loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

آشنایی با سیستم صوتی در تلویزیون ها

بسیاری از کاربران در هنگام خرید تلویزیون به سیستم صوتی تلویزیون مورد نظر خود توجه ویژه ای دارند؛ در ادامه این مطلب به بررسی انواع سیستم های صوتی موجود در بازار و تفاوت های بین سیستم های صوتی دو برند معروف به کار رفته در تلویزیون های مدرن امروزی یعنی دالبی و DTS می پردازیم.

فرمت صوتی

شاید بسیاری از مردم تنها با فرمت صوتی mp3 آشنایی داشته باشند؛ فرمتی که با فشرده سازی امواج، به کمتر شدن حجم فایل صوتی کمک می کند اما در دنیای فرمت های صوتی، مواردی بسیاری از جمله AAC، WMA،OGG و حتی FLAC وجود دارد که کیفیت صداییبه مراتب بالاتر از mp3 ارائه می دهند.

این فرمت ها که عمدتاً با صدای غیرفشرده ذخیره می شوند ، امواج واقعی هستند که بدون پردازش ضبط و به فرمت دیجیتال تبدیل می شوند. در نتیجه فایل هایی که در قالب های صوتی فشرده نشده ذخیره می شوند، با کیفیت ترین نوع فرمت های صوتی به حساب می آیند اما در عین حال فضای بیشتری در دیسک اشغال خواهند کرد. نکته دیگر در خصوص این نوع فایل های حجیم اینکه بیشتر کابل های موجود در بازار، امکان انتقال این حجم از داده ها را که به جزئی ترین اصوات ضبط شده نیز می پردازد ندارند. به عنوان مثال ذخیره سازی هر دقیقه از فایل صوتی برای استریو 24 بیتی، به فضایی حدود 34 مگابایت نیاز دارد و این در حالیست که فضای لازم برای ذخیره یک فایل 5 دقیقه ای mp3 شاید به حدود 7 مگابایت برسد.

برای حل این مشکل فرمت هایی ارائه شده که هر کدام، صدا را با کیفیت متفاوتی ذخیره می کند و مسلماً حجم این فرمت ها نیز با دیگری متفاوت خواهد بود. نکته مهم در این زمینه اینکه اکثر تلویزیون ها مشکلی در پشتیبانی از انواع فرمت های صوتی ندارند و هر نوع فرمتی را ساپورت می کنند اما تفاوت اصلی در سیستم های صوتی تلویزیون ها در فناوری پیشرفته فراگیر است که امروز شاهد جنگ بین استاندارد DTS و DOLBY هستیم.

هر آنچه باید درباره سیستم صوتی تلویزیون بدانید

صدای فراگیر چیست؟

صدای فراگیر در واقع یک تکنیک برای افزایش عمق صدا با استفاده از چند کانال صوتی اعم از بلندگوهایی است که اطراف شنونده قرار دارد. شاید برای اولین بار در سینماها این صدا را تجربه کرده باشید چرا که در سینماها معمولاً بلندگوهایی در اطراف و پشت سر تماشاگران قرار دارد که صدا را به بیرون منتقل می کنند و تجربه متفاوتی با آنچه از  یک تلویزیون می شنوید، به شما منتقل می شود. به همین منظور برای ایجاد حس سالن های سینما به کاربر در منزل، سیستم های سیستم های صوتی خاص در بلندگوهای تلویزیون و یا بلندگوهای اضافه موسوم به سینما در خانه به برخی تلویزیون ها اضافه شد تا کاربران تجربه لذت بخش تماشای یک فیلم در سینما را در خانه احساس کنند.

در ادامه به بررسی رایج ترین فرمت های صوتی فراگیر که در تلویزیون ها استفاده شده پرداخته ایم. مثل فرمت های صوتی که در بالا ذکر شد در اسیستم های صوتی فراگیز نیز استانداردهای مختلفی وجود دارد اما دو فرمت DTS و DOLBY معروف ترین آنها هستند که در اکثر تلویزیون های جدید از یکی از آنها استفاده می شود.

در همین ارتباط برخی معتقدند کیفیت صدای DTS بهتر از دالبی دیجیتال است چرا که فشرده سازی کمتری در این استاندارد انجام می شود اما موافقین دالبی معتقدند نوع سیستم رمزنگاری که در دالبی مورد استفاده قرار گرفته، کیفیت صدای بهتر با نرخ بیت کمتر را ارائه می کند.

تلویزیون های سری 8 ایکس ویژن

برای خرید یک تلویزیون خوب لازم است تا اطلاعات نسبتا کاملی از این جعبه جادویی داشته باشید، برای این منظور پیشنهاد می کنیم حتما مطلب “هر آنچه باید درباره تلویزیون بدانید” را مطالعه کنید.

شرکت  DOLBY

آزمایشگاه های دالبی توسط ری دالبی (2013-1933) در لندن، در سال 1965 تاسیس شد. در همان سال، او سیستم کاهش صدای دالبی را اختراع کرد، نوعی پردازش سیگنال صوتی برای کاهش صدای خش خش پس زمینه در ضبط های نوار صوتی آن زمان. آزمایشگاه دالبی استانداردهای رمزگذاری صدای فراگیر را ارئه کرده است که جدیدترین آن  تکنولوژی بی رقیب DOLBY ATMOS میباشد.

 

انواع رمزگذاری صوتی / فشرده سازی شرکت دالبی

دالبی دیجیتال

دالبی دیجیتال با عنوان AC-3 نیز در برخی دستگاه ها شناخته می شود. در این سیستم صوتی، از تنظیمات کانال 1 تا 6 کانال صوتی پشتیبانی می شود. دالبی دیجیتال اولین فرمت صوتی بود که صدای فراگیر را معرفی کرد. از دالبی دیجیتال برای فعال کردن صدای فراگیر در اکثر لپتاپ ها و کنسول های گیم و بازی استفاده می شود.

دالبی دیجیتال پلاس

این فرمت صوتی با نام E-Ac-3 نیز معروف است. در واقع این فرمت یک کدک صوتی بر اساس دالبی دیجیتال استفاده شده اما در سطحی پیشرفته تر که آن را از دالبی دیجیتال ساده متمایز می کند و کیفیت صدای بهتری ارائه می دهد. در این فرمت صوتی از داده هایی تا حداکثر 6 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می شود که نسبت به سقف 60 کیلوبیت بر ثانیه در فرمت دالبی دیجیتال، افزایش حدود 2 برابری دارد.

دالبی دیجیتال لایو

در این فرمت صوتی از رمزنگاری سخت افزاری Real- Time استفاده شده است و در کنسول های بازی که به صدای فراگیز با کیفیت زیاد نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرمت، هر سیگنال صوتی در کنسول کاربر با رمزنگاری 1و5 دالبی دیجیتال تبدیل می شود و از طریق یک کابل SPDIF یا کابل نوری، صدا را به هدفون و یا بلندگوی متصل به کنسول یا تلویزیون منتقل می کند. فرمت DTS Connectرقیب این فرمت صوتی در سیستم DTS است.

دالبی ATMOS

پیشرفته ترین سیستم صوتی دالبی به حساب می آید که در سال 2012 معرفی شد. در این سیستم صوتی بلندگوها در اطراف، پشت سر و حتی سقف و ارتفاع نصب می شوند و در برخی سینماها تا 400 بلندگو حول تماشاچی قرار می گیرد و او را در یک گنبد صوتی قرار می دهند. از این سیستم صوتی پیشرفته معمولاً در سینماها استفاده می شود و در محیط منزل امکان نصب این تعداد بلندگو وجود ندارد. یکی از برندهایی که در حال حاضر از سیستم صوتی دالبی ATMOS در برخی مدل های خود استفاده می کند، Xvision است که با به کارگیری بلندگوهای هارمان کاردون که امکان پخش صدا با کیفیت دالبی Atmos را فراهم می کند، توانسته رضایت کاربران را جلب کند.

در شکل زیر یک سیستم 9.1.4 رامشاهده خواهید کرد مربوط به ساندبار Q950T که از فناوری دالبی اتموس  و DTS:X  نیز پشتیبانی میکند.

DTS

این فرمت صوتی هم قالب صدای فراگیر چند کاناله است و مخفف Digital Theater sound به معنای صدای دیجیتال تئاتر است. این شرکت در کالیفرینای آمریکا مستقر است و در سال 1993 فناوری DTS را با کیفیت بالاتر از دالبی معرفی کرد. از تکنیک های صدابرداری DTS در فیلم معروف پارک ژوراسیک استفاده شده و پس از آن بسیاری از تولیدکننده های تلویزیون های خانگی از فناوری DTS در ساخت سیستم های صوتی تلویزیون های خود استفاده می کنند.

DTS Virtual: X

این فرمت از تکنیک های  پردازش صدا از داخل بلندگوهای تلویزیون است که برای ایجاد صدای سه بعدی از ان استفاده می شود. بلندگوها در برخی از تلویزیون ها طوری طراحی شده اند که احساس می کنید حتی در بالای سرتان هم بلندگو قرار دارد. بسیاری از کاربران که نمی خواهند هزینه اضافی کرده و سینما در خانه با بلندگوهای اضافی تهیه کنند، معمولاً به سراغ خرید تلویزیون هایی با این سیستم صوتی می روند.

DTS: X

ساختار عملکرد این قالب شبیه به دالبی اتموس است. در این قالب صوتی نیز از کدکهای صوتی ویژه ای استفاده می شود که برای ذیره و انتقال داده های صوتی استفاده می شود. این فرمت تقریباً در همه بلندگوها پشتیبانی می شود و اصولاً برای رقابت با صدای فراگیر dolby atmos معرفی شد.

 تعداد کانال صوتی (Number of audio channels)

بدون شک یکی از ویژگی های مهمی که یک تلویزیون خوب را از متوسط و بد متمایز می کند، سیستم صوتی به کار رفته در آن است. در تلویزیون های نازک و باریکی که از سال 2020 به بعد تولید شده اند، فضای کافی برای تعبیه بلندگوهای با کیفیت در خود تلویزیون وجود ندارد و به همین دلیل به اندازه کیفیت تصویری که ارائه می دهند، قادر به تولید صدای با کیفیت نیستند. به همین منظور در تلویزیون های پائین رده از دو کانال 2.0  و در تلویزیون های بالا رده از2.1 و  4.2.2 کانال برای تولید صدا با استفاده از بلندگوهای جانبی استفاده می شود.

  • عدد اول مربوط به تعداد اسپیکر میباشد. 2.0
  • عدد دوم در صورت وجود مربوط به تعداد ساب ووفر می باشد (اسپیکر مخصوص تولید صدای بم)
  • عدد سوم که در تلویزیون های بالارده به آن برخورد میکنیم مربوط به اسپیکرهایی میباشد که با زاویه خاصی رو به سقف خانه یا محیط کار میباشد، که با برخورد به سقف و بازتاب آن طوری شنوده احساس میکند که انگار صدا از بالا سر می آید. 4.1.2 البته بعضی از اسپیکرها هم میتوان در سقف جاگذاری شود.
  •  شما برای شنیدن یک صدای فراگیر و سه بعدی باکیفیت حداقل به یک سیستم 5.1 (5 اسپیکر و 1 عدد ووفر) نیازمندید.

دالبی بهتر است یا DTS ؟

اکثر فایلهای صوتی و تصویری به صورت رمزنگاری شده از دستگاه های پخش و گیرنده دیجیتالی به تلویزیون منتقل می شوند. در این بخش تلویزیون هایی که بتوانند بیشتر این کدها بشناسند و سریعتر پردازش کنند، تواناتر هستند. به طور کلی می توان طبقه بندی سیستم های صوتی تلویزیون را در سه بخش کلی تقسیم کرد: 1. فرمت صوتی که پشتیبانی می کند  2. دارا بودن صدای فراگیر   3. تعداد بلندگو

در بخش اول می توان گفت تقریباً تفاوت محسوسی بین تلویزیون های پائین رده و میان رده و بالا رده وجود ندارد و تقریباً همه تلویزیون ها، از فرمت های اصلی صوتی پشتیبانی می کنند.

در قسمت صدای فراگیر همانطور که گفته شد دو شرکت دالبی دیجیتال و DTS با هم رقابت می کنند و هر تلویزیونی از یکی از این دو فناوری برای پخش صدا استفاده می کند. در حال حاضر تلویزیون هایی که از سیستم های صوتی DTS:X و دالبی اتموس استفاده می کنند، بالاترین کیفیت صدا را در محیط پخش می کنند اگرچه برای تجربه این کیفیت نیاز به داشتن سینمای خانگی هستید. در حال حاضر تفاوت این دو برند معروف در سیستم های صوتی تلویزیون ها مربوط به میزان فشرده سازی فایلهای صوتی است که دالبی در این زمینه از DTS جلوتر است و فایلهای صوتی با حجم کمتری تولید می کند.

تعداد بلندگوهای تلویزیون نیز یکی دیگر از وجه تمایزهای سیستم های صوتی در تلویزیون های مختلف است. از تلویزیون های 2. کاناله با خحم صدای 14 وات تا تلویزیون های رده بالای 4.2.2 کاناله با 70 وات قدرت صدا هم اکنون در بازار وجود دارد.  به طور طبیعی هر چه تعداد بلندگوها بیشتر باشد،  خروجی و کیفیت صدای دریافتی نیز بیشتر خواهد شد.

در نهایت به طور دقیق نمی توان گفت سیستم های صوتی دالبی بهترند یا DTS و هر کاربر با توجه به کارکردی که از تلویزیون انتظار دارد و بودجه و فضای موردنظرش برای نصب تلویزیون و بلندگوهای جانبی و البته خروجی صدای مورد انتظارش می بایست در این خصوص تصمیم گیری کند چرا که عملکرد هر دو برند، تقریباً یکسان ارزیابی می شود. در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه که لازم است در خصوص سیستم صوتی در تلویزیون ها را برایتان شرح دهیم، در صورتی که برای خرید تلویزیون می خواهید بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم حتما مطلب راهنمای خرید تلویزیون را در سایت ایکس ویژن مطالعه بفرمایید.

نظرات 1

  1. پوریا کابلی

    سلام بسیار مفید بود

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*