loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

خرید تلویزیون 8K از آن دسته موضوعاتی بود که در همان ابتدای ورود فناوری کیفیت تصویر 8K، ذهن بسیاری از مخاطبان را درگیر کرد. اما آن روی سکه چیز دیگری بود. در این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن همراه ما باشید تا پله پله علت عدم استقبال از خرید تلویزیون 8K را بررسی کنیم.

برندهای مشهور از تلویزیون 8K استقبال نکردند

بزرگترین نمایشگاه عرضه نوآوری در زمینه تکنولوژی CES نام دارد. در این رویداد، تولیدکنندگان مطرح تلویزیون اصلی ترین و جدیدترین تلویزیون های خود را به نمایش می گذارند؛ با وجود اینکه انتظار میرفت در رویداد CES 2023 حضور برندهای معتبر تولید تلویزیون با رونمایی از تلویزیون های 8K باشد؛ اما اینگونه نبود. هیچ یک برندهای معروف مثل پاناسونیک، هایسنس و تی سی ال از تبلیغات برای خرید تلویزیون 8K استقبال نکردند.

حتی برندهای سامسونگ، ال جی و سونی با وجود اینکه محصولات 8K داشتند اما ترجیح دادند در این رویداد بزرگ صحبتی از ان نکنند. چون آینده این فناوری را روشن نمی بینند

آمار خرید تلویزیون 8K نا امید کننده بوده است

فروش تلویزیون های 8K در سال‌های گذشته، ناامیدکننده بوده است. سایت Omdia در آپریل 2022 گزارشی را ارائه داد. در این گزارش فروش تلویزیون‌های 8K تنها 0.15 درصد آمار کلی فروش تلویزیون های فروخته‌شده‌ در سال ۲۰۲۱ بود. حتی برند سامسونگ که در بازار تلویزیون، سهم ۶۵ درصدی تلویزیون های 8K را داشت، در سال 2021 افت فروش ۱۸ درصدی را نسبت به 2020 تجربه کرد.

آمار ناامیدکننده خرید تلویزیون 8K

شاید علت اصلی عدم استقبال از خرید تلویزیون 8K، قیمت بالای آن باشد. چرا که اگر بخواهید هم پای تکنولوژی دست به تغییر لوازم الکترونیکی خود از جمله تلویزیون بزنید، باید بین 1000 تا 3000 دلار بیشتر پول خرج کنید.

محتوای مناسب با کیفیت 8K تولید نشده است

همیشه قبل از اینکه برای خرید یک محصول جدید با فناوری پیشرفته پیش قدم شوید؛ باید مطمئن شوید که آن فناوری در محل زندگی شما به کار میاید یا خیر؟
این سوالی است که در مورد خرید تلویزیون 8K باید از خود بپرسید. با وجود اینکه هالیوود و کمپانی های تولید فیلم، به دنبال تولید محتوای 8K هستند؛ اما هنوز در عمل چیزی اثبات نشده است. یعنی می توان گفت هیچ محتوای مناسب محلی حتی در آمریکا، با کیفیت 8K تولید نشده است.

نکته دیگر این است که وقتی هنوز محتوای زیادی با وضوح 8K تولید نشده است چرا باید خرید تلویزیون 8K گزینه ای صحیح باشد؟

محتوای مناسب با کیفیت 8K

زیرساخت های مناسب کیفیت تصویر 8K فراهم نشده است

معرفی و ارائه یک تکنولوژی، قدم اول سودآوری است. اما مهمترین قدم استفاده و انتشار آن تکنولوژی است. فیلم‌برداری با استفاده از دوربین پیشرفته مجهز به رزولوشن 8K گران و سخت است. بنابراین نمی توان گفت هرچه رزولوشن بیشتر باشد، کیفیت تلویزیون هم بهتر است.
تلویزیون 8K دارای صفحه نمایش با 7680 پیکسل افقی و 4320 پیکسل عمودی است. یعنی تقریبا 33 میلیون پیکسل اجزای تشکیل دهنده تصاویر 8K است.

از جمله موانع پیش روی انتشار کیفیت تصویر 8K این است که:
انتشار محتوای 8K برای پهنای باند سرویس‌های استریم، سرویس‌دهنده‌های اینترنتی و حتی گاهی کاربران نهایی نیزیک چالش است. چون هم از نظر پهنای باند و هم از نظر فضای ذخیره سازی گران است.  بنابراین هنوز به مرحله‌ای از پیشرفت نرسیده‌ایم که بتوانیم هزینه انتشار این محتوا را کاهش دهیم.

معایب تلویزیون 8K

یکی از مشکلات تلویزیون‌های 8K ، دسترسی ناکافی به محتوای 8K است. درواقع به جز برخی محتواها در Youtube و چند بازی و بعضی از منابع آنلاین دیگر هیچ خروجی دیگری برای محتواهای 8k در دسترس نیست. و شاید در بعضی از بازی‌ها مردم به دنبال تلویزیون 8K برای PS5 هستند. البته این مشکل دائمی نخواهد بود و با گذشت زمان شاهد پلتفرم‌های استریم و نسخه‌های ارتقا یافته Blu-ray با محتوای 8K خواهیم بود.

مشکل دیگر می‌توانیم به ابعاد این تلویزیون‌ها اشاره کنیم. این مشکل به این صورت است که تلویزیون‌های 8K برای اکثر خانه‌هایی با فضای متوسط که دارای نشیمن‌هایی نه چندان بزرگ هستند از لحاظ ابعاد چندان مناسب نیستند. استفاده از این تلویزیون‌ها با این ابعاد ممکن است مشکل کمبود فضا و عدم تناسب را به همراه داشته باشد.

مشکل دیگر را می‌توانیم قیمت بالای تلویزیون‌های 8K بیان کنیم. بر اساس محاسبات انجام شده و قیمت تلویزیون 8K در ایران می‌توان گفت یک تلویزیون 8K حداقل 40 درصد گران‌تر از یک تلویزیون 4K است. بنابراین با توجه به کیفیت بسیار بالای تلویزیون‌های 4K در حال حاضر نیاز چندانی به خرید تلویزیون 8K احساس نمی‌شود.

تفاوت تلویزیون‌های 4K و 8K

رزولوشن تلویزیون‌های 8K چهار برابر تعداد پیکسل‌های قبلی خود یعنی تلویزیون‌های 4K است. بنابراین این اختلاف باید با مساحت بیشتری برطرف گردد. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت پیکسل بین یک تلویزیون 55 اینچ 4K و یک نمایشگر 110 اینچ در تلویزیون 8K یکسان است. زیرا همان‌طور که قبلا گفته شد، صفحه نمایش 8K درواقع چهار صفحه نمایش 4K است که به هم اتصال یافته‌اند.

پس یکی از تفاوت‌ها بین تلویزیون‌های 8K و 4K در اندازه صفحه است به طوری که اندازه صفحه در تلویزیون 4K از 32 تا 75 اینج است درصورتی که ابعاد صفحه نمایشگر در تلویزیون 8K از 65 تا 110 اینچ است.

آیا خرید تلویزیون 8K در منازل امروزی با متراژهای متوسط منطقی است؟

با وجود اینکه در صفحه نمایش های بزرگتر، خرید تلویزیون 8K منطقی تر به نظر می رسد. اما باید با واقعیت کنار آمد که امروزه با افزایش جمهپعیت شهری و کوچک تر شدن متراژ منازل، خرید تلویزیون 8K در سایز های بسیار یزنگ منطقی نیست. تنها با پرداخت هزینه بالاتر، خرج بیشتری روی دستمان می گذارد.



جایگزین تلویزیون 8K کدام است؟

اگر قصد خرید تلویزیون سایز بزرگ را داشته باشید. پیشنهاد ما این است که به جای خرید تلویزیون 8K به انتخاب تلویزیون 4K فکر کنید. علت این پیشنهاد را به شما خواهیم گفت.

تلویزیون های 4K با رزولوشن 2160×3840 بیشتر از 8 میلیون پیکسل دارند. تعداد پیکسل‌های تلویزیون 4K چهار برابر FULL HD است. بنابراین اگر می خواهید اقدام به خرید تلویزیون در سایز های بالاتر از 50 اینچ کنید. خرید تلویزیون 4K ایکس ویژن را پیشنهاد می کنیم. چون با توجه به رزولوشن بالاتر و هماهنگی با محتواهای به روز دنیا انتخاب صحیحی است.

سخن پایانی

به طور کلی نخستین تلویزیون 8K در سال 2015 وارد بازار شد اما با این که چند سال از این اتفاق می‌گذرد، از تلویزیون‌های 8K آن طور که باید استقبال نشد و در مقابل هم محتوای 8K آن‌چنان زیاد نشده است. از سوی دیگر به دلیل کیفیت بالای تلویزیون‌های 4K مردم ترجیح می‌دهند فعلا این تلویزیون‌ها را خریداری کنند. البته شاید در آینده اوضاع تغییر کند و خرید تلویزیون‌های 8K بیشتر شود.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*