loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

وقتی در 6 هزار و 300 سالن دنیا از فناوری دالبی اتموس برای ارائه صدای سینمایی استفاده می شود، باید به بی رقیب بودن این تکنولوژی صوتی جدید پی برد. تصور کنید که مثل شنیدن صدای باران، که در همه جهات گوش نواز است، صدای خروجی از تلویزیون را نیز با همین کیفیت دریافت کنید. Dolby Atmos تکنولوژی جدیدی است که معنای تازه ای از کیفیت صدا را ارائه می کند. در ادامه همراه ایکس ویژن باشید تا درباره سیستم صوتی دالبی اتموس بیشتر صحبت کنیم.

یک توضیح جامع درباره فناوری دالبی

ریشه دالبی اتموس از دالبی است. تکنولوژی دالبی یا صدای دالبی، به عنوان یک سیستم نویز گیری معرفی می شود. این سیستم شامل فرآیندهایی می شود که در مراحل ضبط و پخش، نویز صدا را به حداقل رسانده و باعث ایجاد صدایی شفاف و تمیز می شود. جالب است بدانید که در دنیای لوازم صوتی و تصویری، تکنولوژی دالبی، بیشترین تأثیر را روی صدا و تصویر داشته است.

حالا شاید برایتان سوال باشد که فناوری دالبی متعلق به کجاست؟ در پاسخ باید گفت، برای اولین بار شرکت Dolby Labs توسط Ray Dolby در انگلستان و در سال 1965 تاسیس شد. این درحالی بود که قبل از تاسیس شرکت دالبی، فیلم‌ها و تلویزیون تنها یک کانال صدا داشتند. حال آنکه فناوری دالبی دیجیتال تولید کننده صدای فراگیر چند کاناله بوده که جدیدترین آن نیز تکنولوژی بی رقیب DOLBY ATMOS میباشد.

فناوری دالبی اتموس چیست

در ادامه با وبلاگ ایکس ویژن همراه باشید تا درباره فناوری دالبی اتموس بیشتر بدانید.

دالبی اتموس چیست؟

در بخش قبلی گفتیم که صدای دالبی همان فناوری صدای فراگیر و کاهش خط و خش صدا است. از رایج ترین سیستم های صوتی دالبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دالبی دیجیتال (Dolby Digital)
  • دالبی پنج به یک (Dolby 5.1)
  • دالبی استریو (Dolby Stereo)
  • دالبی فراگیر (Dolby Surround)

اما سرنخ صحبت ما درباره فناوری دالبی اتموس به عنوان جدیدترین فناوری صدای دالبی است. واژه اتموس در لغت به معنی انتقال‌دهنده صدا پرقدرت و همه جانبه است. صدای دالبی اتموس یک صدای سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه است. حالا ممکن است این سوال را بپرسید که نحوه عملکرد فناوری دالبی اتموس به چه صورت است؟

اگر تجهیزات ارائه این تکنولوژی به خوبی اجرایی شود، صدا با وضوح بسیار بالا در دو جهت عمودی و افقی و بالا و پایین به گوش می رسد؛ به طوریکه با شنیدن این صدای سه بعدی کاملا در فضا غرق می شوید. به عبارت ساده تر، اگر در تلویزیون مجهز به فناوری دالبی اتموس، یک فیلم را تماشا کنید، انگار صداهای پخش شده درست درهمان جایی که ضبط شده اند، پخش می شوند.

انواع تکنولوژی های Dolby Atmos کدام است؟

در سیستم‌های صوتی خانگی دالبی اتموس از انواع تعداد کانال ها و باندها استفاده می شود. جالب است بدانید که در سیستم‌های خانگی دالبی اتموس می‌توان تا ۳۴ کانال صوتی مختلف ایجاد کرد. برای اینکه آشنایی بیشتری با این سیستم داشته باشید، به 3 مدل از آنها اشاره می کنیم.

  • 5.1.2: ساده‌ترین سیستم صوتی دالبی اتموس بوده که دارای 5 اسپیکر درمرکز، چپ و راست و فضای جلو و پشت شنونده است.
  • 5.1.4: در این سیستم به‌جای دو اسپیکر سقفی چهار اسپیکر وجود دارد.
  • 7.1.2: در این سیستم علاوه بر ۵ اسپیکر زمینی موجود در سیستم 5.1.2 و 5.1.4 دو اسپیکر اضافی در سمت چپ و راست شنونده وجود دارد


صدای دالبی اتموس چه ویژگی هایی دارد؟

اولین باری که در سال 2012 در یک سالن سینمایی در شهر لس آنجلس از تجهیزات و فناوری دالبی اتموس استفاده شد، فیلم Brave یا دلیر اکران شد. از آن سال تاکنون در 6300 سالن از این فناوری استفاده می شود. از ویژگی های بارز فناوری Dolby Atmos می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال‌دهنده صدای پرقدرت و همه جانبه
  • کیفیت بالای پخش صدا
  • پخش صدا به صورت پویا و متحرک
  • ایجاد صدایی سه بعدی در محیط

مزایا و معایب Dolby Atmos

هر تکنولوژی جدیدی که وارد عرضه بازار می شود. دارای مزیت و معایب خاص خود است. فناوری دالبی اتموس نیز با وجود مزایای زیادی که دارد خالی از نقص نیست. مهمترین نقص این تکنولوژی شاید قیمت بالای آن باشد. در جدول زیر درباره مزایای فناوری دالبی اتموس در مقابل معایب آن توضیح می دهیم.

معایبمزایا
قیمت بالاایجاد صدای فراگیر
عدم بهره مندی کیفیت فول اچ دی از این تکنولوژیایجاد صدای سه بعدی
تاخیر در انتقال صدا از اسپیکری به اسپیکرقابل ارائه در کلیه لوازم الکترونیک

کاربرد فناوری دالبی اتموس در تلویزیون چیست

یکی از موارد کاربرد فناوری دالبی اتموس در خانه، استفاده از فناوری دالبی اتموس در تلویزیون است. خرید تلویزیون هوشمند مجهز به دالبی اتموس می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد. چون به شما تجربه شنیدن صدای سه بعدی و فراگیر در همه جهات را خواهد داد.

ادعای اینکه می گوییم این سیستم شما را شگفت زده می کند، بی دلیل نیست. در واقع با استفاده از دالبی اتموس در تلویزیون به تعداد کانال های صدا افزوده می شود. به طوری که در مقایسه با صدای استریو که از دو کانال پخش می شد، دالبی اتموس این صدا را از طریق 5 تا 7 کانال، تقویت می کند.

فناوری DOLBY ATMOS در تلویزیون های ایکس ویژن

در حال حاضر از سیستم حرفه ای صوتی در سینماها استفاده می شود و کمتر در محیط منزل امکان نصب و اجرای آن وجود دارد. اما یکی از برندهایی که در حال حاضر از سیستم صوتی دالبی اتموس در تلویزیون های خود بهره گرفته است، برند ایکس ویژن است.

فناوری DOLBY ATMOS در تلویزیون های ایکس ویژن

تلویزیون ایکس ویژن با دالبی اتموس، از طریق کانال های خروجی صدا، تجربه شنیدن صدای فراگیر و چند بعدی را در همه جهات فراهم می کند. به بیان ساده تر، فناوری دالبی اتموس تلویزیون ایکس ویژن، با ایجاد صدای چرخشی از دو اسپیکر موجود در تلویزیون، باعث شنیدن صدا در اطراف و به حالت سه بعدی می شود.

کدام تلویزیون ایکس ویژن مجهز به سیستم صوتی Dolby Atmos است؟

تلویزیون هوشمند ایکس ویژن مدل X15 یکی از جدیدترین تلویزیون های این برند است که از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی می کند. این تلویزیون هوشمند که در دو سایز 65 و 75 اینچ تولید شده است، دارای مشخصات فنی منطبق با تکنولوژی روز است. از جمله مشخصات تلویزیون هوشمند ایکس ویژن مدل X15 عبارتند از:

  • وضوح تصویر 4K ULTRA HD
  • مجهز به فناوری نقطه کوانتومی یا QLED
  • دارای پنل IPS
  • پشتیبانی از تکنولوژی HDR10 و فناوری MEMC
  • سیستم عامل اندروید ورژن 11
  • مجهز به فناوری DOLBY ATMOS
  • دارای قابلیتHBB TV
  • پشتیبانی از WIFI Screen mirror
تلویزیون ایکس ویژن مدل X15 مجهز به سیستم صوتی Dolby Atmos

اگر نیاز به بررسی کامل مشخصات فنی به همراه دریافت کاتالوگ و دفترچه راهنمای این محصول را دارید همین حالا می توانید با مراجعه به صفحه خرید تلویزیون هوشمند ایکس ویژن مدل X15 اقدام کنید.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*