loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

بارها ممکن است درباره کیفیت تصویر تلویزیون شنیده باشید اما تفاوت آن ها را ندانید. در این مطلب علاوه بر آشنایی با انواع کیفیت تصویر تلویزیون، درباره تفاوت کیفیت تصویر Full HD و HD صحبت خواهیم کرد. با این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن همراه ما باشید.

آشنایی با انواع کیفیت تصویر تلویزیون

اگر به دنبال خرید تلویزیون باشید حتما لازم است درباره انواع کیفیت تلویزیون ها اطلاعاتی بدست آورید. وضوح تصویر، رزولوشن و کیفیت تصویر تلویزیون همه به یک معنی هستند و نشان از تعداد پیکسل‌هایی دارند که یک تصویر را در قاب تلویزیون تشکیل می دهند. در ادامه درباره انواع کیفیت تصویر تلویزیون صحبت می کنیم.

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

تلویزیون HD

برایتان این سوال پیش نیامده که HD چیست؟ واژه HD مخفف High definition به معنای وضوح بالا است. اولین تلویزیون HD در سال 1998 وارد بازار شد. کیفیت تصویر تلویزیون اچ دی در مقایسه با سیستم استاندارد که SD یا همان Standard Definition است دارای کیفیت به مراتب بالاتر است.

کیفیت تصویر اچ دی به معنای تعداد پیکسل 1280×720 پیکسل است، که اکثر فیلم های دی وی دی قدیم با این وضوح ساخته شده است.

وضوح تصویر HD

تلویزیون های Full HD

full hd چیست؟ اگر جایی کلمه فول اچ دی را شنیدید، در حقیقت یکی از انواع کیفیت تصویر تلویزیون است. در واقع از سال 2000 میلادی بود که تلویزیون ها با یک جهش بزرگ مواجه شدند. یعنی زمانی که تلویزیون‌های فول اچ دی (FHD) وارد بازار شد.

تلویزیون های Full HD که به صفحه نمایش “1080p” معروف شدند، دارای 1920 پیکسل افقی و 1080 پیکسل عمودی (1080×1920) هستند (بیشتر بخوانید: انواع صفحه نمایش تلویزیون)

کیفیت تصویر Full HD

تفاوت کیفیت تصویر Full HD و HD در چیست؟

بنابراین تفاوت بین Full HD و HD به تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر بر می گردد. اچ دی به معنای تعداد پیکسل 1280×720 پیکسل و فول اچ دی دارای 1920 پیکسل افقی و 1080 پیکسل عمودی است.

تلویزیون های 4K

تلویزیون 4K با افزایش تعداد پیکسل‌های عمودی و افقی درمجموع چهار برابر وضوح بیشتر از رزولوشن Full HD ارائه می‌دهد. یعنی تعداد پیکسل‌های عمودی از  1080 P به 2160 Pو تعداد پیکسل‌های افقی از 1920 P به 3840 P می رسد.



تلویزیون های 8K

تلویزیون 8K تلویزیونی با بالاترین وضوح در بین تلویزیون‌های UHD است. این تلویزیون نسبت به تلویزیون فورکی چهار برابر پیکسل بیشتری دارد. اما اگر قصد خرید تلویزیون 8K را دارید باید بدانید که کیفیت 8K برای تلویزیون خانگی رواج چندانی ندارد.

به این نکته دقت کنید که در مورد ویژگی‌هایی مثل وضوح ویدئو، تلویزیون هوشمند و پشتیبانی صوتی، تلویزیون 8K فرقی با تلویزیون 4K ندارد. در حالی که قیمت تلویزیون 8K بسیار بیشتر از تلویزیون 4K است.

کدام کیفیت تلویزیون بهتر است؟

تا اینجا درباره تفاوت کیفیت تصویر Full HD و HD صحبت کردیمدر جدول زیر به طور خلاصه و کاملا مفید درباره رده بندی کیفیت تصویر تلویزیون صحبت کرده ایم. اگر قصد انتخاب تلویزیون مناسب داشتید دقت داشته باشید که تلویزیون هایی مثل SD و HD محبوبیت سال های قبل را ندارند چرا که نسل تازه تلویزیون ها مثل فول اچ دی و فورکی وارد بازار شده اند.  

انواع کیفیت تلویزیونرزولوشن (پیکسل)توضیحات
SD  576×720دارای کمترین تعداد پیکسل است. اکثر فیلم‌های دی‌وی‌دی قدیمی از کیفیت SD برخوردار هستند.
HD 720×1280کیفیت این تلویزیون‌ها بیشتر از تلویزیون‌های SD بوده و جزئیات بیشتری را نمایش می‌دهد.
Full-HD1080×1920در این نوع تلویزیون به دلیل تعداد پیکسل‌های بالا قادر به دیدن کوچکترین جزئیات هستید.
4K3840×2160رزولوشن تلویزیون‌های 4k دو برابر رزولوشن تلویزیون‌های فول اچ دی است در نتیجه تصاویر با وضوح بالاتری نشان داده می‌شود.
8K7680×4320جزئیات تصویر را در بالاترین حد ممکن نمایش می‌دهند. کیفیت تصویر 8K معمولا بر روی صفخه نمایش‌های بزرگ کیفیت بالاتری دارند.

در نهایت با توجه به مقایسه کیفیت تلویزیون های مختلف در جدول بالا این سوال پیش می‌آید که بالاخره کدام تلویزیون برای خرید بهتر است؟ در جواب باید گفت در حال حاضر تلویزیون‌های 4K به دلیل امکانات ویژه ای که به مخاطب ارائه می دهد محبوبیت بالاتری دارد. همچنین به دلیل تعداد پیکسل‌های بالای تلویزیون فورکی در مقایسه با تلویزیون Full-HD تصاویر با وضوح فوق العاده ای نمایش داده می شود.

تلویزیون های 4K چرا انتخاب مناسبی هستند؟

در بخش قبل با مقایسه کیفیت تلویزیون 4K با سایر کیفیت ها، گفتیم که تلویزیون فورکی انتخاب بهتری است. اما به راستی این انتخاب فقط به کیفیت تلویزیون مربوط است؟ خیر. امکاناتی که تلویزیون های فورکی ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

  • تکنولوژی فورکی  با تصاویر باکیفیت پایین‌تر سازگارتر است یعنی تلویزیون 4K علاوه بر تصاویر فورکی امکان نمایش تصاویر با کیفیت کمتر را هم دارند.
  • کمپانی‌های تولید تلویزیون زیادی در سرتاسر دنیا، دست به تولید تلویزیون‌های 4 K زده اند که درنتیجه قیمت این نوع محصول که در ابتدا زیاد بود نسبت به‌روزهای اول، کم‌تر شده است.
  • با ورود کنسول‌های بازی، تعداد محتواهای سازگار با تکنولوژی ۴k بیشتر شده است.
  • تلویزیون های فورکی هوشمند هستند یعنی با برخورداری از سیستم عالم اندروید و IOS تبدیل به یک دوست هوشمند شده اند که انواع مختلفی از سرگرمی ها را برای خانواده رقم می زنند.

ایکس ویژن مرجع مناسبی برای کسب اطلاع از محصول تلویزیون است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تلویزیون ایکس ویژن مراجعه کنید و در مورد بهترین کیفیت تصویر در تلویزیون اطلاعات بدست آورید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*