loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

آشنایی با انواع کیفیت تصویر نمایشگر

این روزها با خبر از کشف و نوآورهای تکنولوژی جدیدی از خواب بیدار می‌شوید. دیگر روزهایی که از تماشای  فیلم‌ها با کیفیت 480 لذت می‌بردید، گذشته است. در حال حاضر تکنولوژی و کیفیت تصویرهای متعددی وجود دارند که بهتر است از آن‌ها استفاده کنید. با پیشرفت تکنولوژی کیفیت تصویر از 480 پیکسل تا 1080، 4K و 8K پیکسل پیشرفت کرده‌اند و با افزایش جزئیات تصویر، بهبود کیفیت و وضوح تصویری بالاتر، لذت شما را از تماشای تلویزیون دوچندان کرده‌اند.

با این حال کیفیت تصویر از الفبای پیچیده‌ای برخوردار است و با انواع کیفیت تصویر 4K، 8K، HD،UHD ، FULL HD و … مواجه خواهید بود که سوالات بسیاری در ذهن شما ایجاد می‌کنند:

  • کیفیت تصویر 4K شامل رزولوشن 3840*2160 پیکسلی است؟
  • کیفیت تصویر UHD  به چه معنا است؟
  • آیا این روزهای اکثر تلویزیون‌ها از تکنولوژی 4K برخوردار هستند؟
  • آیا تلوزیونی با کیفیت تصویر 8K ارزش خرید دارد؟

در این مطلب از ایکس ویژن الفبای جامعی از کیفیت تصویر را برای شما شرح می‌دهیم و با معرفی انواع کیفیت تصویر، انواع تکنولوژی‌ای ساخت، معرفی نمایشگرهای تخت و منحنی و…، به شما در تصمیم‌گیری و بهترین انتخاب کمک خواهیم کرد. پس بیایید با اصول اولیه آغاز کنیم.

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر چیست؟

وضوح یا کیفیت تصویر در سخت‌افزار تلویزیون، به تعداد پیکسل‌هایی گفته می‌شود که در نمایشگر تلویزیون تصویر ایجاد می‌کنند. به عبارتی، یک پیکسل نقطه کوچکی از تصویر نمایشگر را نشان می‌دهد. تلویزیون‌های قدیمی معمولا دارای 1 میلیون پیکسل در نمایشگر خود هستند که این میزان در مدل‌های جدید و مدرن به 2 میلیون پیکسل می‌رسد. این در حالی است که اگر تلویزیونی با کیفیت تصویر 4K Ultra HD خریداری کنید، از 8 میلیون پیکسل و وضوح تصویر بالاتری برخوردار خواهید شد. جالب است بدانید نوآوری جدید در زمان حال، کیفیت تصویر 8K است که تصویری با 33 میلیون پیکسل برای شما فراهم می‌کند.

کیفیت تصویر 4K یا 8K؛ برتری سهم کدام است؟

در مورد تلویزیون‌ها، کیفیت تصویر 4K و 4K Ultra HD (UHD) از رزولوشن یکسانی برخوردار هستند و وضوح 3840*2160 پیکسلی را در اختیار شما قرار می‌دهند. چه تلویزیون‌های خانگی و چه پرده سینما را در نظر داشته باشید، کیفیت تصویر 4K به معنای وضوح افقی 4096 پیکسلی تعبیر می‌شود.

جالب است بدانید، به دلیل آن‌که پخش فیلم اغلب به صورت افقی انجام می‌شود، در ارائه کیفیت تصویر، وضوح عمودی مشخص نخواهد شد.

کیفیت تصویر 8K هم از همین منطق برخوردار است و وضوح تصویر آن نسبت به نمایشگر 4K، دو برابر خواهد شد که رزولوشن 7680*4320 پیکسلی خدمت شما ارائه می‌کند. با این حال تعداد تلویزیون‌های انگشت شماری در بازار هستند که کیفیت تصویر 8K ارائه دهند و شاید چندین سال طول بکشد تا این کیفیت تصویر خارق‌العاده در بازار رایج شود.

امکانات کیفیت تصویر 8K، جزئیات باورنکردنی در خلق تصاویر فراهم می‌کند اما این تنها زمانی آشکار می‌شود که با فاصله بسیار کمی از نمایشگر تلویزیون بنشینید. همچنین باید توجه داشته باشید که برای نمایش واقعی وضوح 8K، به محتوایی با این قابلیت نیازمند هستید که متاسفانه این مورد همچنان کمیاب است، اما برای کیفیت 4K دیگر نیازی به نگرانی بابت کمبود محتوای تصویری نخواهد بود و می‌توانید در سایت‌های خارجی و داخلی به چنین قابلیتی دسترسی داشته باشید. با این حال فناوری به سرعت تکامل می‌یابد و ممکن است در چند سال آینده شاهد منبع غنی از محتوا تصویری 8K باشید.

در نهایت برتری این رقابت همچنان در دستان کیفیت تصویر 4K است؛ چراکه علاوه‌بر دسترسی بالاتر به محتوایی با این قابلیت، از نظر فنی هم شاهد برتری آن خواهید بود.

کیفیت تصویر 4K یا 8K؛ برتری سهم کدام است؟

این مطلب از رده خارج شده است…

با وجود گسترش کیفیت تصویر 4K در نمایشگرهای تلویزیون، رزولوشن Full HD از دور رقابت خارج شده است. این کیفیت تصویر که FHD هم نشان‌ داده می‌شود، رزولوشن رایجی در میان نمایشگرهای تلویزیون، پخش‌کننده‌ای بلوری و محتوای ویدئویی است. در این میزان کیفیت، عرض تصویر 1920 پیکسل و ارتفاع آن 1080 پیکسل طراحی می‌شود و به همین دلیل گاها شاهد آن خواهید بود که این کیفیت تصویر را با نام 1080p هم معرفی کنند. با این حال نباید کیفیت تصویر Full HD را با HD اشتباه گرفت؛ چراکه تعداد پیکسل‌های به‌کاررفته در کیفیت تصویر HD، کمتر از نصف پیکسل‌های کیفیت Full HD است و این تفاوت زمانی که به نمایشگر نزدیک شوید، به وضوح قابل مشاهده است.

با وجود گسترش و محبوبیت کیفیت تصویر 4K، نمی‌توان کیفیت تصویر Full HD را از رده خارج‌شده دانست. همچنان طرفداران بسیاری برای این کیفیت تصویر وجود دارد؛ چراکه از نظر تکنولوژی، فناوری ساده‌تری را طلب می‌کند و در مقابل از قیمت مناسب‌تری هم برخوردار است.

و اما در گذشته چه بود؟ 

قبل از آن‌که کیفیت تصویر 4K رایج شود، افراد شاهد کیفیت تصویر 2K در نمایشگرها بودند. با این حال کیفیت تصویر 2K اغلب مختص به پرده سینما است و در تکنولوژی خانگی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیفیت تصویر شامل کیفیت افقی 2048 پیکسلی است و از وضوح عمودی برخوردار نخواهد بود.

در حالی که کیفیت تصویر 4K برای توصیف نمایشگر تلویزیون و محتوا آن مورد توجه قرار دارد، کیفیت تصویر 2K به‌عنوان توصیف HDTV قدیمی و همچنین کیفیت تصویر Blu-ray مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع تکنولوژی تصویر

مدت‌ها است که در دنیای فناوری شاهد افزایش عمق رنگ مشکی، پرانرژی شدن تصاویر، تفکیک خاکستری از مشکی و… بوده‌اید. با درک نیاز کاربران به بهبود کیفیت تصاویر و واقعی‌تر نشان دادن آن‌ها، افراد با خلق نوآوری‌‌های بسیار، در تلاش برای رفع نیاز کاربران هستند. این امر سبب خلق تکنولوژی‌های گسترده و پیشرفته‌ای شده است که از پرطرفدار‌ترین آن‌ها می‌توان به تکنولوژی تصویر HDR، IPS و TFT اشاره کرد. هر کدام از این تکنولوژی‌های تصویر، کاربرد و کیفیت متفاوتی دارند که به سبب ارزان‌تر یا باکیفیت‌تر بودن، از طرفداران خاص خود بهره‌مند هستند. با این حال در ادامه با تمامی این تکنولوژی‌ها آشنا خواهید شد.

انواع تکنولوژی تصویر در تلویزیون

پرطرفدارترین تکنولوژی تصویر کدام است؟

در مورد این تکنولوژی چندین ویژگی منحصربه‌فرد وجود دارد که شامل تصاویری با روشنایی بالاتر، کنتراست بیشتر و دقت رنگ بالا است. برخلاف دیگر تکنولوژی‌ها که با افزایش وضوح تصویر، سرعت وضوح کاهش پیدا می‌کند، در تکنولوژی HDR، وضوح بالای تصویر در همان ابتدا قابل مشاهده و چشم‌نواز است.

جالب است بدانید که تکنولوژی HDR شامل دو تکنولوژی زیرمجموعه با نام‌های HDR10 و HDR10+ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تکنولوژی HDR10 چیست؟

هر نمایشگری که از قابلیت HDR پشتیبانی کند، با قابلیت HDR10 هم سازگار است. از مشخصات تکنولوژی تصویر HDR10 می‌توان به حداکثر روشنایی 1000 نیت و عمق زنگی 10 بیتی اشاره کرد. این اعداد شاید به‌تنهایی آمار خاصی را نشان ندهند اما اگر با تکنولوژی SDR که تکنولوژی تصویر قدیمی و منسوخ‌شده‌ای است، مقایسه کنید، شاهد روشنایی دو برابری و افزایش کنتراست متناظر با آن (ارائه سیاه‌ترین و سفید‌ترین رنگ) و همچنین یک میلیارد رنگ در مقایسه با 16 میلیون رنگ تکونولوژی SDR خواهید بود.

مانند دیگر فرمت‌های تکنولوژی HDR، نحوه اجرا HDR10 به کیفیت نمایشگر بستگی دارد. بنابراین اگر در جایی درست از تکنولوژی HDR10 استفاده شود، یکی از بهترین نمایشگرها خلق خواهد شد. با این حال HDR10 بهترین فرمت HDR نیست.

بهترین فرمت HDR کدام است؟

به‌‌عنوان بهترین فرمت از تکنولوژی HDR، باید از HDR10+ نام برد. همان‌طور که از نام این تکنولوژی برداشت می‌شود، HDR10+ تمامی نکات برتر HDR10 را برمی‌دارد و توانایی آن‌ها را ارتقا می‌دهد. حداکثر روشنایی در آن 4000 نیت است که 4 برابر تکنولوژی HDR10 به‌حساب می‌آید. نتیجه آن‌که کنتراست نمایشگر هم به همان میزان افزایش می‌یابد.

تکنولوژی 10 HDR، درخشش زندگی با رنگ‌های بیشتر

اما بزرگ‌ترین تفاوت این دو تکنولوژی تصویر در نحوه مدیریت اطلاعات است. در تکنولوژی HDR10 “متادیتا” که توسط منبع محتوایی تغذیه می‌شود، ثابت است؛ به این معنا که برای پخش ویدئو، یک ارزش ثابت تعیین می‌کند اما تکنولوژی HDR10+ این “متادیتا” را ارتقا می‌دهد تا در هر فریم از ویدئو تغییر کند. این امر سبب می‌شود تا هر فریم از ویدئو شامل مجموعه‌‌ای از رنگ‌ها، روشنایی لازم و کنتراست خاص خود باشد.

جالب است بدانید شرکت سامسونگ از تکنولوژی HDR10+ Adaptive رونمایی کرده است که به نمایشگر اجازه می‌دهد تا با تشخیص روشنایی فضا و تغییرات نوری آن، میزان روشنایی و کنتراست را تغییر دهد.


تکنولوژی HDR در تلویزیون

همه چیز درباره:

HDR در تلویزیون


رایج‌ترین تکنولوژی تصویر کدام است؟

پنل‌های IPS از بالاترین طیف رنگی و کاربرد برخوردار هستند؛ این بدان معنا است که نمایشگر IPS، گرافیک بازی‌ها و ویدئوهای شما را واقع‌بینانه‌تر نشان می‌دهد. یک نمایشگر با تکنولوژی IPS، از زوایه دید گسترده‌ای برخوردار است؛ بنابراین وضوح تصویر نسبت به دیگر تکنولوژی‌ها، افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. همچنین نرخ تازه‌سازی در این تکنولوژی در کمترین حد خود قرار دارد که اغلب بیش‌از 75 هرتز خواهد بود. نمایشگر IPS همچنان در حال توسعه است و امروزه نرخ ‌تازی‌سازی آن به 144 هرتز هم رسیده است.



این تکنولوژی قدیمی شده است، از خواندن آن خودداری کنید

تکنولوژی LCD را می‌توان قدیمی‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین تکنولوژی ساخت نمایشگرها دانست. شاید پیشرفته‌ترین نسخه LCD در چندین دهه اخیر، تکنولوژی ساخت نمایشگر TFT باشد. به طور کلی تکنولوژی‌های TFT و LCD از قدیمی‌ترین و شاید پرکاربردترین‌ها به حساب آیند. TFT مخفف ترانزیستور فیلم نازک است، به این معنا که در هر پیکسل نمایشگر، یک ترانزیستور فیلم نازک متصل است. این ترانزیستورها توسط جریان الکتریکی فعال می‌شوند و کیفیت تصویری بی‌عیب و نقص روی نمایشگر تولید خلق خواهند کرد.

صفحه نمایشی با این تکنولوژی تصویر، از رنگی عالی، کنتراست بالا، وضوح و روشنایی منحصربه‌فردی برخوردار است. شاید طول عمر بالای نمایشگرهای TFT از بهترین ویژگی‌های آن باشد. همچنین در اندازه‌های متفاوتی طراحی می‌شود که به نیاز کاربران مرتبط است.

نمایشگرهای TFT را می‌توان نمایشگری همه‌کار معرفی کرد؛ چراکه رابط کاربری متنوعی ارائه می‌دهند که با دستگاه‌های مختلفی سازگار هستند و قابلیت‌های فراوانی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

راهنمای خرید تلویزیون: تلویزیونی با این پنل خریداری کنید

فناوری ساخت نمایشگرهای تلویزیون تنوع گسترده‌ای دارد که بسته به نیاز کاربر، می‌تواند در سطح پایین، متوسط و بالا قرار گیرد. هرقدر تکنولوژی نمایشگر تلویزیون پیشرفته‌تر باشد، به همان میزان قیمت آن هم بالاتر می‌رود. در ادامه انواع پنل‌های تلویزیون را به شما معرفی خواهیم کرد تا در بهترین انتخاب کمک حال شما باشیم.

همانطور که می دانید تلویزیون جز مهمترین وسایل ضروری در هر خانه ای محسوب می شود، از همین رو در هنگام انتخاب تلویزیون لازم است تا اطلاعات دقیقی در این خصوص بدانیم، برای این منظور پیشنهاد می کنیم که حتما مطلب راهنمای خرید تلویزیون را در سایت ایکس ویژن مطالعه بفرمایید.

توجه! با پیشرفته‌ترین پنل تلویزیون مواجه می‌شوید…

پنل تلویزیون OLED (Organic Light Emitting Diode) یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در ساخت پنل تلویزیون است. متفاوت از پنل‌های LCD و QLED، فناوری پنل OLED از سیستم‌های نور پس‌‌زمینه استفاده نمی‌کند؛ بنابراین با پنلی بسیار نازک مواجه خواهید بود.

این پنل‌‌ از پیکسل‌های جداگانه‌ای برخوردار است که به‌صورت مستقل روشن می‌شود؛ این مزیت منحصربه‌فرد سبب می‌شود تا یک نمایشگر کاملا سیاه و عمیق ایجاد شود. همچنین نرخ تازه‌سازی بسیار سریع و نور تولیدی در هر پیکسل، تصویری طبیعی و واضح با زاویه‌دید گسترده ایجاد خواهد کرد.

اگر از رنگ‌های غنی این پنل بگذریم، باید به کنتراست نامحدود و رنگ‌های برجسته و طبیعی آن اشاره کنیم که این تلویزیون را به یک ابزار عالی برای تماشای فیلم و انجام بازی تبدیل کرده است.

پنل تلویزیون

تلویزیونی با پنل QLED نخرید…

تلویزیون با تکنولوژی QLED (Quantum Dot Light Emitting Diode) زیرمجموعه‌‌ای از پنل‌های LCD است و از فناوری لایه فیلم کوانتومی نقطه‌ای با نور پس‌زمینه LED استفاده می‌کند که برای نمایش تصاویری روشن‌تر و باکیفیت‌تر نسبت به پنل‌های LCD طراحی شده‌اند. بسته به نور پس‌زمینه LED مورد استفاده در این پنل‌، تلویزیون‌های QLED را می‌توان بسیار نازک طراحی کرد. تلویزیون‌های QLED معمولا در سایز‌های بزرگ مثل تلویزیون 65 اینچ به بالا طراحی می‌شوند و توجه داشته باشید که نسبت به پنل‌ LCD از قیمت بالاتری هم برخوردار است.

برای آشنایی با تفاوت تلویزیون‌های QLED، OLED و LED و بررسی ویژگی‌های آن‌ها کلیک کنید.

رایج‌ترین پنل تلویزیونی کدام است؟

پنل تلویزیون LCD، هر زمان تصاویر درخشان در اختیار بینندگان قرار می‌دهد، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و نسبت به دیگر پنل‌ها، از تنوع اندازه بالاتری برخوردار است. بهترین طراحی‌های پنل LCD از نمایشگری بدون حاشیه و عرضی نسبتا باریک برخوردار هستند. این پنل‌ حداکثر روشنایی و بالاترین زاویه‌دید را ارائه می‌دهد و به سبب بهترین بازه قیمتی از طرفداران بسیاری برخوردار است.

نمایشگر تخت یا خمیده؛ کدام بهتر است؟

هر دو نمایشگر می‌توانند نیازهای عمومی را برطرف کنند اما اگر اهل بازی و استفاده تخصصی هستید، یکی بر دیگری برتری دارد.

داشتن یک نمایشگر بزرگ و خمیده، بومی بزرگ‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد، خواه به تماشای یک فیلم مشغول باشید، خواه یک حرفه تخصصی را پیش ببرید.

هنگام خرید نمایشگری کاربردی، پارامترهای متنوعی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها خمیده یا تخت بودن آن است. هیچ‌کدام بد نیست، تنها کاربرد آن‌ها متفاوت است. بنابراین بسته به نیاز خود بهتر است تصمیم‌گیری کنید

مزایا و معایب نمایشگرهای خمیده

مهم‌ترین دلیل محبوبیت نمایشگرهای خمیده، زاویه‌دید گسترده آن‌ها است؛ چراکه امکان حواس‌پرتی به محیط را تقریبا ناممکن می‌کند و تمرکز شما نسبت به تماشای فیلم یا انجام کار حرفه‌ای حفظ خواهد کرد. نقظه ضعف این نمایشگر میزان شدت جذب نور، نسبت به نمایشگری با سطح تخت است. جذت میزان بالای نور، می‌تواند تماشای فیلم و بازی کردن را مختل کند، بنابراین با یک عیب مهم مواجه هستید. به طور کلی اگر بسته به نیاز کاربری، تصمیم به استفاده از نمایشگرهای خمیده را دارید، خوب است در محیطی با نور متوسط یا کم از آن استفاده کنید.

نمایشگر تخت در مقابل نمایشگر خمیده؛ کدام بهتر است؟

نمایشگر خمیده و تخت علی‌رغم تفاوت‌های بسیار، ویژگی‌های مشابه زیادی هم دارند. هر دو نمایشگر در صورت استفاده از یک تکنولوژی مشابه، می‌توانند وضح بسیار بالا و تصاویر فوق‌العاده‌ای را به نمایش درآورند. با این حال اگر فعالیت‌های تخصصی و حرفه‌ای در سر دارید، با تنظیم نور محیط، نمایشگرهای خمیده انتخاب بهتری خواهد بود. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله تلویزیون‌های منحنی و تخت ؛ کدام یک را باید انتخاب کرد را بخوانید.

نمایشگر تخت در مقابل نمایشگر خمیده؛ کدام بهتر است؟

یک چالش مهم: تلویزیون 8K بخرید یا 4K؟

با توجه به قابلیت‌های فوق‌العاده و کیفیت عالی تصویر با وضوح 8K و همچنین با توجه به قیمت ارائه‌شده برای آن، در حال حاضر خرید تلویزیون با کیفیت تصویر 8K، یک انتخاب هوش‌مندانه است. احتمالا از خود می‌پرسید “آیا زمان خرید تلویزیون با کیفیت تصویر 8K فرارسیده است؟ “

حقیقتا پاسخ سوال منفی است؛ چراکه کیفیت تصویر 8K از نوآوری‌های جدید محسوب می‎‌شود که روز‌به‌روز در حال پیشرفت و ترقی است؛ با این حال نسبت به گذشته، زمان بهتری برای خرید است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به تماشای تلویزیون اهمیت می‌دهید، باید بدانید که کیفیت تصویر در این تلویزیون‌ها، نسبت به تلویزیون‌های 4K ، 4 برابر بیشتر است.

با این حال ویژگی‌هایی از قبیل پردازش وضوح ویدئو، عملکردهای هوشمند و پشتیبانی صوتی، همگی ویژگی‌های مشترکی هستند که تلویزیون‌های 4K هم از آن برخوردار خواهند بود.

اما سوال بزرگ‌تر آن است که در کنار وضوح بالای 8K، آیا تلویزیون‌های 8K از نظر قابلیت‌های هوشمند هم بهتر از تلویزیون‌های 4K است؟

پاسخ به ای سوال سخت‌تر است. تولیدکنندگانی مانند ال‌جی و سامسونگ، در طراحی تلویزیون‌های درجه یک خود، از ویژگی و قابلیت‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده‌اند. به‌ویژه سامسونگ که مجموعه‌های 8K خود را با بهترین ویژگی‌ها از پردازش نور تا قابلیت‌های متنوع صوتی، در این سری از تلویزیون‌ها به‌کار برده است. با این حال نمی‌شود پاسخ دقیقی به این سوال داد و بسته‌به کاربری، میزان استفاده و پارامترهای خرید خود، بهتر است انتخابی دقیق داشته باشید.



در پایان

حالا که با تمامی الفبای کیفیت تصویر آشنا شده‌اید، نکته مهم آن است که شاید امروزه بیشتر تلویزیون‌ها از کیفیت تصویر 4K برخوردار باشند، اما ممکن است در آینده‌ای نچندان دور، شاهد گسترش کیفیت تصویر 8K و خلق نوآوری کیفیت تصویر 10K باشید.

به یاد داشته باشید که تعداد پیکسل‌ها در کیفیت تصویر لزوما به معنای بهتر بودن نیست؛ جنبه‌های دیگر تصویر مانند کنتراست، عمق رنگی و تعداد رنگ‌های آن، مهم‌تر از وضوح و تعداد پیکسل است.

در آینده ممکن است فناوری‌هایی مانند MicroLED در ساخت نمایشگرها استفاده شود که اندازه و وضوح در آن مستقل هستند. بنابراین شاید وضوح تلویزیون 50 اینچی شما در آینده بسیار متفاوت‌تر از تلویزیون 100 اینچی باشد. در حال حاضر هر دو کیفیت تصویر 4K و 8K با تعداد پیکسل‌های متفاوتی ارائه می‌شوند؛ با این حال به لطف پیشرفت در تکنولوژی در پردازش ویدئو، تعداد پیکسل دیگر مهم نخواهد و همه آن‌ها با سرعت بالایی به پردازش مشغول می‌شوند.


نظرات 1

  1. reza,behroozyy

    سلام خسته نباشید وقتی فیلم 4k از کامپیوتر پخش میکنم تصویر رنگ مرده هست تاریک دیلیل مانیتور هست یا کارت گرافیک 1920.1080 خروجی ولی فورکی حالت رنگ تاریک پخش میشه مشکل از گرافیک هست یا مانیتورLED

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*