loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

کیفیت تلویزیون به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل تعیین کننده، کیفیت تصویر تلویزیون است. به راستی کدام کیفیت تصویر تلویزیون مناسب است؟ در این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن با ما همراه باشید تا راهنمای کامل کیفیت تصویر تلویزیون را به شما ارائه کنیم.
نه تنها از نظر اعداد و ارقام بلکه از نظر کاربردی بودن به شما، بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون را معرفی می کنیم. بعد از خواندن این مطلب به راحتی می توانید درباره انتخاب بهترین کیفیت تلویزیون خود تصمیم بگیرید.

کیفیت تصویر چیست؟

کیفیت تصویر یا رزولوشن تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر را نشان می دهد. به عبارت دقیق تر وقتی از کیفیت تصویر تلویزیون یا رزولوشن تلویزیون صحبت می کنیم درباره نسبت پیکسل های افقی به پیکسل های عمودی نمایشگر حرف می زنیم.

نسبت پیکسل های افقی به پیکسل های عمودی

به طور مثال وقتی می گوییم تصویر تلویزیون دارای رزولوشن 1920 در 1080 است یعنی صفحه نمایش تلویزیون دارای عرض 1920 پیکسل و ارتفاع 1080 پیکسل است.  در بیان عددی کیفیت تصویر، عدد اول تعداد ستون پیکسل ها و عدد دوم نشان دهنده ردیف پیکسل ها است.

چگونه کیفیت تلویزیون را بفهمیم؟

کیفیت تلویزیون به پارامترهای متعددی بستگی دارد که یکی از آن ها می تواند کیفیت تصویر باشد. عوامل دیگری که تعیین کننده کیفیت تلویزیون است عبارتند از:

  • کیفیت صدا
  • کیفیت نمایشگر و ساختار پنل تلویزیون
  • سایز صفحه نمایش
  • هوشمند بودن یا نبودن تلویزیون
  • اتصالات و درگاه های ارتباطی
  • پشتیبانی از سیستم عامل اندروید و …

رده بندی کیفیت تصویر تلویزیون

در مقالات قبلی وبلاگ ایکس ویژن درباره کیفیت تصویر و انواع آن صحبت کرده ایم. به طور مثال می توانید با مراجعه به مقاله تلویزیون 4K بخریم یا نه، درباره کیفیت تصویر این تلویزیون اطلاعات کافی بدست آورید. در اینجا برای مختصر و مفید شدن مطلب انواع کیفیت تصویر تلویزیون را در جدول زیر برایتان خلاصه می کنیم.

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

در این جدول 6 کیفیت تصویر تلویزیون و تعداد پیکس های تشکیل دهنده تصویر ارائه شده است. این جدول می تواند راهنمای کامل کیفیت تصویر تلویزیون باشد.

ردیفکیفیت تصویر تلویزیونتعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر
1HD720×1280
2Full HD1080×1920
32K1536×2304
4UHD3840×2160
54K4096×2160
68K8192×4320

بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون کدام است؟

برای فهمیدن اینکه کدام کیفیت تصویر تلویزیون بهتر است باید در مورد هر یک از انواع رزولوشن تلویزیون و کاربرد آن صحبت کنیم.

کیفیت تصویر HD

در جدول راهنمای کامل کیفیت تصویر تلویزیون که در بخش قبل ارائه شد؛ گفتیم که تعداد پیکسل های رزولوشن اچ دی برابر با 720×1280 است که بیشتر مربوط به  اکثر فیلم های دی وی دی قدیم است و کاربرد زیادی در تلویزیون های هوشمند امروزی ندارد. بنابراین اگر مایل به تماشای فیلم های با کیفیت بالا هستید تلویزیون اچ دی پاسخگوی شما نیست.

کیفیت تصویر Full HD

کیفیت تصویر فول اچ دی که تصاویری با وضوح 1080×1920 پیکسل ارائه می دهد. از مزایای تلویزیون فول اچ دی این است کفرمت FHD در نمایش جزئیات رنگی به ویژه رنگ خاکستری دقت بالایی دارد و سایه ها را با کیفیت نشان می دهد. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه کیفیت تلویزیون Full HD مقاله فول اچ دی چیست؟ را مطالعه کنید.

کیفیت تصویر 2K

قبل از اینکه کیفیت تصویر فورکی به بازار بیاید، رزولوشن 2K وارد بازار شد اما هیچوقت محبوبیت فول اچ دی یا فورکی را پیدا نکرد. رزولوشن 2K با 1536 پیکسل عمودی، کمی از کیفیت فورکی بزرگتر است و در برخی ویدئو پروژکتورهای سینما مورد استفاده قرار گرفته است.

کیفیت تصویر UHD

به دلیل اینکه همیشه صحبت از این است که آیا کیفیت تلویزیون فورکی با تلویزیون  برابر است یا نه؟ همین جا اعلام می کنیم که کیفیت تصویر 4K با  UHDبرابر نیست. اما در باور عامیانه و بازار خرید تلویزیون، کیفیت تصویر فورکی همان UHD است. در توضیح این اختلاف باید گفت رزولوشن فورکی 4096 پیکسل عمودی دارد در حالیکه رزولوشن UHD دارای 3840 پیکسل است. وقتی صحبت از کیفیت تصویر فورکی می شود در واقع همان UHD است که در صفحه نمایش تلویزیون، به تصویر در می آید.

مقایسه کیفیت تصویر تلویزیون 4K و تلویزیون UHD

کیفیت تصویر 4K

حدود 8.3 میلیون پیکسل در کیفیت تصویر فورکی به معنای وضوح تصویر بسیار بالا در قاب تلویزیون است که این رزولوشن را تبدیل به تلویزیون مناسب تماشای فیلم می کند. تلویزیون های فورکی نسبت به تلویزیون های فول اچ دی 4 برابر وضوح تصویر بیشتری دارند. تعداد پیکسل ها در تلویزیون 4K برابر با  ۲۱۶۰×۴۰۹۶ است. جالب است بدانید تعداد پیکسل های رزولوشن 4K آنقدر زیاد است که با چشم غیر مسلح نمی توانید آن را ببینید.

در مورد تفاوت تلویزیون های 4K و تلویزیون های UHD نیز دوباره تاکید می کنیم:

تعداد پیکسل‌های تلویزیون فورکی ۲۱۶۰×۴۰۹۶ و تلویزیون یو اچ دی ۲۱۶۰×۳۸۴۰ است. اما اکثر محتواهای تولید شده با نسبت کمتر، یعنی همان رزولوشن UHD ساخته شده اند. بنابراین مشاهده تصویر UHD در تلویزیون‌ ۴k با حاشیه های سیاه تصویر همراه است.

مزایای تلویزیون های 4K

مزایای تلویزیون های 4K

از جمله مزایای تلویزیون های 4K عبارتند از:

  • بیشتر بودن کیفیت تصویر تلویزیون 4K نسبت به HD ،Full HD ،۲K
  • سازگاری کیفیت تصویر فورکی با تصاویر با کیفیت پایین‌تر که امکان نمایش تصاویر با کیفیت کمتر را دارد
  • کاهش قیمت تلویزیون 4K نسبت به ابتدای ورود این نسل از تلویزیون به بازار به دلیل استقبال کمپانی های تولید کننده و مردم
  • سازگاری تکنولوژی فورکی با کنسول های بازی و افزایش تعداد محتواهای سازگار با تلویزیون های مناسب بازی فورکی

کیفیت تصویر 8K

آخرین ورژن کیفیت تصویر، رزولوشن 8K است. این کیفیت، 4 برابر تلویزیون فورکی، وضوح تصویر داشته که دارای تقریباً 8000 پیکسل است. اما آیا تلویزیون 8K کاربردی است؟ در بخش پایانی این مطلب پاسخ دقیق این سوال را خواهیم داد.



کیفیت تصویر کدام برند تلویزیون بهتر است؟

وقتی صحبت از راهنمای کامل کیفیت تصویر تلویزیون می شود، اگر بخواهیم طبق اعداد و ارقام پیش برویم، از نظر عددی، رزولوشن 8K بیشترین تعداد پیکسل ها را دارد. اما آیا تلویزیون 8K کاربردی است؟

در پاسخ باید گفت:

  • چشم انسان تنها می تواند اختلاف های تا 40 مگاپیکسل را تشخیص دهد. تصویر تلویزیون 8k حدود 33 مگاپیکسل است، بنابراین برای دیدن حداکثر کیفیت این تکنولوژی ممکن است نیاز به تلویزیون بزرگتری داشته باشید تا از همه مزایای این رزولوشن بهره مند شوید.
  • از طرفی هنوز بسیاری از کمپانی های تولید کننده فیلم و محتوای نمایشی، از کیفیت 8k استفاده نمی کنند و هنوز تلویزیون 4k در بین تلویزیون های با کیفیت محبوبیت دارد.

بنابراین بنا به دلایلی که در این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن به آن اشاره کردیم، می توانیم تا این لحظه با پیشرفت تکنولوژی و استقبال شرکت ها و مردم از بازار تلویزیون، کیفیت تلویزیون 4k را به عنوان بالاترین کیفیت تصویر معرفی کنیم.

اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تلویزیون های ایکس ویژن با کیفیت تصویر 4k دارید، پیشنهاد می کنیم به صفحه تلویزیون 4k ایکس ویژن سر بزنید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*