loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

تنظیم روشنایی تلویزیون از دو جهت اهمیت دارد. اولین مورد به سلامتی چشمان شما برمی‌گردد. چرا که کم و زیاد شدن نور تلویزیون بر بینایی شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین باید برای سلامتی چشمانتان هم که شده تنظیمات مربوط به نور تلویزیون را جدی بگیرید. علاوه بر این شما می‌توانید با تنظیم نور، تصویر را بهتر و شفاف‌تر کنید. در این مطلب از وبلاگ ایکس ویژن به ترفندهای رفع مشکل کم نور شدن تصویر تلویزیون می‌پردازیم.

چه پارامترهایی در کیفیت تصویر تلویزیون مؤثر است؟

کیفیت تصویر تلویزیون مهم‌ترین ویژگی تلویزیون است که می‌تواند خریدار را به سمت خرید تلویزیون با کیفیت سوق دهد. پارامترهایی که در کیفیت تصویر تلویزیون مؤثر هستند عبارت‌اند از:

  • رزولوشن تصویر
  • نسبت کنتراست
  • نوع پنل تلویزیون
  • سرعت انطباق تصویر یا سرعت پاسخ‌دهی
  • تضاد رنگی
  • نور و روشنایی تصویر

نقش نور تلویزیون در افزایش کیفیت

نور تصویر در کیفیت تصویر تلویزیون تأثیر بسزایی دارد. به‌عنوان مثال برای بهبود کیفیت تصویر، می‌توانید نور پس‌زمینه را کاهش یا افزایش دهید. همچنین، می‌توانید با تغییر کنتراست، کیفیت تصویر را بهبود بخشید.

بنابراین اگر به دنبال تلویزیون با کیفیت تصویر بالا هستید، تنظیم روشنایی تلویزیون را دست‌کم نگیرید.

نقش نور تلویزیون در افزایش کیفیت

آشنایی با نحوه تنظیم روشنایی تلویزیون

تنظیمات نور تلویزیون می‌تواند به شما کمک کند تا تصویر روشن‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید. برای تنظیم نور تلویزیون، باید به دنبال گزینه‌هایی مثل Brightness و Contrast باشد. البته با انتخاب حالت‌های مختلفی مثل Cinema یا Custom، هم ممکن است نور صفحه تلویزیون کم یا زیاد شود.

چگونه نور تصویر را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم روشنایی تلویزیون، ابتدا تصویری با نقاط روشن و تاریک را انتخاب کنید. سپس با توجه به آن، میزان روشنایی تصویر را تنظیم کنید. این میزان روشنایی بستگی به نور محیط و رضایت شما از تماشای تصویر دارد.

تنظیم روشنایی تصویر تلویزیون ایکس ویژن

برای تنظیم روشنایی تصویر تلویزیون ایکس ویژن از گزینه‌های مربوط به تصویر در منوی تلویزیون استفاده کنید. برای انجام این کار در اکثر مدل های تلویزیون هوشمند ایکس ویژن مراحل زیر را طی کنید:

  1. دکمه Menu یا منو بر روی ریموت کنترل را فشرده و گزینه تنظیمات تصویر را انتخاب کنید.
  2. با انتخاب گزینه تنظیمات تصویر امکان دسترسی به عملکردها فراهم می شود. این عملکرد ها دارای گزینه هایی مثل حالت تصویر، نور زمینه و تنظیم خودکار روشنایی خواهد بود.
  3. جهت تغییر روشنایی نور پس زمینه با استفاده از دکمه های جهتی روی ریموت کنترل گزینه نور پس زمینه را انتخاب کنید. در این بخش می توانید دامنه نور پس زمینه تصویر را درمحدوده مشخص شده تغییر دهید.
  4. میتوانید در بخش تنظیم خودکار روشنایی که معمولا در منوی سایر تنظیمات تلویزیون ایکس ویژن قرار دارد؛ گزینه را فعال کنید. روشن بودن این حالت باعث می شود که روشنایی تصویر به صورت خودکار و با توجه به نوع تصویر در حالت پخش تنظیم گردد.
تنظیم روشنایی تصویر تلویزیون ایکس ویژن

رفع اشکال کم و زیاد شدن نور تلویزیون

کم نور شدن صفحه تلویزیون می‌تواند به دلایل متفاوت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رخ دهد. از حالت خودکار سنسور تلویزیون گفته تا خرابی پنل تلویزیون، که در همه موارد نیاز است علت اصلی کم و زیاد شدن نور تلویزیون را بررسی کنید.

خرابی پنل

به دلیل خراب شدن قطعات تلویزیون مانند پنل دستگاه، ممکن است نور صفحه کم شود. در صورت بروز این مشکل باید تعمیر تلویزیون را به تعمیرکار ماهر بسپارید. یا اگر تلویزیون ایکس ویژن دارید به خدمات و پشتیبانی تلویزیون ایکس ویژن مراجعه و نسبت به تکمیل فرم تعمیر کالا اقدام کنید.

فعال شدن سنسور تشخیص نور محیط تلویزیون

سنسور تشخیص نور به‌صورت خودکار باعث تنظیم روشنایی تلویزیون منطبق با محیط می‌شود. برای غیرفعال سازی این قابلیت می‌توانید به منوی تنظیمات تلویزیون مراجعه کنید.  

6 علت کم نور شدن صفحه تلویزیون ایکس ویژن

اگر با مشکل کم شدن نور تلویزیون ایکس ویژن مواجه هستید. این بخش از مطلب را از دست ندهید. چراکه دستورالعمل‌ها برای رفع کم نور شدن تلویزیون ایکس ویژن را به شما می‌گوییم.

دلایل کم نور شدن صفحه تلویزیون ایکس ویژن

1- وضعیت تنظیمات تصویر تلویزیون ایکس ویژن را چک کنید

تنظیمات نور تلویزیون ایکس ویژن را در منوی Setting یا تنظیمات چک کنید. بهتر است گزینه تشخیص خودکار نور محیط را فعال کنید. در این بخش به سایر تنظیمات مثل نور زمینه، روشنایی و درخشندگی هم دسترسی دارید..

2- سنسور تشخیص خودکار نور محیط را بررسی کنید

 در تلویزیون هوشمند ایکس ویژن قابلیت تشخیص خودکار نور محیط وجود دارد. این قابلیت بر اساس میزان نور محیط اطراف، نور تصویر را تنظیم می کند. به‌طور مثال در اتاق پر نور، صفحه نمایش تلویزیون ایکس ویژن روشن‌تر و در اتاق تاریک، نمایشگر ایکس ویژن تیره‌تر می‌شود. درصورتی‌که این گزینه را دوست ندارید می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

3- کابل و درگاه های ارتباطی با تلویزیون ایکس ویژن را بررسی کنید

گاهی مواقع ممکن است مشغول بازی باشید؛ یا هنگام تماشای محتوای پخش‌شده از لپ‌تاپ در تلویزیون، متوجه کم شدن نور تصویر شوید. در این مورد حتماً کابل HDMI، درگاه‌های اتصالی و پورت‌ها را بررسی کنید و از اتصال صحیح آن به تلویزیون اطمینان حاصل کنید.

4- ممکن است ایراد از قطعه بک لایت باشد

تلویزیون های ایکس ویژن دارای قطعه بک لایت یا پس‌زمینه نوری است. این قطعه، یکی از قطعات مربوط به صفحه نمایش تلویزیون است که ممکن است دچار ایراد و خرابی شده باشد. قطعه بک لایت دستگاه یک سیستم نورپردازی است که شامل چندین LED می‌شود و در پشت صفحه نمایش قرار دارد. این قطعه باعث بهبود کیفیت تصویر و روشنایی آن می‌شود. دقت داشته باشید که برای تعمیر این قطعه باید به نمایندگی‌های معتبر ایکس ویژن مراجعه کنید.

2 علت اصلی خرابی قطعه بک لایت تلویزیون

  1. روشن بودن طولانی‌مدت تلویزیون
  2. انتخاب نور زیاد برای صفحه نمایش
دلایل کم نور شدن تلویزیون ایکس ویژن

5- مشکل در پیکسل های تلویزیون

در برخی موارد نادر ممکن است کم شدن نور صفحه تلویزیون مربوط به سوختگی پیکسل باشد. پیکسل ها توسط ترانزیستور کنترل می‌شوند و وظیفه ایجاد رنگ و کیفیت نمایشگر را بر عهده‌ دارند. ازاین‌رو اگر پیکسل‌ها آسیب ببیند باعث سیاهی یا کم نور شدن تلویزیون می‌شوند. رفع این مشکل را به تکنسین کار ماهر بسپارید.

6- پنل تلویزیون را بررسی کنید

استفاده طولانی‌مدت از تلویزیون و روشن بودن بدون وقفه آن، ممکن است به پنل دستگاه آسیب بزند. کم نور شدن تلویزیون می‌تواند تحت تأثیر استفاده بیش‌ازحد و دراز مدت از پنل باشد. برای اینکه درگیر این مشکل نشوید، پیشنهاد می‌کنیم، اگر قصد خرید تلویزیون هوشمند ایکس ویژن را دارید؛ بعد از هر بار تماشای تلویزیون، آن را خاموش کنید. همچنین از استفاده طولانی‌مدت از تلویزیون بپرهیزید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی و رفع دلایل کم نور شدن تلویزیون پرداختیم. همچنین درباره تنظیم روشنایی تلویزیون ایکس ویژن بحث کردیم. گفتیم که علل احتمالی کم و زیاد شدن نور تصویر مربوط به منوی تنظیمات تلویزیون است. البته ممکن است کابل‌ها، قطعات داخلی و تداخلات الکترومغناطیسی هم باعث این مشکل شده باشد. تنظیم صحیح روشنایی تلویزیون، تعمیر قطعات خراب‌شده و بررسی اتصال صحیح به درگاه‌های ارتباطی، از راهکارهای برطرف شدن مشکل کم نور شدن تلویزیون است.

امیدواریم با استفاده از این مطلب، بتوانید مشکل کم و زیاد شدن نور تلویزیون خود را برطرف کنید. در پایان اگر سؤالی دارید که ممکن است در متن به آن اشاره نشده باشد، در بخش کامنت ها برایمان بنویسید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*