loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

کاهش مصرف برق یخچال

تا به حال از خود پرسیده اید که برق مصرفی یخچال چند درصد از برق مصرفی منزل شما را به خود اختصاص می‌دهد؟ آیا می‌دانستید که با به کارگیری برخی ترفندها و نکات ساده می‌توانید در مصرف انرژی یخچال صرفه جویی کنید؟  همه لوازم الکتریکی خانگی که در خانه مورد استفاده قرار می گیرند، دارای برچسب انرژی هستند. برچسب انرژی یخچال نیز جزو آنهاست. این برچسب انرژی به نوعی تفسیری از سیستم به کار رفته در داخل این محصولات است. انتخاب محل مناسب نصب یخچال و تنظیمات صحیح دمای آن برخی از راهکارهایی است که می‌توانید برای کاهش مصرف برق یخچال بکار بگیرید. در این مقاله نکات و راهکارهایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی یخچال ارائه شده است.

چگونه مصرف برق یخچال را کاهش دهیم؟

از جمله لوازم خانگی کاربردی و در عین حال پرمصرف در خانه یخچال فریزر است. در طول شبانه روز به صورت مداوم روشن است. همانطور که می‌دانید، یخچال درصد بالایی از سهم برق مصرفی را به خود اختصاص می‌دهد. اما می‌توانید با رعایت نکاتی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق یخچال، هزینه برق را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهید. برای کاهش مصرف برق یخچال به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • توجه به برچسب انرژی یخچال هنگام خرید
  • نصب دستگاه در محل مناسب
  • توجه به فاصله مناسب میان یخچال و دیوار
  • قرار ندادن مواد غذایی بیش از حد داغ درون یخچال
  • باز و بسته نکردن مداوم درب
  • تنظیم صحیح درجه حرارت یخچال
  • برفک زدایی یخچال
  • چیدمان درست ظروف و مواد غذایی
  • تراز بودن دستگاه

اگر یخچال شما سر و صدای زیادی دارد، به خوبی خنک نمی‌کند، برفک می‌زند یا نشتی آب دارد، برای جلوگیری از آسیب جدی به قطعات آن، از متخصصان تعمیر یخچال راهنمایی بگیرید.

راهکار موثر برای کاهش مصرف برق یخچال

1. بررسی برچسب انرژی یخچال هنگام خرید

برچسب‌های انرژی معمولا از رنگ سبز تا قرمز و با حروف انگلیسی A تا G نشان داده می‌شوند. A به معنای کمترین و G به معنای بیشترین میزان مصرف انرژی است.

اگر یک یخچال در برچسب انرژی با نشان A یا رنگ سبز مشخص شده باشد، نشان دهنده  این است که انرژی مصرفی یخچال پایین است و کمترین میزان مصرف برق را دارد.

2. نصب یخچال در محل مناسب

هرگز یخچال را در مجاورت لوازمی مثل اجاق گاز، آبگرم‎کن، شوفاژ و یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. با قرار دادن یخچال در کنار منابع گرمازا، موجب کاهش عملکرد دستگاه و همچنین افزایش مصرف انرژی آن خواهید شد.

3. توجه به فاصله مناسب میان یخچال و دیوار

برای کاهش مصرف برق یخچال، توجه داشته باشید که حداقل 10 سانتی متر فاصله میان یخچال و دیوار وجود داشته باشد. با تمیز کردن لوله‌های پشت یخچال نیز موجب انتقال بهتر هوا و کاهش مصرف انرژی خواهید شد.

4. قرار ندادن مواد غذایی بیش از حد داغ درون یخچال

برای کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از آسیب به یخچال، هرگز مواد غذایی داغ را داخل دستگاه قرار ندهید. با قرار دادن مواد غذایی داغ، فشار زیادی به موتور وارد شده و در نهایت موجب افزایش مصرف برق یخچال خواهد شد.

 5. کاهش مصرف برق یخچال با تراز کردن دستگاه

یکی دیگر از مواردی که موجب کاهش مصرف انرژی یخچال می‌شود، قرار گرفتن دستگاه روی یک سطح صاف و تراز است. اگر یخچال تراز نباشد، ممکن است درب آن به درستی بسته نشود و در نهایت مصرف برق آن افزایش پیدا کند.

6. باز و بسته نکردن مداوم درب

باز و بسته کردن مداوم یخچال علاوه بر کاهش عمر دستگاه، موجب افزایش مصرف انرژی و خرابی لاستیک دور درب خواهد شد. از این رو برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، از باز و بسته کردن مداوم درب یخچال خودداری کنید.

7. تنظیم صحیح درجه حرارت و کاهش مصرف برق یخچال

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای کاهش مصرف برق یخچال باید به آن توجه داشته باشید، تنظیم صحیح درجه حرارت دستگاه است. بهتر است دمای یخچال بین 2 تا 5 درجه سانتی گراد تنظیم شود.  دمای مناسب برای فریزر نیز 18- تا 20- است.

8. برفک زدایی یخچال

برای کاهش مصرف انرژی، برفک زدایی منظم یخچال را فراموش نکنید. زیرا با افزایش میزان برفک در یخچال، مصرف انرژی و برق به میزان زیادی بالا می‌رود.

9. چیدمان درست ظروف و مواد غذایی

ظروف و مواد غذایی را به درستی در یخچال قرار دهید. چیدمان نامناسب، باعث می‌شود، هوا به خوبی در یخچال گردش پیدا نکند و در نهایت مصرف انرژی آن بالا می‌رود. همچنین از قراردادن انواع قوطی‎‌های کنسرو، رب گوجه فرنگی، بطری‌های حاوی شربت، ترشیجات، شیشه‌های مربا، عسل و…  درون یخچال خودداری کنید و فضای یخچال را بیهوده پر نکنید تا انرژی یخچال هدر نرود.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*

سوالات متداول

کار نکردن یخچال و یا کار نکردن فریزر دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد:

  • اتصـال بـرق دسـتگاه را کنتـرل کنیـد.
  • از جریان داشتن برق در پریز مورد استفاده اطمینان حاصل نمایید.
  • در صورت استفاده از محافظ برق از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

در صورتی‌که با بررسی موارد فوق مشکل رفع نشد، جهت رفع ایراد با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

در صورتی که میزان سرمایش یخچال کم شده است، لطفا موارد زیر را بررسی نمایید: • دســتگاه در معــرض تابــش مســتقیم نــور خورشــید یــا در مجــاورت منبــع گرمــازا قرار دارد.

بیشتر بخوانید ...

برای رفع بوی نا مطبوع فضای داخلی یخچال، لطفا موارد زیر را بررسی و رفع نمایید:

  • از بسته بودن درب مواد غذایی داخل یخچال اطمینان حاصل کنید.
  • داخل یخچال را تمیز کنید،‌ ممکن است مقداری از مواد غذایی بر روی طبقات ریخته و به مرور زمان فاسد شده باشد.
  • مواد غذایی که به مدت طولانی داخل یخچال نگهداری شده‌اند را بررسی کنید که فاسد نشده باشند.