loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

اهمیت کیفیت صدا در خرید تلویزیون را وقتی درک می کنید که می خواهید صدای موسیقی محبوبتان در کل خانه پخش شود. حالا تصورش را بکنید که هنگام خرید تلویزیون به گزینه کیفیت صدا دقت نکرده باشید و یا درباره تنظیم صدای تلویزیون چیز زیادی ندانید. اینجاست که توی ذوق شما می خورد و پلیر را خاموش می کنید.

اما دست نگه دارید!

 ما اینجا هستیم تا همه چیز را درباره کیفیت صدا و نقش آن در خرید تلویزیون به شما بگوییم. با این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن همراه باشید.

کیفیت صدای تلویزیون چه اهمیتی دارد؟

کمپانی های بزرگی در دنیا با ارائه نسخه های جدید محصولات خود،به دنبال بالا بردن کیفیت صدا در لوازم صوتی و تصویری نیز هستند. شرکت های تولید کننده تلویزیونی نیز هر ساله با ارائه محصول جدید خود، سعی می کنند یا تکنولوژی جدیدی از کیفیت صدا را در تلویزیون خود جای دهند یا به تقویت صدای مدل های قبلی بپردازند.

وقتی صحبت از تلویزیون می کنیم یعنی ترکیب صدا و تصویر برای نمایش، که در چشمان بیننده واقعی تر عمل کند. پس کیفیت صدای تلویزیون یکی از ارکان اصلی در خرید تلویزیون محسوب می شود.

کیفیت صدا از نوع فراگیر در تلویزیون ها

5 نکته قبل از خرید تلویزیون با کیفیت صدای قدرتمند

اگر قصد خرید تلویزیون را دارید و برایتان کیفیت صدای تلویزیون اهمیت زیادی دارد حتما قبل از خرید این نکات را رعایت کنید:

1. متراژ منزل

طبیعی است که هرچقدر منزل شما بزرگ تر باشد، باید تلویزیونی با سیستم صوتی قدرتمند تر استفاده کنید. بنابراین یکی از نکاتی که باید برای انتخاب کیفیت صدای تلویزیون لحاظ کنید، مساحت محیطی است که می خواهید تلویزیون را در آن قرار دهید.



2. بودجه خرید تلویزیون با سیستم صوتی قدرتمند

بودجه خرید تلویزیون را در نظر بگیرید. سپس با بررسی محصولات بخصوص در فروشگاه آنلاین که امکان مقایسه سیستم های صوتی را به شما می دهد، تلویزیون مناسب خود را انتخاب کنید. یکی از مزیت های فروش آنلاین این است که می توانید مرجعی برای بررسی اطلاعات محصول مورد نظرتان به صورت یکجا داشته باشید.  

3. تجهیزات و کابل های صوتی تلویزیون

کابل ها، ریموت ها، تجهیزاتی مثل وایرلس و بلوتوث و همچنین مشخصات سیستم صوتی بکار رفته در تلویزیون را بررسی کنید. مثلا برخی تلویزیون ها مجهز به چند اسپیکرهستند که یکی از اسپیکرها با کابل و مابقی با Wireless به تلویزیون وصل است.  

4. توان سیستم صوتی تلویزیون

ممکن است شما بخواهید یک تلویزیون با توان صوتی بالا را انتخاب کنید. این انتخاب به متراژ خانه شما بستگی دارد. بنابراین با در نظر گرفتن انتظارتان از وضوح صدا و متراژ منزل به توان سیستم صوتی تلویزیون توجه کنید. مثلا در تلویزیون هایی با سیستم صوتی دو کاناله مثل تلویزیون های Full HD، توان هر کانال 5 وات و در مجموع 10 وات است. این کیفیت صدا در تلویزیون های 4K دو کاناله به 20 و 30 وات خروجی در مجموع خواهد رسید.

توان خروجی صدای تلویزیون های سری 8 ایکس ویژن به 24 وات هم می رسد.

سیستم های صوتی تلویزیون چه نقشی در کیفیت صدای تلویزیون دارند؟

5. پشتیبانی از انواع فرمت های صوتی قابل پخش

در خرید تلویزیون دقت کنید که از چه فرمت های صوتی پشتیبانی می کند. برخی سیستم های صوتی از نوع خاصی از فرمت های قابل پخش مثل MP3 یا AC3 پشتیبانی می کنند و برخی دیگر قابلیت پشتیبانی از انواع فرمت ها را دارند. در نتیجه بهتر است سیستمی خریداری شود که از سایر فرمت ها پشتیبانی کند. مثلا تلویزیون XTU845 ایکس ویژن از همه فرمت های صوتی نظیر  MP3/AC3/HE-AAC/LPCM پشتیبانی می کند.

انواع سیستم های صوتی تلویزیون

توضیح انواع سیستم های صوتی تلویزیون را با اشاره به تعداد کانال های صوتی تلویزیون شروع می کنیم. در تلویزیون های امروزی سیستم صوتی 2 کاناله ، 2.1 کاناله و 5 کاناله به کار رفته است. بر این اساس سیستم های پخش نرم افزاری صوتی در تلویزیون وجود دارند که 3 تا از آن ها بسیار رایج هستند.



3 حالت پخش صوتی پر کاربرد تلویزیون

  1. مونو (MONO): اصطلاح مونو برای توصیف صدایی به کار می رود که از یک کانال پخش می شود. در واقع صدای ضبط شده بر روی یک کانال ذخیره و به اسپیکر منتقل می شود.

  1. استریو (STEREO): صدا روی دو کانال ذخیره و روی دو بلندگو پخش می شود. سیستم صوتی استریو در حال حاضر بیشترین استفاده را در تلویزیون دارد. یکی دیگر از موارد استفاده از استریو در موسیقی است. وقتی صدا دارای منابع متعددی است با استریو می توان صدای هر یک از سازهای موسیقی را شنید.

  1. فراگیر (SURROUND): سیستم صوتی فراگیر نسخه پیشرفته استریو است که صدا روی دو میکروفون ذخیره و روی 2 تا 3 کانال پخش می شود. پخش صدای فراگیر یک یا چند کانال را به بلندگوها اضافه می کند تا تجربه صدای چندبعدی افقی را به شنونده بدهد.

تکنولوژی های صوتی جدید در تلویزیون

1. قابلیت پخش صدای دالبی

کمپانی  دالبی با تخصص خود در زمینه کاهش نویز و کد کردن صدا از ابتدای ساخت دستگاه‌ های پخش ویدیو مشتریان خود را همراهی کرده است. پخش صدای دالبی دیجیتال با عنوان AC-3 به عنوان یک سیستم پخش صوتی شناخته شده، از تنظیمات کانال 1 تا 6 کانال صوتی پشتیبانی می کند.

سه فرمت رایج خانواده دالبی عبارتند از:

  • دالبی دیجیتال پلاس
  • دالبی دیجیتال لایو
  • دالبی ATMOS


2. پخش صدای DTS

یک سیستم صدای فراگیر چند کاناله به معنای صدای دیجیتال تئاتر است. فرمت پخش صدای DTS پیشرفته تر از دالبی است

بهترین بلندگوهای تلویزیون

در مبحث کیفیت صدای تلویزیون نباید از بلندگوهای پخش کننده صدا غافل شویم. دقت داشته باشید که هر چه سیستم صوتی قوی تر باشد در قیمت تلویزیون تاثیرگذار خواهد بود. طبیعتا تلویزیون هایی با اسپیکرهای قوی تر قیمت بالاتری دارند. دو مدل از بهترین برندهای تولید کننده اسپیکر در دنیا هارمن کاردن و Pure Sound است.

اسپیکر Harman Kardon

سیستم صوتی هارمن کاردن در آمریکا بسیار شناخته شده است. این سیستم صوتی محصولات صوتی حرفه ای مختلفی به بازار عرضه می کند. صدای فراگیر و همه جانبه با پهنای باند وسیع، تقویت کیفیت صدای بلندگو و حجم صدای خروجی قابل قبول بدون افت کیفیت از ویژگی های بارز سیستم صوتی هارمن کاردن است.

اسپیکر Pure Sound

جدیدترین و قوی ترین سیستم صوتی بکار رفته در تلویزیون های ایکس ویژن که گوش‌ را به شنیدن صدایی واضح، قدرتمند و با کیفیت دعوت می کند. سیستم صوتی قدرتمند Pure Sound با دو بلند گوی 12 واتی تجربه‌ای لذت بخش از شنیدن صدای با کیفیت را به کاربران ارائه می‌‌دهد.

راهنمای تنظیم صدای تلویزیون

در این بخش سعی داریم به سوالاتی که اکثر کاربران درباره راهنمای تنظیم صدا در تلویزیون یا تقویت صدا پرسیده اند پاسخ دهیم.

1- چرا صدای تلویزیون کم شده است؟

ممکن است بلندگو یا اسپیکرهای تلویزیون خراب شده باشند یا اتصالات آن جدا شده باشد. علت دیگر نیز ممکن است به تنظیمات نرم افزاری برگردد؛ پیشنهاد می کنیم یک بار حالت تنظیمات صدا را ریست کنید.

2- صدای تلویزیون چرا قطع شده است؟

شاید دکمه Mute یا بی صدا را زده اید، که با فشردن مجدد صدای تلویزیون برقرار می شود. اما اگر مشکل قطعی صدای تلویزیون دائمی است؛ ممکن است مربوط به مین برد یا مادر برد تلویزیون باشد. چرا که صدای خروجی از دستگاه توسط مین برد به اسپیکر منتقل می شود. در صورت خرابی مین برد تلویزیون، ممکن است نیاز به تعویض کلی آن یا چند قطعه از آن داشته باشید.



3- راهکارهای تقویت صدای تلویزیون چیست؟

از راه حل های تقویت صدای تلویزیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از بلندگوهای جانبی
  • استفاده از ساندبار
  • شخصی سازی تنظیمات صدای تلویزیون متناسب با محیط

4- چرا صدا و تصویر تلویزیون هماهنگ نیست؟

اگر هماهنگ نبودن صدا و تصویر در تلویزیون به فرستنده مربوط نباشد؛ ممکن است به Power تلویزیون شما ربط داشته باشد. تعمیر پاور تلویزیون نیاز به بررسی دقیق توسط کارشناسان دارد.

و کلام آخر

سعی کردیم در این مطلب درباره نقش کیفیت صدا در خرید تلویزیون صحبت کنیم. به سوالات مهم درباره تنظیم صدا و راهکارهای تقویت صدای تلویزیون هم پاسخ دادیم. اگر نیاز به بررسی نمونه تلویزیون هایی با سیستم صوتی قدرتمند داشتید؛ به صفحه تلویزیون ایکس ویژن سر بزنید تا اطلاعات خود درباره تلویزیون های با سیستم صوتی رسا افزایش دهید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*