loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

تلویزیون‌ها از نظر کیفیت و امکانات، تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. آن‌ها از تکنولوژی‌های متنوعی بهره می‌برند که بر عملکردشان تاثیر بسیاری دارند. تلویزیون‌ها قابلیت متفاوتی دارند و شاید انتخاب پنل تلویزیون بین QLED ، OLED و LED دشوار باشد. ما سعی کردیم در این مطلب ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنیم تا به شما کمک کنیم راحت‌تر برای خرید تلویزیون تصمیم بگیرید. همچنین تفاوت تلویزیون های QLED و OLED را بیان می‌کنیم.

در این مقاله از وبلاگ ایکس ویژن همراه ما باشید تا به بررسی ویژگی‌ و مقایسه‌ تلویزیون‌ها با پنل‌های متفاوت بپردازیم.

بهترین نمایشگر تلویزیون کدام است؟

در مطلب راهنمای جامع خرید تلویزیون به طور کامل توضیح دادیم که برای انتخاب تلویزیون به چه نکاتی باید توجه کنید و با توجه به بودجه کدام کیفیت و پنل را خریداری کنید. برای انتخاب نوع پنل بین QLED، OLED و LED ابتدا ویژگی‌های هر کدام را بررسی کرده و سپس برای خرید اقدام کنید.

تلویزیون‌های LED

تلویزیون‌های LED از نمایشگرهای کریستال مایع با نور پس‌زمینه LED استفاده می‌کنند. درواقع LEDها نور مورد نیاز برای روشن کردن پنل LCD را فراهم می‌کنند. این تلویزیون‌ها نسبت به فناوری‌های QLED و OLED قیمت پایین‌تری دارند.

تلویزیون‌های LED و تفاوت تلویزیون های QLED و OLED

واژه‌ی LED مخفف Light emitting diode است. این دیودها در پشت تلویزیون قرار می‌گیرند و نور مورد نیاز نمایشگر را تامین می‌کنند. درواقع LEDها نور مورد نیاز برای روشن شدن پنل LCD را تامین می‌کنند و تنها تفاوت تلویزیون‌های LED و LCD به همین نحوه تامین نور پنل برمی‌گردد.

تلویزیون‌های QLED

QLED یک فناوری نمایشگر پیشرفته است که بر پایه استفاده از نقاط کوانتومی برای افزایش کیفیت تصویر تلویزیون‌ها توسعه یافته است. تکنولوژی کوانتوم دات نوعی ساختار مولکولی است که در ابعاد بسیار کوچک در حد نانو از سیلیکون‌های نیمه رسانا تولید شده که بازتاب نور این ذرات بسیار زیاد و دقیق است.

تلویزیون‌های QLED دارای روشنایی و رنگ‌بندی دقیق‌تری هستند و به دلیل روشنایی بالا برای استفاده در محیط‌های پرنور ایده‌آل هستند.

با سریال های نوروز 1403 آشنا شوید.

تلویزیون‌های QLED

توانایی تولید این رنگ‌ها در روشنایی زیاد باعث می‌شود حجم رنگ‌ها نسبت به قبل بهتر باشد. درواقع تکنولوژی QLED نسبت به OLED رنگ‌هایی با دقت بهتر تولید می‌کند و برای تماشای محتواهایی که به رنگ‌های زنده و جذابیت بصری نیاز دارند، QLED گزینه‌ای عالی است.

تلویزیون‌های OLED

فناوری OLED از LEDهای ارگانیک بسیار کوچکی استفاده می‌کند که در صورت دریافت الکتریسیته، نور رنگی ساطع می‌کنند. این LEDها با روشن و خاموش شدن، رنگ مشکی را در عمیق‌ترین حالت ممکن نمایش می‌دهند و کنتراست زیادی تولید می‌کنند. در تلویزیون‌های OLED هر پیکسل به طور مستقل نور تولید می‌کند که دارای دقت رنگ، کنتراست و درخشندگی خوبی هستند.

تلویزیون‌های OLED

برخلاف تلویزیون‌های LCD قدیمی، تلویزیون‌های OLED به نور پس زمینه جداگانه نیاز ندارند و به هر پیکسل اجازه می‌دهند نور خود را ساطع کنند. این کنترل سطح پیکسل منجر به کنتراست بالا، سیاهی عمیق‌تر و رنگ‌های زنده می‌شود که تصاویر را زنده می‌کند.



تفاوت تلویزیون های QLED و OLED

پنل‌های QLED و OLED دو فناوری به روز در صنعت تلویزیون هستند که هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی دارند. در ویژگی‌های زیر با هم تفاوت دارند:

  • کیفیت تصویر
  • مصرف انرژی
  • گستردگی رنگ‌ها
  • زاویه دید
  • قیمت خرید تلویزیون

تفاوت تلویزیون‌های QLED و OLED

کیفیت تصویر

تلویزیون‌های OLED دارای کیفیت تصویر بالایی هستند. این تلویزیون‌ها توانایی نمایش رنگ‌های عمیق، سیاهی‌های بسیار تاریک و روشنایی با کنتراست بالا را دارند. تلویزیون‌های QLED نیز کیفیت تصویر خوبی دارند اما در مقایسه با OLED، ممکن است در تاریکی‌های بسیار عمیق کمی ضعیف‌تر عمل کنند.

مصرف انرژی

تلویزیون‌های QLED مصرف انرژی کمتری نسبت به OLED دارند. زیرا از نور پس زمینه LED استفاده می‌کنند که باعث می‌شود مصرف انرژی کمتری نسبت به تکنولوژی OLED داشته باشند.

گستره رنگی و حجم رنگ‌ها

زمانی که تلویزیون‌های QLED به بازار عرضه شدند، برتری آن‌ها نسبت به پنل‌های LED، پشتیبانی از گستره رنگی بیان شد. با استفاده از این فناوری جدید، دقت رنگ‌های تولید شده در بخش‌هایی از صفحه نمایش که نور زیاد دارد، بیشتر خواهد بود. درواقع QLED از این نظر نسبت به OLED رنگ‌هایی با دقت بهتر تولید می‌کند.

زاویه دید گسترده

به طور کلی پنل‌های IPS زاویه دید بسیار وسیع‌تری نسبت به VA دارند. تلویزیون‌های QLED و OLED هر دو معمولا از پنل IPS استفاده می‌کنند که زاویه دید گسترده دارند. بنابراین تصاویر به خوبی از زوایای مختلف قابل مشاهده هستند.

قیمت خرید تلویزیون

قیمت خرید تلویزیون‌های QLED در مقایسه با تلویزیون‌های OLED معمولا کمی پایین‌تر است. به این علت که در پنل‌های کیولد، نور پس زمینه توسط LEDها تامین می‌شود و نیازی به لایه‌های فسفری نیست. این باعث می‌شود قیمت‌ تلویزیون‌های QLED نسبت به OLED کاهش یابد.

بررسی تلویزیون‌های QLED ایکس ویژن

تلویزیون‌های QLED ایکس ویژن یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تلویزیون‌های ایکس ویژن هستند که با نام تلویزیون‌های سری X شناخته می‌شوند و در مقاله همه چیز درباره تلویزیون های QLED ایکس ویژن به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

تلویزیون‌های QLED ایکس ویژن

این تلویزیون‌ها با استفاده از نقاط کوانتومی، رنگ‌های زنده و واقعی را به نمایش می‌گذارند. درواقع می‌توانند رنگ‌های بسیار گسترده و دقیق را نشان دهند و در عین حال، مصرف انرژی کم و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

تلویزیون‌های سری X از دسته تلویزیون‌های هوشمند هستند که طرفداران زیادی دارند. زیرا با دارا بودن سخت‌افزار قدرتمند ، فناوری‌های جدید کیفیت تصویر نظیر QLED و تکنولوژی HDR10 و همچنین سیستم صوتی Dolby Atmos در بازار خودنمایی می‌کنند.

از این سری می‌توانیم به تلویزیون ایکس ویژن سری X مدل X15 اشاره کنیم که در سایزهای 55، 65 و 75 به بازار عرضه شده است.

سخن پایانی

در نهایت، انتخاب بین QLED و OLED و همچنین LED بستگی به نیازها، سلیقه و بودجه‌ی شما دارد. QLED برای روشنایی و رنگ‌بندی دقیق‌تر مناسب هستند. هر سه تکنولوژی در حال تکامل هستند و تولیدکنندگان همواره در تلاشند تا با بهبود کیفیت، تجربه بهتری را برای کاربران فراهم کنند. به همین دلیل تصمیم‌گیری نهایی بر عهده شماست تا بر اساس اولویت‌هایتان بهترین را انتخاب کنید و ما در این مقاله به تفاوت تلویزیون های QLED و OLED پرداختیم تا انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

در انتها باید بگوییم تلویزیون های ایکس ویژن با استانداردهای جهانی بهترین انتخاب در بین تلویزیون های ایرانی است.

نظرات 1

  1. یوسف مظفری

    قیمت تلویزیون ایکس ویژن ۵۵ اینج و۴۳ اینج بدهید محصولات ایکس ویژن اگر خواسته باشیم نمایندگی بگیریم چه جوری است راهنمائی فرمائید

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*