loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

برای خرید تلویزیون به فروشگاه مراجعه کرده‌اید و یا با ورود به سایت از طریق خرید آنلاین تلویزیون، قصد خرید محصول موردنظر خود را دارید. اما ممکن است فروشنده با توضیحات خود درباره فول اچ دی بودن یا نبودن تلویزیون، شما را سردرگم کند. در این مطلب طور کامل توضیح می‌دهیم فول اچ دی چیست؟ و هر آنچه باید درباره تلویزیون های Full Hd بدانید را به شما خواهیم گفت. همچنین درباره تفاوت فول اچ دی با تلویزیون 4K و تلویزیون اسمارت صحبت می کنیم. پس با ایکس ویژن همراه باشید.

اولین سوال: فول اچ دی چیست؟

البته که این روزها واژه فول اچ دی برای کسی ناشناخته نیست. در واقع اصطلاح فول اچ دی که به انگلیسی Full Hd نوشته می‌شود نوعی از کیفیت تصویر است. فرمت FULL HD تصویر، دارای حداکثر 1920 پیکسل افقی و 1080 پیکسل عمودی (1080×1920) است.

اگر جایی کلمه 1080P را شنیدید، در حقیقت همان وضوح تصویر فول اچ دی است که حداکثر پیکسل های تصویر در حالت عمودی را نشان می‌دهد.

درباره تلویزیون Full hd

تلویزیون Full hd چیست؟

تلویزیون فول اچ دی در واقع تلویزیونی است که دارای رزولوشن تصویر فول اچ دی باشد. یعنی وضوح تصویر در تلویزیون های Full Hd برابر با 1080×1920 پیکسل است.

اگر یک فیلم با کیفیت فول اچ دی  یا 1080P را بخواهید در تلویزیون 4K تماشا کنید افزایش کیفیتی را شاهد نخواهید بود. به این دلیل که پیکسل ها در رزولوشن 4K چهار برابر بیشتر از فول اچ دی است و الگوریتم نمایش تصاویر نمی‌تواند به‌طور دقیق فاصله بین پیکسل ها را پر کند.

تفاوت کیفیت 1080p با full hd

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که آیا کیفیت 1080p با full hd تفاوت دارد؟ همان‌طور که قبلاً هم توضیح دادیم در جواب باید گفت که کیفیت تصویر full hd همان 1080p است. در واقع تفاوتی که پیش می‌آید بین اصطلاح full hd با اچ دی است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

تفاوت full hd با HD

در واقع تفاوت full hd با HD در تعداد پیکسل‌هایی است که تصویر تلویزیون را تشکیل می‌دهد. رزولوشن HD به معنای ارتفاع پیکسلی 720 است و با عنوان 720p نیز شناخته می‌شود. اما تلویزیون های FHD دارای پیکسل عمودی (ارتفاع) 1080p است. توجه داشته باشید که اگر قصد دیدن فیلم با کیفیت بالا را دارید وضوح تصویر HD، حداقل رزولوشن ممکن را به شما می‌دهد.

تفاوت full hd با HD

شاید برایتان سؤال باشد که چرا کیفیت تصویر، با عرض پیکسلی (پیکسل عمودی) سنجیده می‌شود؟ پاسخ این است که تصاویر با نسبت طول به عرض متفاوت تولید می‌شوند. بنابراین انواع صفحه نمایش تلویزیون نیز می‌توانند طول و عرض متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل است که برای بیان رزولوشن تصویر، عرض تصویر را در نظر می‌گیرند تا با عوض شدن نسبت طول به عرض تصاویر، طول آن‌ها کمتر یا بیشتر شود.

آیا تلویزیون فول اچ دی پلاس داریم؟

در ابتدا باید بگوییم که این اصطلاح به‌غلط جا افتاده است. در واقع تفاوت اصلی بین کیفیت تصویر HD plus و Full HD است. رزولوشن FHD به وضوح تصویر 1920 *1080 p اشاره دارد که کیفیت بالاتری نسبت به وضوح تصویر HD (1366*768 p) است. اما رزولوشن اچ دی پلاس (HD+) با تعداد پیکسل 1600×900 بین Full HD و HD قرار می‌گیرد.

بنابراین کیفیت تصویر در تلویزیون های HD+ بیشتر از HD و کمتر از تلویزیون Full HD است.

تفاوت تلویزیون اسمارت با فول اچ دی

اگر برایتان سؤال پیش‌آمده که تفاوت تلویزیون اسمارت با تلویزیون فول اچ دی چیست باید بگوییم که این دو ربطی به یکدیگر ندارند. تلویزیون اسمارت یا همان تلویزیون هوشمند، نسل جدید تلویزیون است که همانند هر دستگاه هوشمند دیگری، قابلیت اتصال به اینترنت دارد. حتی می‌توان با تلویزیون های هوشمند مثل یک گوشی هوشمند برخورد کرد و با سیستم‌عامل اندروید تلویزیون هوشمند به دنیای سرگرمی وارد شد. اما تلویزیون فول اچ دی به کیفیت تصویر تلویزیون اشاره دارد. که می‌تواند از رزولوشن HD تا full Hd و 4K تغییر کند.

در مورد تفاوت 4k با full hd چه میدانید؟

نسل جدید کیفیت تلویزیون، یعنی تلویزیون های فورکی با 4 برابر افزایش تعداد پیکسل ها نسبت به FHD است. یعنی پیکسل ها در تلویزیون فورکی به 3840 خط افقی با 2160 خط عمودی می‌رسد. بنابراین کیفیت تصویر در یک تلویزیون 4K بالاتر از کیفیت Full HD خواهد بود.

تفاوت 4k با full hd

برای انتخاب تلویزیون فورکی به‌جای تلویزیون Full HD حتماً به سایز تلویزیون دقت کنید. چراکه در دو تلویزیون هم‌اندازه اما با دو کیفیت فورکی و فول اچ دی، هر چه تراکم پیکسل بالاتر باشد، وضوح تصویر بالاتر است. پس بهتر است که انتخاب کیفیت فورکی را به تلویزیون بالاتر از 50 اینچ اختصاص دهید.

مزایا و معایب تلویزیون Full Hd

مزایای که تلویزیون های فول اچ دی دارند این است که:

  • فرمت FHD در نمایش و جزئیات رنگ به‌ویژه رنگ خاکستری دقت بسیار بالایی دارد.
  • تلویزیون FHD، سایه‌ها را باکیفیت بالاتری نشان می‌دهد.
  • در تلویزیون FHD از تنظیم خودکار نور صفحه استفاده می‌شود تا در زمان زیاد شدن نور، کیفیت تصاویر کاهش نیابد.
  • محافظت از چشم از مزایای رزولوشن FHD معرفی‌شده است.

معایب تلویزیون های FHD این است که:

  • با وجود تلویزیون های فورکی، تلویزیون های Full HD کم‌کم رو به منسوخ شدن رفته‌اند.
  • در تلویزیون های full hd باید از کابل‌های HDMI استفاده کنیم وگرنه Full hd معنایی نخواهد داشت.
  • بسیاری از شبکه‌های ارائه‌دهنده محتوای ویدئویی مثل نتفلیکس، به سمت استفاده از تکنولوژی‌های 4K و 8K رفته‌اند. بنابراین تلویزیون فول اچ دی نمی‌تواند برای ارائه این تصاویر پاسخ‌گو باشد.
  • تلویزیون های FHD سازگار با کنسول‌های نسل جدید مثل PS5 یا Xbox  Series  نیستند.

مزایای تلویزیون های فول اچ دی

3 سؤال مهم درباره تلویزیون Full Hd

تا اینجا درباره کیفیت تصویر FHD صحبت کردیم. به 3 سؤال مهم درزمینهٔ تلویزیون FHD نیز پاسخ‌خواهیم داد.

1-     رزولوشن 1080 p چه کاربردهایی دارد؟

به‌طورکلی می‌توان گفت کیفیت تصویر Full Hd برای هر استفاده‌ای مناسب است. از تلویزیون های فول اچ دی برای مشاهده انواع فیلم، تصویر، بازی و وبگردی می‌توان استفاده کرد.

2-     آیا تلویزیون FHD برای بازی خوب است؟

بله. از نمایشگرهای Full HD می‌توان برای بازی استفاده کرد. اما دقت داشته باشید که اگر از کنسول‌های نسل جدید مثل PS5 یا Xbox  Series  استفاده می‌کنید کیفیت تلویزیون 4K برای شما مناسب‌تر است.

3-     آیا تلویزیون فول اچ دی برای وبگردی و تماشای فیلم مناسب است؟

بله. تلویزیون FHD برای تماشای فیلم‌های با کیفیت 1080 p مناسب است. بخصوص اگر قصد تماشای ویدئو در کانال‌های اینترنتی مثل یوتیوب را داشته باشید. اما اگر به دنبال تماشای فیلم‌های 4K هستید بهتر است تلویزیون 4K را به‌جای فول اچ دی انتخاب کنید.

تلویزیون 4K ایکس ویژن سری 7

و در پایان

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه باید درباره تلویزیون های Full Hd بدانید را به شما بگوئیم. در مورد تفاوت کیفیت تصویر فول اچ دی و فورکی نیز صحبت کردیم و معایب و مزایای تلویزیون های FHD را برشمردیم. در ادامه پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از انواع کیفیت تصویر، به صفحه تلویزیون های ایکس ویژن سر بزنید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*