loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

همیشه هم پای تکنولوژی های جدید پیش رفتن، جذابیت دارد. فناوری HDR تلویزیون از جمله تکنولوژی های جدیدی است که عمرش به 10 سال هم نمیرسد اما طرفداران زیادی دارد. در این مقاله ایکس ویژن، در مورد تکنولوژی HDr در تلویزیون صحبت میکنیم. انواع فرمت های تکنولوژی HDR را توضیح خواهیم داد. همچنین درباره نحوه فعالسازی HDr تلویزیون و قیمت تلویزیون HDR صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله مطالب زیر را میخوانیم:

  • تکنولوژی HDR چیست؟
  • آشنایی با 3 کاربرد hdr در تلویزیون
  • فرمت تکنولوژی HDR
  • از کجا بفهمیم تلویزیون hdr دارد؟
  • چگونه hdr را در تلویزیون فعال کنیم؟
  • قیمت تلویزیون HDR

تکنولوژی HDR چیست؟

فناوری HDR که اینروزها بر سر زبان ها افتاده است مخفف High Dynamic Range به معنای دامنه دینامیکی بالا است که اولین بار در سال 2015 رونمایی شد. این توضیح را اضافه میکنیم که دامنه دینامیکی یعنی تفاوت بین تاریک ترین و روشن ترین نواحی تصویری که دارای جزئیات است.

تکنولوژی HDR

تفاوت HDR و SDR

SDR مخفف عبارت Standard Dynamic Range یا همان محدوده دینامیک استاندارد می باشد. تکنولوژی HDR نسخه ی جدیدتر و آپدیت شده تری از SDR است. به این معنی که دامنه گسترده تری از رنگ ها را به نسبت SDR پوشش و نمایش می دهد. فناوری hdr باعث می شود که رنگ ها غنی تر و نزدیک تر به واقعیت نمایش داده شوند. نمایش رنگ های زنده تر و عمق دارتر باعث بهبود تجربه تماشای بیننده از تلویزیون خواهد شد.

در واقع تفاوت HDR و SDR در 3 ویژگی برتر فناوری HDR خلاصه می شود:

  1. طیف گسترده رنگی
  2. عمق رنگ
  3. سطح پویایی تصویر
تفاوت HDR و SDR

تفاوت hdr تلویزیون و hdr در عکاسی

در اینجا لازم است اشاره کنیم به تفاوت HDR تلویزیون و hdr در عکاسی که از نظر خیلی ها مشابه شناخته می شود. اما در واقع این دو با هم متفاوت اند.

HDR در تلویزیون: با استفاده از فناوری hdr در تلویزیون نرخ کنتراست و تنوع و وضوح رنگ ها بالا رفته و باعث نمایش تصاویری واقعی و طبیعی تر با رنگ های جذاب خواهد شد. (بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کیفیت تصویر تلویزیون)

HDR در عکاسی: تکنولوژی hdr در عکاسی، یعنی چند عکس با نوردهی متفاوت با هم ترکیب شوند و یک عکس با بیشترین محدوده دینامیکی را بازسازی کنند. در واقع تصاویری که در عکاسی با فناوری HDR گرفته شود،  شکل واقعی تصویر نیست، بلکه ترکیبی از چند عکس است.

آشنایی با 3 کاربرد hdr در تلویزیون

حالا که در مورد فناوریhdr  که تکنولوژی بسیار جدیدی است صحبت کردیم می خواهیم در مورد کاربرد فناوری HDR در تلویزیون صحبت کنیم. 3 کاربرد مهم فناوری HDR در تلویزیون عبارتند از:

  1. وجود دامنه دینامیکی بیشتر بین نقاط تاریک و روشن تصویر
  2. ایجاد بازه رنگی و روشنایی بیشتر در نتیجه نمایش دقیق دامنه نور موجود در صحنه های طبیعی
  3. ارائه تصویری واضح تر و نزدیک تر به واقعیت
کاربرد hdr در تلویزیون

5 فرمت تکنولوژی HDR

در حال حاضر تکنولوژی HDR با 5 فرمت استاندارد شناخته می شود. فرمت های استاندارد فناوری HDR عبارتند از:

  1. HDR10
  2. HDR10Plus
  3. HLG
  4. Dolby Vision
  5. Advanced HDR Technicolor

همه چیز درباره HDR10

HDR10  که تلویزیون 65 اینچ سری 8 ایکس ویژن نیز به آن مجهز است متداول ‌ترین فرمت تکنولوژی hdr است. HDR10 با تاثیر بر کنتراست تصویر، عمق رنگ را بالا برده و در نتیجه نقاط روشن را روشن تر و نقاط تیره را تیره تر نمایش می دهد. در نتیجه شاهد رنگ‌هایی واقعی‌ تر و واضح‌ تر خواهیم بود.

 HDR10 چیست

ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که تمامی تلویزیون های دارای فناوری  HDRمثل تلویزیون هوشمند 50 اینچ ایکس ویژن، از فرمت HDR10 نیز پشتیبانی می کنند. فرمت HDR10 میزان روشنایی 1000 نیت و عمق رنگ 10 بیت را فراهم می کند و در مقایسه با SDR یا همان استاندارد دینامیکی وضوح و روشنایی دو برابری را در کنار افزایش کنتراست ایجاد می کند.

 تفاوت HDR10 با HDR10+

فرمت HDR10+ در سال 2017 توسط شرکت سامسونگ معرفی شد. فرمت +HDR10 تمامی ویژگی های HDR10 را دارا بوده و به نوعی آنها را بهبود بخشیده است.  تفاوت HDR10 با HDR10+ این است که HDR10+ حداکثر روشنایی را به 4000 نیت رسانده و کنتراست را نیز افزایش داده است.

درباره HLG حرف بزنیم

فرمت HLG که مخفف Hybrid Log Gamma است به معنی ترکیب لگاریتم گاما است و در پخش های زنده مورد استفاده قرار می گیرد. فرمت HLG با فناوری HDR و SDR سازگاری کامل دارد. این سازگاری به این معنی است که در یک سیگنال ویدیویی می تواند به عنوان SDR در صفحه های SDR یا به عنوان HDR در صفحه های مجهز به فناوری HDR به نمایش درآید.

Dolby Vision چیست؟

دالبی ویژن که یکی از فرمت های تکنولوژی HDR است بسیار شبیه به HDR10 پلاس است. دقت رنگ در فرمت دالبی ویژن HDR نسبت به فرمت های دیگر بیشتر بوده که یعنی، محتوای تصویری با رنگ های غنی شده دیده می شود. روشنایی نیز در فرمت دالبی ویژن برابر با 10000 نیت می باشد و عمق رنگ ها هم 12 بیت است و از 68 میلیارد رنگ غنی شده پشتیبانی می کند.

Dolby Vision چیست

Advanced HDR Technicolor چیست؟

جدیدترین فرمت تکنولوژی HDR به نام شرکت Technicolor و تحت عنوان Advanced HDR یا HDRa ارائه شده است. این فرمت جدید HDR رنگ ها را غنی تر، پر جنب و جوش تر و درخشان تر نمایش می دهد و سطح پیشرفته تری از نمایش را به شما ارئه می کند.

از کجا بفهمیم تلویزیون hdr دارد؟

در توضیح اینکه چطور باید بفهمیم تلویزیون hdr دارد یا نه؟ شما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت سازنده تلویزیون خریداری شده، یا وب سایت های معتبر که اطلاعات جامعی در مدل نوع و مدل تلویزیون شما ارائه می دهند از مشخصات تلویزیون و مجهز بودن ان به تکنولوژی HDR مطمئن شوید.

مثلا تلویزیون سری 8 ایکس ویژن مدل XTU835 از استاندارد HDR10 پشتیبانی می کند. البته این قابلیت فقط محدود به فایل هایی است که از طریق درگاه USB پخش می شوند و روی درگاه های HDMI یا در حالت استریم زنده فعال نیست.

تکنولوژی HDR10+

یکی دیگر از راه های فهمیدن اینکه تلویزیون HDR دارد یا نه؟ این است که اگر کابل HDMI متصل شده به تلویزیون برای پخش محتوای HDR عمل کند یعنی تلویزیون آن نسخه از تکنولوژی HDR را پشتیبانی کرده است.

چگونه hdr را در تلویزیون فعال کنیم؟

گفتیم که برای شناسایی مجهز بودن تلویزیون به تکنولوژی HDR، یا باید مشخصات آن تلویزیون را بدانید یا خودتان از طریق کابل USB و یا HDMI مجهز بودن تلویزیون به تکنولوژی HDr را تست کنید. به طور مثال در هنگام پخش محتوا در تلویزیون هوشمند ایکس ویژن، محتوای HDR تشخیص داده شده و به شما اطلاع رسانی می شود که در حال تماشای این نوع ویدیو هستید. با خاموش کردن حالت HDR از منوی تنظیمات، شما با تصویری تاریک و فاقد جزئیات روبرو می شوید و باید حتماً حالت HDR را در تلویزیون هوشمند ایکس ویژن روشن کنید.

چگونه hdr را در تلویزیون فعال کنیم؟

قیمت تلویزیون HDR

برای اطلاع از قیمت تلویزیون HDR برند ایکس ویژن می توانید با مراجعه به صفحه محصول تلویزیون ایکس ویژن و جستجوی تکنولوژی Hdr از قیمت محصول مطلع شوید. شما همچنین می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل کرده و در مورد تکنولوژی HDr و اینکه چطور HDR تلویزیون ایکس ویژن را فعال کنید، سوالات خود را مطرح کنید.

نظرات 2

  1. حمیدرضا گهرشناس

    فال سازی hdr چگونه hdr تلویزیون ۶۵ سری ۸ ایکس ویژن را فعال کنم

  2. سبحان عموپور

    سلام xcu715 روی ورودی hdmi محتوای hdr رو پخش میکنه

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*