loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

۲۲ تير ۱۴۰۰

راهنمای خرید مانیتور

red-circle

راهنمای جامع خرید بهترین مانیتور

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که پیش از هر تصمیم برای خرید، نیازمند تحقیق و بررسی هستیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. چرا که عموما گزینه‌های موجود برای خرید یک محصول به حدی رسیده است که انتخاب بدون ارزیابی نقاط مثبت و منفی آن کاری غیر منطقی به نظر می‌رسد. خرید یک مانیتور نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. کافیست به سایت‌های فروش آنلاین سر بزنید یا به صورت حضوری به فروشگاه‌های لوازم صوتی تصویری مراجعه کنید تا برندها، طرح‌ها و سایزهای متفاوت پیش چشم‌ شما ظاهر شوند.در چنین شرایطی اگر بدون تحقیق قصد خرید داشته باشید ممکن است انتخابی مناسب با نیاز و خواسته‌های خود انجام ندهید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا گام به گام با مراحل بررسی و خرید یک مانیتور آشنا شوید، پس با ما در راهنمای خرید مانیتور همراه باشید.

گام اول: بودجه مورد نظر شما برای خرید یک مانیتور چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هر خرید، قیمت یک محصول و هزینه‌ای است که صرف خرید آن می‌شود. برای انتخاب مانیتور مورد نظر خود نیز در ابتدا باید بودجه خود را بررسی و گزینه‌هایی که از توان مالی شما دور است را حذف کنید. در صورتی که از بررسی بودجه خود صرف نظر کنید ممکن است زمان و انرژی شما برای تصمیم‌گیری و انتخاب مانیتور مورد نظرتان هدر رود. زیرا این امکان وجود دارد که با بررسی سایر جنبه‌های مانیتور مورد نیاز خود به گزینه‌هایی برسید که بعدا متوجه اختلاف قیمت آن با بودجه خود شوید. به همین دلیل بهتر است قیمت و بودجه را در اولین قدم بررسی کنید تا با حذف گزینه‌های غیرممکن، راه برای بهترین انتخاب و خرید مانیتور هموارتر شود.

پس از آن‌که محدوده مالی برای خرید شما مشخص شد، می‌توان فاکتور‌های بعدی مانند سایز مانیتور، کیفیت مانیتور و … را بررسی کرد.

 گام دوم: مانیتور با چه سایزی برای شما مناسب‌تر است؟

کاربری عادی، کاربری اداری، طراحی و ادیت، بازی‌های رایانه‌ای و… از مواردی است که می‌تواند در انتخاب یک مانیتور با سایز مناسب تاثیرگذارباشد. اندازه‌ای که برای مانیتور خود انتخاب می‌کنید، بسته به کارایی آن و انتظارات شما متفاوت خواهد بود. اگر خرید شما مربوط به مانیتورهای اداری باشد ممکن است با سایزهای کوچک‌تر بتوانید برای خرید خود به اجماع برسید و اگر برای موارد دیگری همچون گیمینگ و بازی‌های کامپوتری به دنبال یک مانیتور با اندازه مناسب هستید بهتر است سایزهای بزرگ‌تر را انتخاب کنید.

پس در درجه اول باید از دلیل خرید مانیتور خود به صورت دقیق آگاه باشید تا بتوانید در مورد اندازه آن تصمیم‌گیری کنید. نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که برای استفاده چندمنظوره از مانیتور خود باید سایزی را انتخاب کنید که همه نیازهای مورد نظر شما را تحت پوشش قرار دهد. اما فقط سایز مانیتور نیست که در انتخاب شما تاثیرگذار است. در ادامه مطلب راهنمای خرید مانیتور به بررسی فاکتور مهم دیگری به نام کیفیت تصویر می‌پردازیم.

گام سوم: رزولوشن و کیفیت تصویر مانیتور به چه صورت باید باشد؟

فرض کنید قصد دارید برای فرزند خود که در پایه ابتدایی مشغول به تحصیل است یک سیستم کامپیوتری تهیه کنید. و یا اینکه برای حرفه خود که مربوط به طراحی و ادیت عکس و فیلم است نیاز دارید یک مانیتور مناسب بخرید. آیا کیفیت تصویر مورد نیاز در یک مانیتور برای این دو مثال یکی خواهد بود؟ قطعا جواب خیر است.

رزولوشن و کیفیت تصویر برای مصارف گوناگون یک مانیتور می‌تواند بستگی به نیاز مصرف‌کننده داشته باشد. این قابلیت در مانیتورها از رزولوشن ۷۶۸ × ۱۳۶۶ پیکسل تا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل – Full HD متغیر است. همانطور که برای کارهای سطحی‌تر می‌توان از رزولوشن پایین‌تر استفاده کرد و برای کارهایی که از قبیل طراحی، گیمینگ، ادیت و … بهتر است از مانیتورهای FULL HD  بهره برد. در این گام بهتر است با توجه به موارد مصرفی خود مناسب‌ترین کیفیت تصویر را انتخاب کنید.

گام چهارم: آیا در مانیتور خود نیاز به صدا و سیستم صوتی دارید؟

مانیتورها از لحاظ سیستم صوتی بسته به نوع مصرف به دو دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از مانیتورها مجهز به اسپیکر بوده و برخی دیگر فاقد سیستم صوتی هستند. لازم به ذکر است مانیتورهای فاقد بلندگو واسپیکر لزوما محصولات ضعیف‌تری نیستند، بلکه از لحاظ نوع کاربری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای انجام فعالیت‌هایی که نیاز به پخش صدا ندارد آماده‌سازی شده‌اند.

نکته دیگر این است که بسیاری از افراد در کنار مانیتور خود از اسپیکرهای مجزا استفاده می‌کنند تا کیفیت صدا را به صورت تخصصی در کار خود حفظ کنند. پس اگر شما نیز نیازمند پخش صدایی حرفه‌ای از اسپیکرهای یک مانیتور هستید، می‌توانید به این گزینه فکر کنید و از سیستم صوتی دیگری در کنار مانیتور خود بهره ببرید.

نکات مهم برای خرید مانیتور

گام پنجم: آیا مانیتور خمیده انتخاب خوبی است؟

مانیتورهای خمیده، نسل جدیدی از مانیتورهاست که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. تا مدتی پیش این مانیتورها به دلیل اختلاف قیمت چشمگیری که نسبت به مانیتورهای تخت داشتند، در دسته اولویت‌های افراد برای خرید قرار نمی‌گرفتند. چرا که صرف هزینه زیاد برای خرید این دسته از مانیتورها کاری منطقی به نظر نمی‌آمد. اما امروزه با کمتر شدن این اختلاف قیمت، مانیتورهای خمیده به یکی از گزینه‌های محبوب برای کاربران تبدیل شده است. در ادامه با برخی از ویژگی‌های این مانیتورها آشنا می‌شویم:

  • افزایش کیفیت نمایش تصاویر در مقایسه با مانیتورهای تخت
  • مناسب برای تصاویر و فیلم‌های سه بعدی
  • ایجاد عمق بیشتر هنگام تماشای تصاویر
  • مناسب برای گیمینگ و بازی‌های کامپیوتری

همان‌طور که مشاهده می‌کنید مزیت‌های مانیتورهای خمیده کم نیست. اما آیا این دسته از مانیتورها از همه لحاظ بی عیب و نقص است؟ در ادامه برخی عیوب این محصولات را نیز با هم بررسی می‌کنیم:

  • نامناسب برای تماشا از زاویه‌های مختلف
  • کم‌اثر در سایزهای کوچک (تاثیر خمیدگی صفحه نمایش در مانیتور و تلویزیون با اندازه بزرگ‌تر بیشتر است و در مورد سایزهای کوچک‌تر، تفاوت کمتری در مقایسه با مانیتورهای تخت حس می‌شود)
  • انعکاس نامناسب نور مستقیم (نور منعکس شده بر روی مانیتورهای خمیده ه صورت کج و زاویه‌دار روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود)

با همه این جوانب، نسل جدید مانیتورها طرفداران مخصوص به خود را داشته و توانسته است کیفیت نمایشگر را ارتقا دهد.

چه نکاتی برای خرید مانیتور مهم است؟

گام ششم: پورت‌ها و درگاه‌های مورد نیاز در مانیتور کدام است؟

درگاه و پورت مانند دروازه‌ای است که راه‌های ارتباطی مانیتور را با سایر وسایل هموار می‌کند. به همین منظور از اهمیت زیادی برخوردار است. برای یک خرید مناسب بهتر است بدانید چه درگاه و خروجی‌هایی برای مانیتور موجود است و کدام‌یک نیاز شما را برطرف می‌کند.

:درگاه‌های متداول در مانیتورها عبارتند از HDMI، VGA، DVI، USB و …

HDMI یکی از اصلی‌ترین درگاه‌ها در مانیتور محسوب می‌شود. به‌خصوص اگر انتخاب مانیتور خود را بر اساس نیازی مانند گیمینگ و بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهید باید در نظر داشته باشید وجود پورت HDMI لازم و ضروری است. اما برای سایر مصارف مانند استفاده روزمره از یک مانیتور، درگاه‌های VGA و DVI  نیز می‌تواند کافی باشد.

پورت USB نیز از جمله درگاه‌هایی است که در بعضی از مانیتورها وجود ندارد. پس اگر مصرف شما به گونه‌ای است که به این پورت نیاز دارید، حتما قبل از خرید خود گزینه‌های فاقد USB را حذف کنید.

به‌طور کلی بهتر است پیش از آن‌که انتخاب خود را نهایی کنید ابتدا مطمئن شوید در مانیتور منتخب شما درگاه‌های مورد نیازتان وجود دارد یا خیر. البته مسلما بهترین مانیتور، مانیتوری است که همه پورت‌ها و درگاه‌ها را داشته باشد. اما اگر به دنبال قیمت معقول‌تری باشید می‌توانید گزینه‌های غیر ضروری را حذف کنید تا هزینه‌ای که برای خرید مانیتور صرف می‌کنید کمتر شود.

راهنمای خرید مانیتور ایکس ویژن

یک خرید مطمئن پس خواندن راهنمای خرید مانیتور

با گذراندن 6 مرحله فوق در مطلب راهنمای خرید مانیتور می‌توان به این نتیجه رسید که شما قسمت زیادی از بررسی‌های خود برای خرید مانیتور را انجام داده‌اید. حال می‌توانید خرید خود را بر اساس نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها انجام دهید. البته ممکن است گزینه‌ای که شما به دنبال آن هستید در میان تلویزیون‌ها نیز موجود باشد و یا بتوانید نیاز خود به مانیتور را با خرید یک تلویزیون مناسب تامین کرده و با یک تیر دو نشان بزنید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم به صفحه «راهنمای خرید تلویزیون» نیز سر بزنید.

red-circle

نظرات 2

  1. حسن تیرانداز

    سلام ودرود بر شما )(اگر صفحه گردون تلویزیون بسازیم که تلویزیون وسط پذیرایی بتونه 180درجه بچرخه )چه سایزی بیشتر از همه سفارش داره?بیشترین فروشتون چه سایزیه?)

    • Sahar-Palangi

      تلویزیون 55 اینچ و تلویزیون 65 اینچ ایکس ویژن

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

ایکس ویژن یکی از برندهای معتبر ایرانی در زمینه تولید لوازم الکترونیکی مصرفی است که تمام مراحل تولید محصولاتش از ابتدا تا انتها را در ایران به سرانجام می‌رساند.

بیشتر بخوانید ...

ایکس ویژن در سال 1385 پس از سالها فعالیت شرکت مادیران و کسب تجربه در زمینه IT و ماشین‌های اداری، متولد شد تا با گسترش خطوط تولید، فعالیت این شرکت در راستای تولید محصولات صوتی و تصویری آغاز شود.
در سال 1397 ساخت کارخانه بزرگ لوازم خانگی مادیران آغاز شد و به منظور گسترش تنوع و عرضه محصولات با کیفیت بالا به مصرف کنندگان ایرانی، کالای لوازم خانگی ایکس ویژن نیز به محصولات این برند اضافه شد.

برند ایکس ویژن که در گذشته با تولید مانیتور، مسیر خود را آغاز کرده بود در ادامه با دو زیر مجموعه صنایع الکترونیک و لوازم خانگی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در صنایع الکترونیک محصولاتی مانند مانیتور و تلویزیون و در لوازم خانگی ایکس ویژن محصولاتی همچون ماشین لباسشویی و یخچال تولید می‌شود.