loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

انواع موتور ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی عضو جدایی ناپذیر هر آشپزخانه است که داشتن اطلاعات مربوط به آن می‌تواند سودمند باشد.

شناخت موتور هر وسیله برقی و نحوه عملکرد آن قبل و بعد از خرید دستگاه، مهم است. در اینجا انواع موتورهای ماشین لباسشویی را معرفی، مزایا و معایب هر یک از آنها را با یکدیگر مقایسه و بررسی می کنیم.

موتور UNIVERSAL

موتور یونیورسال نسل قدیمی ماشین‌های لباسشویی به حساب می‌آید که انتقال نیرو به درام را به وسیله تسمه انجام می‌دهد. این موتور ها به وسیله یک سیستم مکانیکی با دو قرقره به یک نوار تسمه ای به محور مرکزی متصل است. در نهایت موتور، انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کرده و درام را می چرخاند.

مزایا :

تعمیرات ارزان تر و راحت تر

قطعات یدکی در دسترس تر و ارزان تر

معایب:

صدا و لرزش زیاد

اتلاف انرژی و زمان

طول عمر کم

موتور اینورتر

اینورتر تکنولوژی مربوط به مدیریت سرعت و عملکرد موتور دستگاه است. کنترل دقیق و خودکار جریان برق، موجب بهینه سازی و کنترل بهتر آن شده و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

 ماشین لباسشویی موتورهای معمولی، بدون توجه به حجم و وزن لباس های داخل ماشین، عمل شستشو را انجام می‌دهند. تغییر در وزن و حجم لباس ها، هیچ تاثیری در استفاده از توان موتور و سرعت چرخش درام در آنها ندارد. ماشین‌های لباسشویی با فناوری اینورتر، دارای سنسورهای تشخیص وزن بوده و سرعت چرخش خود را متناسب با وزن و حجم لباس‌ها تنظیم می‌کنند.

مزایای موتور اینورتر

ماشین های لباسشویی اینورتر ، مجبور به استفاده از حداکثر توان موتور خود در همه مواقع نیستند. می‌توانند با سرعتی متناسب با وزن لباس‌ها، ضمن مصرف انرژی کمتری عمل شستشو را انجام ‌دهند. به همین دلیل در مواقعی که وزن لباس ها کمتر باشد موتور با سرعت و توان مورد نیازش کار می‌کند و نه بیشتر . مدیریت انرژی و عدم فشار روی موتور باعث افزایش طول عمر آن و همچنین کاهش صدا و لرزش دستگاه هنگام شستشو می‌شود.

 پس به طور خلاصه مزایا این نوع موتور به شرح زیر است:

کاهش مصرف انرژی

کاهش صدا و لرزش دستگاه

افزایش طول عمر موتور

دقت تنظیم حالت های مختلف شستشو

موتور BLDC

«موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک» (Brushless DC Motor) یا موتورهای BLDC یکی از انواع موتور های استفاده در ماشین لباسشویی هستند. قابلیت اصلی آنها داشتن و رسیدن پیوسته به توان حداکثری در موتور است. در واقع حذف جاروبک از موتور  دستگاه اصطکاک حاصل از تماس آن با سایر اجزا را از بین می برد. افزایش طول عمر موتور و همچنین جلوگیری از هدر رفت انرژی در اصطکاک‌ها و تنش‌ها می‌گردد.

تفاوت این موتور ها با موتور های دارای جاروبک این است که با تغییر در ساختار موتور و تنظیم متفاوت سیم پیچ ها در مدل BLDC باعث ایجاد یک جریان مداوم مغناطیسی شده که قطع و وصل نمی‌گردد. به همین دلیل کنترل جریان توسط این ساختار جدید، راحت تر از حالت دارای جاروبک است.

مزایای ماشین لباسشویی با موتورهای BLDC

ماشین لباسشویی‌های با موتورهای BLDC  راندمان مفید بالایی دارند. این ماشین‌ها‌ با تکنولوژی فوق العاده‎ای که در ساخت آنها استفاده شده این قابلیت را دارد، که با قدرت ماکزیمم چرخش ، بدون آنکه به آن آسیبی وارد شود به صورت پیوسته برای مدتی طولانی کار کند. نتیجه این امر، افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف انرژی و درنتیجه افزایش راندمان است.

مزیت بعدی این ماشین لباسشویی‌ها چنانچه در بالا به آن اشاره شد، قدرت کنترل پذیری برای هر میزان از چرخش و قدرت مورد نیاز است.

موتور های Direct Drive یا بدون تسمه

انتقال نیرو از موتور به درام در ماشین لباسشویی Direct Drive ، بدون وجود تسمه انجام می‌گیرد و موتور و درام مستقیما به یکدیگر متصل هستند.

یک غلط مصطلح !!

موتور بدون تسمه یا گیربکسی؟

اگر در بازار های لوازم خانگی قدم زده باشید حتما اصطلاح موتور بدون تسمه یا گیبرکسی به گوش شما آشناست. درحالیکه هیچ گیربکسی در موتور های بدون تسمه به کار نرفته و این یک غلط مصطلح است.

مزایای ماشین لباسشویی با موتورهای Direct Drive یا بدون تسمه

ماشین لباسشویی های دایرکت درایو یا بدون تسمه ، نیروی چرخشی را بدون واسطه از موتور به درام انتقال می‌دهند. نبود تسمه یا سایر اجزای مکانیکی بین این دو بخش، باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی در اثر اصطکاک شده است. در نتیجه باعث کاهش صدا و لرزش دستگاه نسبت به حالت دارای تسمه است.

حذف تسمه از ماشین لباسشویی به معنی حذف مهمترین و شایع ترین عوامل خرابی و اختلال در عملکرد دستگاه است. منجر به افزایش راندمان و طول عمر آن می‌گردد.

معایب موتور Direct Drive یا بدون تسمه

این نوع موتورها در کنار تمام این مزایا، دارای معایبی هستند که به  هنگام خرید باید به آنها توجه داشته باشید. قیمت ماشین های لباسشویی دارای این تکنولوژی نسبت به سایر دستگاه ها بیشتر است. تعمیرات این موتور به دلیل عدم سهولت در جایگزینی قطعه خراب و در دسترس نبودن متخصصی حرفه ای سخت است. از طرفی در بسیاری از مواقع امکان تعمیر موتور دستگاه در محل امکان پذیر نبوده و باید برای ادامه فرایند، آن را به تعمیرگاه منتقل کنند. این اتفاق می‌تواند با توجه به موقعیت و شرایط محیطی متفاوت ، ما را دچار مشکلات عدیده‌ای کند.

کلام آخر

توضیحات بالا نشان می‌دهد ک هر کدام از این موتورها نسبت به دیگری دارای معایب و مزایایی است و باید با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان دسترسی به امکانات و انتظارات خود از عملکرد دستگاه، بین آنها انتخاب کنیم .

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

موارد زیر ممکن است موجب نخ کش شدن لباس و یا آسیب به پارچه شود:

  • ممکن است برنامه شستشو مناسب با پارچه لباس نباشد. لباسهایی که پارچه ظریف دارند حتما باید با برنامه شستشوی مناسب با همان نوع پارچه شسته شوند.
  • اگر دور خشک کن بالا انتخاب شود امکان آسیب به لباس وجود دارد. در صورتیکه لباسهای شما پارچه ظریف و حساس دارند از دور خشک کن پایین برای خشک کردن آنها استفاده کنید.
  • لباسهایی که دارای زیپ و زیور آلات هستند می توانند در هنگام شستشو موجب نخ کش شدن لباسهای دیگر شوند.
  • سطح درام را چک کنید. فضای داخلی درام باید کاملا صاف و بدون تیزی بر روی آن باشد.

در هنگام استفاده از نرم کننده موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نرم کننده را تا زیر خط MAX داخل جاپودری بریزید.
  • بهتر است نرم کننده را با آب رقیق کنید.