loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال

نگهداری طولانی مدت مواد غذایی و خوراکی‌ها در یخچال و فریزر، ممکن است باعث رشد و تکثیر کپک و باکتری‌های مضر شود. لازم است بدانید که برخی از باکتری‌های ایجاد شده در مواد غذایی، قابل دیدن نیستند.

مدت زمان سالم ماندن هر یک از مواد غذایی در یخچال و فریزر با توجه به نوع، پخته یا خام بودن آنها متفاوت است.

بهترین زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌های شسته شده را بهتر است در کشوی مربوط به میوه و سبزیجات نگهداری کنیم. تا به صورت مستقیم در معرض گردش هوای سرد داخل یخچال، قرار نگیرند. میوه‌ها با انواع مختلف را در کشوی یخچال روی هم نریزیم و آنها را به صورت جداگانه، بچینیم. در صورت رعایت کردن این نکات تا 1 هفته سالم و تازه می‌مانند.

سبزیجات پخته شده را اگر در ظروف در بسته‌ای که هوا وارد آنها نمی‌شود نگهداری کنیم، 5 تا 7 روز در یخچال سالم باقی می‌مانند. همچنین سبزیجات و حبوبات کنسرو شده، حدودا 7 تا 10 روز در یخچال، ماندگاری دارند.

میوه‌ها و سبزیجاتی مثل: گوجه فرنگی، خیار و توت فرنگی که آب بیشتری دارند، نسبت به کلم پیچ، موز و… که آب کمتری دارند، طراوت خود را سریع‌تر از دست می‌دهند.

نان

نگهداری نان در یخچال، به مدت 3 تا 5 روز به ماندگاری آن کمک می‌کند. اگر بیشتر در یخچال نگهداری شود کیفیت خود را از دست می‌دهد.

اکثر نان‌ها، بین 4 تا 6 ماه در فریزر ماندگاری دارند. بهتر است برای اینکه کیفیت نان در فریزر حفظ شود و بوی نامطبوع نگیرد، آنها را در کیسه‌های فریزر، بسته‌بندی کنیم.

پاستا و دانه‌های پخته شده

 پاستا و دانه‌های پخته شده مانند جو و کینوا، اگر به درستی ذخیره و نگهداری شوند، تا 3 روز در فضای یخچال ماندگاری دارند. اگر بعد از پخت، آن‌ها را در فریزر نگهداری کنیم، معمولا 3 ماه ماندگاری دارند.

دسر و شیرینی‌

معمولا 3 تا 4 روز در یخچال، قابلیت نگهداری دارند.

برنج

برنج پخته شده را می‌توانیم به مدت 3 روز در یخچال نگهداری کنیم.

گوشت قرمز

گوشت تازه خریداری شده را می‌توان تا 2 روز در یخچال نگهداری کرد.

گوشت‌های چرخ‌کرده

گوشت چرخ‌کرده گوسفند، گوساله و مرغ را به صورت خام می‌توان تا 2 روز در یخچال و به مدت 3 الی 4 ماه در فریزر نگهداری کرد.

گوشت و مرغ پخته شده

بهتر است ظرف 1 الی 2 روز بعد از نگهداری در یخچال، مصرف شوند.

هر یک از مواد غذایی چه مدت در یخچال سالم می مانند؟

استیک و کباب

3 الی4 روز در یخچال، ماندگاری دارند.

بیکن و سوسیس

 بیکن، در یخچال به مدت یک هفته سالم می‌ماند، اما سوسیس خام، بهتر است دو روز بعد از نگهداری، مصرف شود. سوسیس‌ها تا 2 ماه، قابلیت نگهداری در فریزر را دارند.

تخم مرغ

 تخم مرغ خام را به مدت 1 ماه می‌توان در یخچال نگهداری کرد. اما تخم مرغ آبپز شده را باید نهایتا تا 1 هفته بعد از نگهداری در یخچال، مصرف کرد. نباید تخم مرغ را با پوست در فریزر نگهداری کنیم، زیرا سرما حجم آن را زیاد کرده و باعث می‌شود که بشکند.

برای نگهداری تخم مرغ در فریزر، لازم است که سفیده و زرده آن را از پوست جدا کرده و کمی نمک بزنیم و پس از هم زدن داخل یک ظرف دردار، در فریزر نگهداری کنیم. سفیده تخم مرغ بدون زرده را می‌توان به مدت یکسال به صورت منجمد در فریزر نگهداری کرد.

صدف و ماهی

غذاهای دریایی، بسیار حساس هستند و می‌توانند، عوامل بیماری‌زا یا سمومی مانند: هیستامین را در خود جای دهند و موجب مسمومیت شوند. مواد غذایی باقی مانده که شامل غذاهای دریایی هستند را بهتر است نهایتا تا 3 روز بعد از نگهداری در یخچال، مصرف کنیم.  

سالاد

انواع سالاد را به مدت 3 الی 5 روز می‌توانیم در یخچال نگهداری کنیم.

لبنیات

برای نگهداری مواد غذایی لبنی مانند: شیر، ماست، خامه، پنیر و کره، لازم است به تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته‌بندی آن‌ها توجه کنیم.

سوپ و خورشت

سوپ‌ها و خورشت‌ها با یا بدون گوشت و مرغ، 3 الی 4 روز در یخچال ماندگاری دارند.

غذاهای رستورانی

ما نمی‌دانیم که مواد اولیه استفاده شده در غذاهای رستورانی، چقدر تازه بوده‌اند، به این خاطر بهتر است که این غذاها را معادل با غذاهای خانگی در یخچال نگهداری نکنیم و نهایتا ظرف 2 روز، آن‌ها را مصرف کنیم. اگر این غذاها حاوی ماهی و یا سبزیجات خام هستند باید ظرف 24 ساعت مصرف شوند.

چگونه می‌توان تشخیص داد که غذایی خراب شده است؟

ابتدا باید به دنبال تغییرات در بافت و رنگ غذاها باشیم و بعد از آن، بوی آن را بررسی کنیم که فاسد نشده باشد.

اگر بر روی غذا کپک مشاهده کردیم، آنرا بو نکنیم زیرا استشمام کپک، ممکن است موجب ایجاد مشکلات تنفسی شود.

لازم است توجه داشته باشیم که شاید مواد غذایی حتی قبل از اینکه بو، مزه و ظاهر آنها تغییر کند، خراب شده باشند، به این خاطر بهتر است که به توصیه‌های بالا توجه داشته باشیم.

برای مطالعه مطالب آموزشی و مفید در خصوص لوازم خانگی، اینجا کلیک کنید. همچنین جهت اطلاع از ویژگی محصولات و شرایط فروش ویژه، صفحه اینستاگرام ایکس ویژن را دنبال نمایید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*