loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

مشکلات رایج ماشین ظرفشویی و راه‌حل آن‌

از پرکاربردترین لوازم خانگی بزرگ در آشپزخانه بعد از یخچال می توان از ماشین ظرفشویی نام برد؛پس هنگامی که ماشین ظرفشویی با مشکلی روبرو میشود، خیلی از کارهای عقب می‌افتد. ماشین ظرفشویی اغلب بین ۶ تا ۱4 سال عمر مفید دارد اما همانند هر دستگاه دیگری امکان دارد در هر زمانی بنابه دلایل گوناگون با مشکل روبرو شود. پس می بایست آمادگی رو به رو شدن با مشکل یا خرابی این وسیله را داشته باشیم که چه کارهایی انجام بدهیم تا بتوانید مشکل آن را بر طرف کنیم.

میزان آب کم در ماشین ظرفشویی

از جمله متداول‌ترین دلایل پر نشدن آب در فضای ماشین ظرفشویی، مشکل در شیر ورودی آب است. شاید به نظر نیاید این شیر ساده از مهمترین اجزای ماشین ظرفشویی محسوب میشود که همیشه مستعد مشکلات بسیار است. اگر شیر آب، فشار مناسب نداشته باشد و آب کم فشار باشد دستگاه به‌خوبی کار نمی‌کند. در صورتی که بعد از بررسی تمام قطعات و بررسی فشار آب اصلی همچنان فشار آب نداشته باشید، به طور حتم باید شیر را تعویض کنید.

اتصالی و قطع نشدن برق

به اطراف ماشین ظرفشویی دقت کنید، اگر اطراف ماشین ظرفشویی شما سرد و خیس باشد، ممکن است با رطوبت غیر معمول روبرو باشید. طوبت دشمن بزرگ وسایل برقی به شمار می آید. این رطوبت می‌تواند وارد اجزای حساس و الکتریکی دستگاه مانند موتور و… بشود. رطوبت بیش‌ از حد، موجب ازکارافتادن ماشین ظرفشویی می‌شود؛

  • پس به هیج وجه نباید اجازه داد تا آب وارد اجزای برقی شود و سریعا محل ورود آب و رطوبت را شناسایی و از ایجاد اختلال بیشتر جلوگیری کرد.
  • در مرحله بعدی شناسایی محل اتصال برق صورت گیرد تا اختلال بیشتری در دستگاه بوجود نیاید.

ظروف به‌خوبی شسته نمی‌شود

همانطور که می دانید می بایست توصیه‌های سازنده که در مورد نحوه استفاده و نگهداری ظرفشویی است، به ‌دقت رعایت شود. سپس توجه به موارد ذیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • قراردادن بیش از اندازه ظروف در ماشین
  • قراردادن ظروف با فرم نامتعارف
  • جانمایی غلط (بعضی از ظروف جلوی چرخش بازوهای اسپری را می گیرند)
  • قراردادن ظرف‌های خیلی کثیف، بدون پاک کردن ذرات درشت روی ظروف 
  • انسداد در صفحه فیلتر
  • اختلال حرکت بازوهای پاشش آب دستگاه؛ سعی کنید بازوهای بالا و پایین را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که به‌راحتی حرکت می‌کنند.

خشک نکردن ظروف

در بیشتر مواقع این مشکل به علت خرابی ترموستات است. خرابی ترموستات سبب می‌شود که گرما قبل از خشک‌شدن کامل ظروف متوقف شود. در اکثر ماشین ها ترموستات در قسمت پایین وان ظرفشویی، دقیقاً پشت پانل است. جهت بررسی خرابی ترموستات باید از مولتی متر استفاده کنید.

خرابی به علت نشتی آب در ماشین ظرفشویی

در قدم اول می بایست سراغ بازدید درب ماشین ظرفشویی و واشر آن بروید. باید به دنبال هرگونه خرابی، ترک یا آسیب باشید که باعث نشتی آب می‌شود. در قدم بعدی سعی کنید واشر درب را با یک مایع ضدعفونی‌کننده پاک کنید و در صورت مشاهده هرگونه ترک بزرگ، احتمالاً باید واشر را تعویض کنید.

بوی بد

اغلب غذاهای مانده، فاسد و مرطوب سبب به‌وجودآمدن بوی بد در داخل ماشین ظرفشویی می‌شود. برای پیداکردن مواد غذایی فاسد، می بایست به‌دقت درون دستگاه را مشاهده و بررسی کنید و بعد از آن صفحه ماشین ظرفشویی که در پایین دستگاه قرار دارد را تمیز کنید.

هنگامی که داخل دستگاه بوی مواد شیمیایی می‌دهد، احتمال دارد یک بشقاب پلاستیکی پایین افتاده و روی قسمت گرم دستگاه، ذوب شده باشد. در هر صورت بهترین ایده این است که ماشین ظرفشویی همیشه تمیز نگه دارید.

روشن نشدن، یکی دیگر از خرابی‌های ظرفشویی

از دیگر مشکلات رایج ظرفشویی، روشن نشدن آن است. اگر با این مشکل مواجه شدید باید تمام سیستم برقی را بررسی کنید. مطمئن شوید که فیوز سالم است. درب ماشین ظرفشویی می‌تواند مشکل داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، در صورتی که درب به‌درستی بسته نشود، ماشین ظرفشویی اجازه راه‌ اندازی را به شما نمی‌دهد؛ بنابراین حتماً درب و قفل آن را بازرسی کنید.

هنگامی که با تلاش ماشین برای شست و شو مواجه شدید ولی ظروف به خوبی شسته نشده بودند، باید به موتور ماشین مشکوک شوید. سعی کنید موتور فن را با دست بچرخانید تا ببینید که آیا حرکت می‌کند یا خیر. حتماً قبل از انجام این مراحل، برق دستگاه را قطع کنید.

خرابی ظرفشویی به علت پخش نشدن پودر صابون

این مسئله بسیار آزاردهنده زمانی اتفاق می‌‌افتد که مواد شوینده را در محفظه مخصوص قرار می‌دهید، اما ماشین ظرفشویی به‌درستی آن را در کل دستگاه حل نمی‌کند.

این مشکل ممکن است به علت عدم جریان‌پیداکردن آب به داخل محفظه و حل نشدن صابون باشد. در این شرایط بهتر است مقدار کمی مواد شوینده بریزید و یا از شوینده مایع استفاده کنید. اگر بعد از امتحان کردن مراحل بالا، باز هم نتیجه مطلوبی نگرفتید، باید محفظه را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که درب، زمان کارکردن، به‌درستی باز نشود. حتماً به نوع قرارگرفتن ظروف دقت داشته باشید، به دلیل آنکه بعضی اوقات جلوی باز شدن محفظه را می‌گیرند.

ماشین ظرفشویی به‌خوبی تخلیه نمی‌شود

این مشکل یک مسئله کاملاً طبیعی است، زیرا ماشین ظرفشویی شما اول از آب پر می‌شود و بعد کف را باز می‌کند. اگر ظرفشویی به طور غیر منتظره خاموش شد، (مثل قطعی کوتاه برق) آب درون آن همچنان باقی می‌ماند، زیرا هنوز چرخه شستشو کامل نشده است. می‌توانید با روشن‌کردن دوباره دستگاه این مشکل را بر طرف کنید. همچنین باید قسمت دفع زباله را بررسی کنید، زیرا معمولاً دستگاه از همان قسمتی که زباله را دفع می‌کند، آب را خارج می‌کند. اگر مشکلی در سیستم دفع شما باشد (مانند رسوبات غذا)، تخلیه ماشین ظرفشویی به‌درستی انجام نمی‌شود.

سروصدای زیاد

اگر دستگاه شما صدای زیادی دارد، باید درون آن را به‌دقت بررسی کنید تا مشکل پیدا شود. به‌عنوان‌مثال یک بازوی شستشوی خم شده می‌تواند صداهای عجیب تولید کند. از طرف دیگر حلقه‌های بلبرینگ قدیمی هم می‌توانند باعث تولید صداهای ناخوشایند شوند. درصورتی‌که نتوانستید مشکل را پیدا کنید، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا پمپ ماشین ظرفشویی شما را با ابزار مخصوص تست کند.

خرابی ظرفشویی به علت گرم نشدن آب

درون ماشین‌های ظرفشویی، یک  ترموستات قرار دارد، این وسیله میزان دمای آب را شناسایی و کنترل می‌کند. ولی باز هم بعضی از افراد علاقه دارند تا دستگاه خود را به‌صورت مستقیم به آب گرم وصل کنند.

درصورتی‌که دستگاه شما به آب سرد متصل شده است و به شکل اتوماتیک گرم نمی‌شود، احتمالاً مشکل از ترموستات است. برای تعمیر یا تعویض ترموستات، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. علاوه بر این، در زمان اتصال ماشین ظرفشویی به منبع آب گرم، باید طبق موارد گفته شده در دفترچه راهنمای دستگاه، میزان دمای آب را تنظیم کنید. اگر دمای دستگاه‌های مدرن، از حد مجاز بالاتر باشد، چرخه شستشو کوتاه می‌شود و ظروف را کاملاً تمیز نمی‌کند.

ظروف سفید یا کدر می‌شوند

این مشکل معمولاً به‌خاطر کیفیت آب ایجاد می‌شود. شما باید برای رفع این مشکل از شوینده‌های مخصوص آب با جرم بالا یا مواد شوینده معمولی‌تر استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سیستم تصفیه‌کننده آب منزل برای ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

خرابی ظرفشویی به علت ترک خوردن بدنه دستگاه

متأسفانه برای این مسئله هیچ راه‌حلی وجود ندارد. در اکثر مواقع دستگاه‌های ترک‌خورده باید به طور کامل تعویض شوند، زیرا در غیر این صورت، آب و صابون به قطعات مکانیکی نشت می‌کند و بسیار خطرناک است.

خرابی دکمه‌ها

یکی از علت‌های رایج برای خرابی دکمه‌های ماشین ظرفشویی، مشکل الکتریکی یا مکانیکی دستگاه است. در این مواقع بهتر است با متخصصان تماس بگیرید، زیرا تشخیص و حل این مشکل دشوار است. به‌خاطر داشته باشید که یکی از موارد احتمالی این است که درب به‌خوبی قفل نمی‌شود. اگر درب به‌درستی بسته نشود، دستگاه کار نمی‌کند؛ بنابراین قبل از تماس با تکنیسین، حتماً این مسئله را بررسی کنید.

خرابی ظرفشویی و شدن چراغ چشمک‌زن

اصولا چشمک زدن چراغ‌های ماشین ظرفشویی، نشان‌دهنده وجود یک مشکل است. اولین کار مراجعه به دفترچه راهنمای کاربر دستگاه است. در دفترچه راهنمای محصول، عمومی ترین مشکلاتی که برای دستگاه به وجود آید، به همراه راه‌حل آن ذکر شده است. دستگاه‌های امروزی مشکلات را بصورت مجهز شده‌اند تا خرابی‌ به‌راحتی پیدا شود.

طولانی کارکردن ماشین ظرفشویی

دلایل مختلفی برای طولانی کارکردن ماشین ظرفشویی وجود دارد. یکی از دلایل این است که قبل از روشن شدن ماشین ظرفشویی، آب گرم وارد سینک نمی‌شود. سعی کنید چند دقیقه شیر آب گرم (نزدیک دستگاه قرار دارد) را باز کنید تا آب سرد از لوله‌ها خارج شود. دلیل دیگر، انتخاب چرخه نامناسب شستشو است. برای مثال، اگر فردی گرمای بیش از حد یا گزینه‌های ضدعفونی را انتخاب کند، مدت چرخه شستشو افزایش پیدا می‌کند. موضوع دیگر، دمای آبگرمکن است، دما باید روی ۴۸ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

مسئله زهکشی

مشکل در قسمت زهکشی هم جزو خرابی ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود. اگر آب به‌درستی تخلیه نشود، می‌تواند یک سیل در آشپزخانه به راه بیندازد. این مشکل اغلب به علت معیوب بودن شیر تخلیه یا گرفتگی ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر شیر به‌درستی کار نمی‌کند، بعد از بررسی کامل، آن ‌را تمیز یا تعویض کنید تا آسیب بیشتری به دستگاه وارد نشود. برای حل مشکل زهکشی دور دستگاه هم بهتر است با واحدهای خدمات پس از فروش ماشین ظرفشویی خود تماس بگیرید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*