون با مانیتور

اندازه صفحه نمایش

مهم‌ترین تفاوت مانیتور و تلویزیون در اندازه صفحه نمایش است. اندازه تصویر مانیتور مناسب گیمینگ معمولاً از 21 تا 32 اینچ است. البته ممکن است در بازار مانیتورهای دیگری نیز باشند که اندازه تصویر کوچک‌تر یا بزرگ‌تری دارند. اما نکته مهم این است که هراندازه تصویری مناسب بازی نیست. (بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب سایز تلویزیون)

اندازه تصویر تلویزیون بین 32 تا 65 اینچ است که بازهم ممکن است اندازه‌های بزرگ‌تری در بازار ببینیم که اندازه نمایشگر بزرگ‌تر حتی ممکن است برای بازی‌های اسکرین مشترک بافاصله بیشتر، مناسب‌تر باشد.

اما فقط اندازه صفحه نمایش در کیفیت بازی مهم نیست و باید رزولوشن تصویر نیز برای انتخاب مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ در نظر گرفته شود تا در انتها بفهمیم برای بازی تلویزیون بخریم یا مانیتور؟

رزولوشن تصویر

کیفیت تصویر یا رزولوشن تصویر، یکی از جواب‌های این سؤال است که برای بازی تلویزیون بخریم یا مانیتور؟ چراکه تعداد پیکسل بیشتر در صفحه نمایش مانیتور؛ باعث شفافیت و کیفیت بیشتر می‌شود. مثلاً کیفیت تصویرFull HD مانیتور LED مدل XK2410H ایکس‌ویژن با 1920×1080 پیکسل تراکم تصویر، با اندازه نمایشگر 23.8 اینچی، کاملاً مناسب گیمینگ است و کیفیت بهتری از تصویر را در اندازه کوچک مانیتور به نمایش می گذارد.

در جدول زیر مقایسه کیفیت تصویر در انواع تلویزیون و مانیتور را مشاهده می‌کنید.

رزولوشن تصویر تلویزیونرزولوشن تصویر مانیتور
720P یا HD1080P یا Full HD
1080P یا Full HD1440P یا 2K
1440P یا 2K2160P یا UHD 4K
2160P یا UHD 4K 

کیفیت تصویر تلویزیون 4K قطعاً نسبت به Full HD تجربه بهتری از بازی را به شما خواهد داد. این می‌تواند یکی از دلایل انتخاب تلویزیون برای گیمینگ باشد چراکه در تلویزیون‌های سایز40، تلویزیون 55 اینچ یا تلویزیون 65 اینچ مزایای رزولوشن بالاتر به‌مراتب واضح‌تر است. مثلاً تلویزیون هوشمند ایکس‌ویژن سری 8 مدل XTU835 باکیفیت اولترا اچی دی فورکی و در سایز 50 اینچ انتخاب بهتری برای بازی است. بخصوص که از تکنولوژی MEMC نیز پشتیبانی می‌کند که نمایش تصاویر را سریع و روان‌تر کرده و برای بازی‌های کامپیوتری مناسب می‌کند.

بنابراین در یک نگاه کلی اگر به دنبال تلویزیون برای گیمینگ رفتید حتماً تلویزیون 4K انتخاب کنید چون تلویزیون 4K تا چند دهه در رینگ بوده و از دور مسابقات خارج نمی‌شود. جالب اینکه تلویزیون 8K برای گیمینگ بیش‌ازحد زیاد است پس 4K بهترین انتخاب است. (بیشتر بخوانید: چرا تلویزیون‌ 4K از 8K بهتر است؟)


ریفرش ریت

ریفرش ریت (Refresh Rate) یا نرخ نوسازی، نشان‌دهنده این است که صفحه نمایش در هر ثانیه چند بار می‌تواند تصویر را نوسازی کند. واحد اندازه‌گیری نرخ نوسازی هرتز است. حالا این ریفرش ریت به چه درد بازی می‌خورد؟

نرخ نوسازی باعث می‌شود که بازی روان‌تر، پاسخ‌گویی بیشتر باشد تا تجربه‌ای لذت‌بخش از گیم را به شما بدهد. فریم ریت بالا همچنین می‌تواند از تاری هنگام حرکت (Motion Blur) به‌خصوص در بازی‌های چندنفره کم کند. مانیتورهایی که در بازار وجود دارند از سه ریفرش ریت 60، 144 و 240 هرتز پشتیبانی می‌کنند که:

60 هرتز: استاندارد و قابل‌قبول

144 هرتز بسیار مناسب اما گران

240 هرتز: سرعت بسیار بالا و مناسب برای بازی‌های آنلاین اما هزینه بسیار بالا

تلویزیون‌ها معمولاً از ریفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی می‌کنند که برای بازی کردن استاندارد و قابل‌قبول است.

زمان پاسخ دهی

زمان پاسخگویی درواقع زمانی است که طول می‌کشد تا یک پیکسل سیاه به پیکسل سفید یا از خاکستری میانه به تن رنگی آبی، سبز یا قرمز کامل تغییر رنگ دهد. در گیمینگ هرچه زمان پاسخ دهی کمتر باشد حرکت دوربین بازی روان‌تر است و هرچه زمان پاسخگویی بالا برود، باعث تاری و محوشدگی تصویر می‌شود.

در مانیتورهای گیمینگ معمولاً زمان پاسخ‌گویی کمتر از تلویزیون است. سرعت پاسخگویی در مانیتورهای گیمینگ به‌طور میانگین حدود 4 میلی‌ثانیه است که برای گیمرها مناسب‌تر است اما در نقطه مقابل، ممکن است کیفیت تصویر برای شما نسبت به‌سرعت پاسخگویی ارجحیت داشته باشد که در این صورت انتخاب تلویزیون برای بازی مناسب‌تر است.

زمان پاسخ دهی تلویزیون و مانیتور

مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ

درنهایت با بررسی عوامل تأثیرگذار در انتخاب مانیتور یا تلویزیون برای ps4 یا به‌طورکلی گیمینگ، بهتر است کلیه فاکتورها را در نظر بگیرید. یعنی به همه سؤالات خود پاسخ دهید که چه اندازه نمایشگری برای شما مناسب است؟ رزولوشن تصویر 4K می‌خواهید یا Full HD؟ که اگر کیفیت تصویر 4K بخواهید، حتماً تلویزیون برای گیمینگ مناسب‌تر از مانیتور است.

اگر زمان پاسخ دهی برای شما ارجحیت دارد باید در نظر بگیرید که مانیتورها بهتر از تلویزیون عمل می‌کنند هرچند تلویزیون هوشمند ایکس ویژن مثل مدل تلویزیون xtu845 ایکس ویژن، دارای زمان پاسخ دهی 8ms است.

مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ

مانیتور یا تلویزیون برای گیمینگ؟ درنهایت کدام بهتر است؟

درنهایت باید به یک جمع‌بندی برای خرید تلویزیون یا مانیتور برای بازی برسیم. راستش را بخواهید این قضیه کاملاً سلیقه‌ای است و ما در این مطلب می‌توانیم تنها برای تصمیم‌گیری نهایی، راهنمای شما باشیم. اینکه شما به دنبال سرعت در بازی هستید یا کیفیت تصویر، باعث می‌شود انتخاب مانیتور یا تلویزیون برای شما متفاوت شود.

شما باید کلیه فاکتورها را در ترازو بگذارید و بسنجید که کدام کفه ترازو سنگینی بیشتری دارد. مثلاً مانیتورها سریع‌تر هستند و سرعت پاسخگویی بالاتری دارند و نسبت به تلویزیون ارزان‌تر هستند. اما در نقطه مقابل تلویزیون‌ هوشمند بزرگ‌تر است و کیفیت تصویر بالاتری دارد و به‌جز استفاده برای گیم، قابلیت تماشای فیلم، موسیقی، جستجو در وب و … را به شما می‌دهد.

اگر دوست دارید می‌توانید به صفحه تلویزیون ایکس ویژن سری بزنید و مشخصات تلویزیون 4K مناسب بازی را بخوانید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*