loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

اگر در خرید تلویزیون 4K شک دارید حتماً این مقاله را بخوانید. در این مقاله به شما خواهیم گفت تفاوت تلویزیون فورکی با سایر کیفیت تصویر تلویزیون مثل Full Hd یا UHD چیست؟ همچنین شما را با مزایا و معایب خرید تلویزیون فورکی آشنا می‌کنیم. در مورد قیمت این محصول نیز صحبت می‌کنیم و در نهایت به شوال شما پاسخ می‌دهیم که تلویزیون 4K بخریم یا نخریم؟

شما در این مقاله خواهید خواند:

  • انواع تکنولوژی تصویر تلویزیون
  • تلویزیون 4K و آشنایی با تکنولوژی تلویزیون 4K
  • مزایای خرید تلویزیون 4K
  • معایب خرید تلویزیون 4K
  • از کجا بفهمم تلویزیون 4K است یا نه؟
  • قیمت تلویزیون 4K چقدر است؟
  • در نهایت، تلویزیون 4k بخریم یا نخریم؟

انواع تکنولوژی تصویر تلویزیون

اگر قصد خرید تلویزیون دارید نیاز است در مورد کیفیت تصویر تلویزیون اطلاعاتی داشته باشید. بنابراین در ابتدا لازم است در مورد اصطلاح کیفیت تصویر تلویزیون صحبت کنیم که اصلی‌ترین مبحث این مقاله وبلاگ ایکس ویژن است. وضوح یا کیفیت تصویر تلویزیون، به معنای تعداد پیکسل‌هایی است که یک تصویر را در قاب تلویزیون یا هر نمایشگر دیگری می‌سازد. یعنی یک پیکسل نقطه کوچکی از تصویر نمایشگر را نشان می‌دهد.

مقایسه کیفیت تصویر Full HD با UHD و 4K

از تلویزیون‌های نسل قبل که دارای 1 میلیون پیکسل بودند تا تلویزیون 2 میلیون پیکسلی و حتی فراتر، 8 میلیون پیکسل همه در مورد تکنولوژی تصویر یا وضوح تصویر صحبت می‌کنند. در این بخش لازم است در مورد 3 تکنولوژی تصویر تلویزیون که بسیار رایج هستند صحبت کنیم. این 3 کیفیت تصویر تلویزیون عبارت‌اند از:

  1. کیفیت تصویر Full HD
  2. کیفیت تصویر UHD
  3. کیفیت تصویر 4K

تلویزیون Full HD

در تصویر تلویزیون FULL HD ، حداکثر 1920 پیکسل به‌صورت افقی و 1080 پیکسل به‌صورت عمودی قابل مشاهده است که به‌صورت 1080×1920 نمایش داده می‌شود. به همین دلیل به فرمت Full HD 1080 نیز گفته می‌شود که همان پیکسل‌های تصویر در حالت عمودی است.

اگر بخواهیم توضیح دهیم که تصویر Full HD در کدام تلویزیون بهتر نمایش داده می‌شود باید گفت: کیفیت تصویر Full HD در تلویزیون با نسبت تصویر 16:9 به درستی نمایش داده می‌شود. بنابراین اگر قصد تماشای تصویر Full HD در تلویزیون با نسبت تصویر 4:3 را دارید بدانید که کیفیت تصویر full HD را دریافت نخواهید کرد.



تلویزیون UHD

کیفیت تصویر UHD به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. کیفیت تصویر UHD، برابر 2160*3840 می‌باشد که با نماد 2160p آن را نشان می‌دهند و دقیقاً این کیفیت 4 برابر تعداد پیکسل‌های 1080p می‌باشد.
  2. کیفیت تصویر 8K نیز از 8 برابر کردن کیفیت 2160p به دست خواهد آمد که نوع دیگری از کیفیت تصویر UHD است.  

تلویزیون 4K

در یک توضیح کلی که در ادامه به تشریح کامل آن می‌پردازیم، رزولوشن 4K  با افزایش تعداد پیکسل‌های عمودی و افقی درمجموع چهار برابر وضوح بیشتر از رزولوشن Full HD ارائه می‌دهد .به طوریکه:

  • افزایش تعداد پیکسل‌های عمودی از  1080 P به 2160 P
  • افزایش تعداد پیکسل‌های افقی از 1920 P به 3840 P

کیفیت 8K نیز از دو برابر کردن طول و عرض کیفیت 4K به دست می‌آید. یعنی کیفیت 8K برابر 4320*7680 است. درواقع 16 برابر 1080p است. البته هنوز کیفیت 8K برای تلویزیون خانگی رواج چندانی ندارد.

تلویزیون 4k ایکس ویژن

تلویزیون 4K و آشنایی با تکنولوژی تلویزیون 4K

تکنولوژی تلویزیون 4K با رزولوشن 4K در مجموع 4 برابر وضوح بیشتر نسبت به رزولوشن Full HD ارائه می‌دهد به طوریکه تعداد پیکسل‌های عمودی از 1080P به 2160P و تعداد پیکسل‌های افقی از 1920P به 3840P می‌رسد.

تفاوت 4K و UHD و FHD

اما می‌رسیم به بررسی تفاوت تلویزیون 4K با تلویزیون فول اچ دی و همچنین تفاوت تلویزیون 4K با UHD که شاید سؤال خیلی از کاربران باشد.

تفاوت فورکی با فول اچ دی

باوجودی که تلویزیون  Full HD، با داشتن خطوط افقی 1920 و با خطوط عمودی 1080 اینچ، میلیون‌ها پیکسل را تشکیل می‌دهد تا تصاویری با رزولوشن Full HD ارائه دهد؛ تلویزیون4K این تعداد پیکسل‌ها را تقریباً 4 برابر افزایش می‌دهد، تا دارای رزولوشن 3840 خط افقی با 2160 خط عمودی باشد.

این نکته را فراموش نکنید که هنگام انتخاب بین یک تلویزیون Full HD یا تلویزیون 4K، اندازه صفحه نمایش مهم است چراکه در دو مدل یکسان از سایز تلویزیون، وضوح بالاتر، تراکم پیکسل بیشتری نیز دارد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که کیفیت تصویر در یک تلویزیون 4K بالاتر از کیفیت Full HD خواهد بود. بنابراین اگر قصد خرید تلویزیون با اندازه بزرگ مثل تلویزیون 65 اینچ ایکس ویژن را داریم بهتر است تلویزیون 4K را به‌جای تلویزیون full HD انتخاب کنیم.

تفاوت فورکی با فول اچ دی

در طرف مقابل هم، اگر قصد خرید تلویزیون با اندازه کوچک را داریم بهتر است تلویزیونی مثل تلویزیون FHD هوشمند ایکس‌ویژن سایز 43 اینچ، را انتخاب کنیم. چراکه کیفیت تصویر خارق‌العاده‌ای به همراه خواهد داشت و نیازی به‌صرف هزینه زیاد نیست چون قیمت تلویزیون 4K بالاتر است.

اما تلویزیون‌های 4K با رزولوشن 2160×3840 چیزی معادل 8.294.400 پیکسل دارند. یعنی تعداد پیکسل‌های تلویزیون 4K به چهار برابر FULL HD افزایش پیداکرده و هر فریم آن معادل یک تصویر 8 مگا پیکسلی است. بنابراین تلویزیون‌هایی با سایز بزرگ‌تر مثل تلویزیون55 اینچ UHD 4K هوشمند ایکس ویژن می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید تلویزیون باشد. چرا که با توجه به رزولوشن بالا، برای فضاهای بزرگ مناسب‌تر است.

تفاوت تلویزیون 4K با UHD

همیشه درک تفاوت تلویزیون 4K با UHD ازنظر کاربران سخت بوده است؛ چرا که هر دو نمایشگر تلویزیون قابلیت پشتیبانی از محتوای قدیمی Full HD را دارند و هردو نمایشگر 4K و نمایشگر UHD می‌توانند به‌اختصار 2160p  نامیده شوند. در اینجا لازم است در این مورد صحبت کنیم چرا که تلویزیون 4K و تلویزیون اولترا اچ دی (UHD) اغلب به‌جای هم نام‌برده می‌شوند درحالی‌که باهم متفاوت هستند.

تفاوت تلویزیون 4K با UHD

تفاوت تلویزیون 4K با UHD در این است که تصویر 4k تعداد ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل در خود دارد که مختص محصولات پیشرفته و سینمای دیجیتال است؛ در حالیکه تلویزیون UHD ازآنجایی‌که مخصوص نمایش مصرف‌کننده و پخش‌کنندهٔ استاندارد با مقدار وضوح تصویر چهار برابر یک وضوح تصویر Full HD است، از مقدار ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل بهره می‌برد. پس تفاوت اصلی تلویزیون 4K و تلویزیون UHD به تفاوت در نسبت تصویر بین سینمای دیجیتال و نمایشگرهای خانگی برمی‌گردد.

مزایای خرید تلویزیون 4K

علت اینکه خرید تلویزیون 4K را پیشنهاد می‌کنیم مزایای تلویزیون فورکی نسبت به تلویزیون‌های نسل قبل است. مزایای خرید تلویزیون 4K این است که:

  • کیفیت تصویر تلویزیون۴k  نسبت به تلویزیون HD ،Full HD ، 2K  بیشتر است.
  • تکنولوژی 4K  با تصاویر باکیفیت پایین‌تر سازگارتر است یعنی علاوه بر تصاویر ۴k  امکان نمایش تصاویر با کیفیت کمتر رادارند.
  • به دلیل استقبال از خرید تلویزیون 4K،  کمپانی‌های تولید تلویزیون زیادی در سرتاسر دنیا، دست به تولید تلویزیون ۴k زده‌اند. درنتیجه قیمت تلویزیون 4K که در ابتدا زیاد بود نسبت به‌روزهای اول، کم‌تر شده است.
  • با ورود کنسول‌های بازی، تعداد محتواهای سازگار با تکنولوژی ۴k بیشتر شده است.
مزایای خرید تلویزیون 4K

معایب خرید تلویزیون 4K

درست است که تلویزیون فورکی مزایای بسیار زیادی دارد اما از معایب خرید تلویزیون 4K هم نباید غافل شد. 5 مورد از مهم‌ترین معایب تلویزیون 4K عبارت‌اند از:

  1. چشم انسان در درک تفاوت تصاویر 4K با Full HD محدودیت دارد.
  2. باوجود کاهش قیمت تلویزیون‌های 4K نسبت به اوایل ورود به بازار، ولی همچنان قیمت آن‌ها نسبت به مدل‌های Full HD و HD زیاد است. درنتیجه فقط قشر خاصی امکان خرید تلویزیون فورکی رادارند.
  3. هر چه جلوتر آمده‌ایم، تعداد محتواهای تولیدشده با تکنولوژی 4K بیشتر شده است اما همچنان تعداد آن‌ها محدود است. در ضمن دانلود محتواها با کیفیت 4K حجم بالایی دارد که با سرعت کم اینترنت ایران ممکن است چند ساعت طول بکشد.
  4. سایز تلویزیون تأثیر زیادی در مشاهده تصویر 4K دارد. یعنی اگر تلویزیون ۴k در اندازه‌های کوچک‌تر از ۵۵ اینچ ساخته شود، ممکن است در بعضی قابلیت‌ها مانند HDR و روشنایی ضعف داشته باشد.
  5. تلویزیون‌های بزرگ‌تر از ۵۵ اینچ مثل تلویزیون هوشمند UHD 4K ایکس‌ویژن سایز 65 اینچ برای سالن‌های بزرگ مناسب است که با توجه به کم بودن متراژ خانه‌های امروزی بسیاری از کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

از کجا بفهمم تلویزیون 4K است یا نه؟

این‌همه در مورد تلویزیون فورکی صحبت کردیم اما شاید سؤال شما در مورد خرید تلویزیون 4K این است که از کجا بفهمم تلویزیون 4K است یا نه؟

5 روش تست تلویزیون 4K

اگر می‌خواهید بفهمید تلویزیون شما 4K است یا نه؟ 5 مورد زیر را تست کنید.

1-روی کارتون تلویزیون 4K به‌صورت چاپی (نه با برچسب) نوشته‌شده است “کیفیت 4K”. پس حتماً کارتون تلویزیون خریداری‌شده را چک کنید.
2-یک روش دیگر برای اطمینان از فورکی بودن تلویزیون این است که یک برگه کاغذ a5 بردارید، کاغذ را تاکرده و از وسطان، یک دایره 3 سانتی برش بزنید. تای کاغذ را باز کرده و روی تلویزیونی که در حال پخش محتوا با کیفیت فورکی است قرار دهید (برای این کار می‌توانید یک کلیپ 4K از اینترنت دانلود کنید و در فلش ذخیره کنید و آن را به تلویزیون وصل کنید و سپس فیلم را تلویزیون پخش‌کنید).  اگر تلویزیون شما از نوع کیفیت 4K باشد، تراکم پیکسلی که می‌بینید به‌راحتی نمی‌توانید پیکسل‌های تراکم را پیدا کنید؛ بلکه باید مدت زیادی به دایره خیره شوید تا پیکسل‌ها را پیدا کنید. این‌یک روش عامیانه و اولیه در تلویزیون‌های 4K است که روی کارتون تلویزیون 4K هم درج می‌شود.
3-روش دیگر برای درک تفاوت کیفیت 4K و full hd قرار گرفتن در فاصله 1.5 متری تلویزیون است که البته برای تلویزیون‌های بزرگ جواب می‌دهد. اگر تلویزیون شما سایز 42 تا 50 اینچ دارد، این فاصله به نیم تا کمتر از یک متر کاهش پیدا می‌کند.



پس اگر در فاصله نیم متری تلویزیون بنشینید، متوجه تفاوت تلویزیون 4K می‌شوید. البته هرچه فاصله شما از تلویزیون دورتر شود، تفاوت تلویزیون 4K با نسل‌های قدیمی‌تر را به‌سختی متوجه خواهید شد.
4-روش دیگر استفاده از ذره‌بین است برای اینکه تشخیص دهید تلویزیون شما از RGBW کاهنده استفاده می‌کند یا خیر. به این صورت که یک عکس کاملاً سفید را روی صفحه تلویزیون نمایش دهید. در این زمان به کمک ذره‌بین به‌راحتی می‌توانید متوجه بشوید که آیا پیکسل چهارم سفید است یا خیر. اگر مشاهده کردید که پیکسل‌ها در گروه‌های چهارتایی قرار ندارند و موقعیت رنگ سفید در هر ردیف در گروه تغییر می‌کند؛ بنابراین رزولوشن تلویزیون 2.8K با RGBW کاهنده است.
5-روش دیگر برای اطمینان از اینکه تلویزیون 4K است یا نه استفاده از سریال نامبر Serial Number محصول است که در پشت تلویزیون درج‌شده است. دقت کنید که در پشت تلویزیون‌های اصلی سریال نامبر محصول به همراه اسم مدل درج‌شده است؛ شما می‌توانید این سریال نامبر را در سایت اصلی شرکت تولیدکننده سرچ کنید و از تمام تلویزیون مطلع شده و کیفیت فورکی را نیز بررسی کنید (بیشتر بخوانید: انواع کیفیت تصویر تلویزیون)

5 روش تست تلویزیون 4K

قیمت تلویزیون 4K چقدر است؟

با توجه به اینکه در گذشته و در اوایل ورود تلویزیون‌های فورکی به بازار، فیلم‌های تولیدشده با این کیفیت تصویر کم بود، خرید تلویزیون فورکی به‌صرفه نبود. اما در حال حاضر یعنی از سال 2018 به بعد، فیلم‌های با کیفیت تصویر 4K و شبکه‌های پخش‌کننده این تکنولوژی زیاد شد. بنابراین امروز تلویزیون 4k را می‌توان  به قیمت‌های خیلی مناسب تهیه کرد.

البته اگر بخواهیم در مورد قیمت تلویزیون 4k صحبت کنیم باید بگوییم تلویزیون‌هایی با پنل QLED و OLED دارای کیفیت تصویر 4k قیمت بالاتری به نسبت تلویزیون‌های فول اچ دی دارند.

قیمت تلویزیون 4K ایکس ویژن

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تلویزیون 4K ایکس ویژن به وب‌سایت فروشگاهی دیجی کالا مراجعه کرده و نسبت به خرید تلویزیون 4K ایس ویژن اقدام کنید.

درنهایت، تلویزیون 4k بخریم یا نخریم؟

بعد از این‌همه دلیل در مورد خرید تلویزیون 4K که به شما گفتیم بعدی است که در خرید این نوع تلویزیون تردید داشته باشید. چرا که در حال حاضر کمتر کسی نسبت به خرید این تلویزیون‌ها شک دارد. از دلایل اینکه حتماً پیشنهاد می‌کنیم تلویزیون فورکی بخرید این است که ویژگی‌های تلویزیون 4k قابل قیاس با تلویزیون‌های معمولی LCD و LED نیستند چون این تلویزیون‌ها پیکسل بالاتری دارند پس وضوح تصویر بهتری را خواهند داشت. 

تلویزیون 4k بخریم یا نخریم؟

البته به این نکته هم دقت داشته باشید که نمایشگر فورکی در تلویزیون سایز کوچک تفاوت زیادی نسبت به تلویزیون LED یا LCD ندارد؛ چرا که چشم انسان قادر به تشخیص تفاوت نمایشگر با وضوح تصویر 4K و فول اچ دی در سایز کوچک تلویزیون نخواهد بود. بنابراین اگر قصد خرید تلویزیون با سایز کوچک رادارید پیشنهاد ما به شما خرید تلویزیون Full Hd ایکس ویژن سایز 43 اینچ از سری 6 است.

اما اگر قصد خرید تلویزیون سایز بزرگ مثل تلویزیون 65 اینچ دارید تلویزیون فورکی نقش پررنگی در لذت بردن از تماشای تصاویر در زندگی‌تان خواهد داشت.

تلویزیون فورکی ایکس ویژن

پس درنهایت

با علم به اینکه تلویزیون 4K برای تصاویر با کیفیت کمتر نیز مناسب است و آن‌ها را با کیفیت اصلی تصویر نمایش می‌دهد؛ پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از خرید تلویزیون فورکی، 5 دلیل برای خرید تلویزیون 4K را مطالعه کنید و سپس اقدام به خرید تلویزیون 4k کنید.

نظرات 1

  1. محمدحسین افشارنژاد

    سلام فکر کنم در اول توضیح دادن
    توضیح Uhdرا با4kجابه جا توضیح دادید یه نگاه بندازید توضیح 4kراگذاشتید جای uhd
    سپاسگذارم شماره من ۰۹۱۵۵۰۲۱۶۰۸

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*