loader
تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ایکس ویژن شامل ارسال و نصب رایگان می‌باشد

مشکلات تلویزیون را بهتر است قبل از این که اتفاق بیفتند شناسایی کنید تا در زمان مواجه شدن با آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین قبل از خرید تلویزیون تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را بررسی کنید تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

هرچه جلوتر می‌رویم، تلویزیون‌ها از تکنولوژی‌های بیشتری بهره‌مند می‌شوند اما در طول زمان ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شوید. در این مقاله از وبلاگ ایکس ویژن به بررسی برخی از مشکلات شایع تلویزیون‌ها و انواع خرابی تلویزیون همراه با ارائه راهکارهای ممکن برای حل آن‌ها می‌پردازیم تا بهترین تجربه را از تلویزیون خود داشته باشید و مشکلات را در اسرع وقت برطرف نمایید.

مشکلات تصویر تلویزیون

رایج‌ترین مشکلات تلویزیون معمولا در تصویر آن اتفاق می‌افتد و ممکن است با ایرادات ناگهانی روبه رو شوید که کیفیت تصویر را پایین می‌آورد. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شود:

عدم نمایش تصویر

گاهی تلویزیون را روشن می‌کنید اما تصویری نشان داده نمی‌شود یا تصویر ناقص است. این ایراد می‌تواند به دلیل مشکلات نرم‌افزاری، خرابی برد اصلی، یا مشکل در پنل نمایش دهنده باشد.

عدم نمایش تصویر تلویزیون

راه حل این مشکل می‌تواند شامل ریست کردن تلویزیون، بررسی اتصالات کابل، یا در موارد جدی‌تر، تعمیر یا تعویض قطعات باشد. اگر تلویزیون به طور ناگهانی خاموش می‌شود موارد زیر را انجام دهید:

  • CEC را فعال کنید.
  • ممکن است تنظیمات ریموت را بر روی دکمه Power (خاموش کردن تلویزیون) تنظیم کرده‌اید.
  • دستگاه مورد نظر را مجدد تنظیم را ریست کنید.
  • در صورت عدم وجود الگو، تنظیم مجدد کارخانه تلویزیون را انجام دهید.

تصویر تلویزیون کامل نشان داده نمی‌شود

از دیگر مشکلات رایج تلویزیون این است که تصویر تلویزیون به صورت کامل نشان داده نمی‌شود و تصویر ناقص است. علت می‌تواند موارد زیر باشد:

  • گاهی تصاویر کمی کشیده یا به صورت نیمه تمام نشان داده می‌شوند که به دلیل نادرستی اندازه تصویر تلویزیون است.
  • در برخی موارد تنظیمات خروجی یا Output روی اندازه بزرگ (معمولا 16:9) قرار نگرفته که از طریق منوی تنظیمات می‌توان به راحتی اندازه تصویر را تغییر داد تا کل تصویر نمایش داده شود.
  • تنظیمات را باید هم از طریق رسیور و هم تلویزیون بررسی کرد.

پرش تصویر

پرش تصویر یکی از مشکلات رایج تلویزیون است که در برخی موارد به وجود می‌آید. برای برطرف کردن این ایران می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • Motion Interpolation را غیرفعال کنید. این ویژگی‌ای است که به شما اجازه می‌دهد نرخ فریم محتوا را افزایش دهید تا با نرخ به روزرسانی تلویزیون برابر شود. با این حال اگر این اقدام موثر واقع نشود، می‌تواند موجب کاهش بیشتر نرخ فریم شود و تصاویر را بی‌کیفیت کند.
  • از یک منبع پخش متفاوت استفاده کنید. برای مثال می‌توانید برنامه استریمنیگ را تغییر داده یا DVD خود را عوض کنید. درواقع اغلب اوقات مشکل اصلی منبع پخش است.

مشکلات زاویه دید و کیفیت تصویر

در برخی تلویزیون‌ها، کیفیت تصویر در زاویه‌های مختلف کاهش می‌یابد یا رنگ‌ها تغییر می‌کنند. این می‌تواند به دلیل محدودیت‌های پنل نمایش یا تنظیمات نادرست تصویر باشد. راه‌حل‌ها شامل تنظیم مجدد تنظیمات تصویر و در صورت لزوم استفاده از پنل‌های با کیفیت بهتر مانند تلویزیون‌هایی که از تکنولوژی IPS استفاده می‌کنند است. با این فناوری از هر زاویه‌ای به تلویزیون نگاه کنید، کیفیت تصویر افت نمی‌کند. مثلا تلویزیون ایکس ویژن سری 7 مدل XCU735 از تکنولوژی IPS بهره می‌برد.

خطوط یا لکه‌ها روی صفحه نمایش

این می‌تواند به دلیل مشکلات در پنل نمایش، اتصالات داخلی ناقص، یا آسیب دیدگی فیزیکی باشد. راه حل‌ها شامل بررسی و محکم کردن اتصالات داخلی و در موارد جدی، تعویض پنل نمایش است.

رنگ‌های تلویزیون قاطی شده است

قاطی شدن رنگ‌های تلویزیون

برای رفع این مشکل باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • خرابی پنل تلویزیون یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند علت قاطی شدن رنگ تلویزیون باشد.
  • خرابی بک لایت تلویزیون نیز ممکن است باعث به هم ریختگی رنگ تلویزیون شود.
  • سوختن پیکسل‌های تلویزیون هم یکی از عوامل بروز این مشکل است.

تن رنگ‌های تلویزیون درست نیست

در صورتی که رنگ‌های تلویزیون اشتباه به نظر برسند و تن رنگ‌ها درست نباشد، این موارد را چک کنید:

  • تنظیمات مربوط به سفیدی رنگ یا White Balance و Color Space را ریست کنید.
  • تنظیمات Color Temperature را به سمت رنگ‌های گرم تغییر دهید.
  • حالت نمایش تصویر متفاوتی را انتخاب کنید.

روی حالت HDR تصاویر به شکل مناسب نمایش داده نمی‌شوند

HDR تلویزیون مشکل دارد

ممکن است هنگام تماشای محتوای تصویری HDR با مشکل مواجه شوید یا تصاویر به شکل قابل قبول دیده نشوند. در این صورت اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا از این که منبع در حال پخش (مثلا فیلم) HDR است یا نه مطمئن شوید.
  • بررسی کنید آیا تلویزیون شما قابلیت پشتیبانی از فرمت HDR یا HDR10 را دارد یا خیر. به طور مثال تلویزیون‌های سری X ایکس ویژن از تکنولوژی HDR10 پشتیبانی می‌کنند.
  • حالت پهنای باند کامل را فعال کنید. اگر تنظیمات دستگاه را روی پهانای باند کم قرار داده باشید (مثلا HDMI 1.4) تلویزیون این طور برداشت می‌کند که شما احتمالا تمایلی به دیدن محتوای HDR ندارید.
  • به طور کلی تلویزیون‌ها با این قابلیت، زمانی که محتوای HDR پخش می‌شود، به صورت خودکار روی حالت HDR قرار می‌گیرند. اگر چنین اتفاقی نیفتاد، تنظیمات مربوط به تلویزیون را بررسی کنید یا با تیم پشتیبانی محصول خود تماس بگیرید.

مشکلات صوتی

مشکلات صوتی شامل عدم پخش صدا یا کیفیت صدای ضعیف است. این می‌تواند به دلیل تنظیمات صدای نادرست، خرابی بلندگوها یا مشکلات مربوط به فرمت فایل پخش شده باشد. راهکارهای زیر را می‌توانید برای مشکلات صدا استفاده کنید:

عدم پخش صدا

عدم پخش صدای تلویزیون

هنگامی که تلویزیون شما صدا را پخش نمی‌کند، کارهای زیر را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که تلویزیون روی خروجی صدا مربوط به دستگاه منبع تنظیم شده باشد. (از طریق تنظیمات صدا این کار را انجام دهید.)
  • چک کنید که دستگاه منبع صدای مناسب تولید می‌کند. (مثل PCM، DTS، Dolby Atmos)
  • اطمینان حاصل کنید که کابل HDMI و کابل‌های مربوط به صدا به درستی به تلویزیون متصل شده باشد.
  • بررسی کنید که آیا سایر دستگاه‌ها می‌توانند صدای منبع مورد نظرتان را پخش کنند یا خیر.

صدا با تاخیر پخش می‌شود

گاهی اوقات ممکن است هنگام تماشای تلویزیون صدا با تاخیر پخش شود. برای حل این مشکل می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر از اسپیکرهای خارجی استفاده می‌کنید، ببینید که آیا قابلیت Lip Sync یا Audio Delay در دستگاه مورد نظر وجود دارد یا خیر.
  • اگر از اسپیکرهای تلویزیون استفاده می‌کنید، چک کنید که آیا قابلیت Lip Sync یا Audio Delay در دستگاه مورد نظر وجود دارد یا خیر.
  • از طریق منوی تنظیمات، ورودی را روی PC Mode تنظیم کنید.

بیشتر بدانید: علت قطع شدن صدای تلویزیون ایکس ویژن چیست؟

مشکلات اتصال به اینترنت

عدم اتصال اینترنت به تلویزیون

برای تلویزیون‌های هوشمند، مشکل در اتصال به اینترنت یک دغدغه رایج است. این مشکلات می‌تواند به دلیل مشکل در مودم، تنظیمات شبکه نادرست در تلویزیون، یا مشکلات نرم‌افزاری باشد. راه‌حل‌ها شامل:

  • مودم و تلویزیون خود را ریست کنید
  • تنظیمات شبکه تلویزیون خود را بررسی و اصلاح کنید
  • از طریق Ethernet تلویزیون را به مودم وصل کرده و سپس اقدام به نصب به روزرسانی‌ها کنید. سپس مجدد به WiFi وصل شوید.

برای آشنایی با برطرف کردن مشکلات اتصال Wifi Screen Mirror کلیک کنید.

مشکلات ریموت کنترل

گاهی ریموت کنترل به درستی کار نمی‌کند. این ممکن است به دلیل باتری‌های ضعیف، خرابی داخلی ریموت، یا مشکل در سنسور تلویزیون باشد. راه حل‌ها شامل تعویض باتری‌ها، تمیز کردن سنسورها و در صورت لزوم تعویض ریموت کنترل است.

مشکل گم شدن کنترل تلویزیون، خرابی و یا ضعیف شدن باتری آن، برای خیلی از افراد پیش آمده. به همین دلیل سازندگان تلویزیون یک راهکار مناسب ارائه دادن و آن امکان استفاده از گوشی موبایل به جای کنترل تلویزیون است. برای این منظور مقاله چطور گوشی موبایل را به کنترل تلویزیون تبدیل کنیم را مطالعه کنید.

مشکلات تلویزیون در استفاده از بازی‌های ویدئویی

در زمان بازی‌های ویدئویی ممکن است مشکلاتی در تلویزیون به وجود آید و همیشه برای یک گیمر انتخاب تلویزیون مناسب گیمینگ مهم‌ترین فاکتور است. به همین دلیل در خرید تلویزیون گیمینگ باید دقت کنید. ما در مقاله راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ به طور کامل به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

مشکلات تلویزیون در استفاده از بازی‌های ویدئویی

در ادامه به مشکلاتی اشاره می‌کنیم که در زمان اتصال تلویزیون به کامپیوتر یا بازی‌های ویدئویی ممکن است با آن‌ها مواجه شوید.

لگ زدن بازی‌ها

ممکن است در حین بازی با لگ زدن تصویر مواجه شوید که می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تلویزیون‌ها فقط زمانی که در Game Mode هستند، لگ ورودی کم را مجاز می‌کنند. خارج از حالت مخصوص بازی لگ وروردی بالاتر است. پس از این که تلویزیون شما روی حالت Game Mode قرار دارد، اطمینان حاصل کنید. تنظیمات آن در برندهای مختلف متفاوت است که باید از پشتیبانی دستگاه بپرسید.
  • تلویزیون را یک بار خاموش کرده و مجدد روشن کنید. حتی در حالت مخصوص بازی نیز ممکن است با باگ‌هایی مواجه شوید. بنابراین برای رفع این مشکل ابتدار از حالت Game Mode خارج شوید و مجدد تلویزیون را به این حالت برگردانید.

عدم کار کرد حالت Auto Low Latency

اگر حالت Auto Low Latency تلویزیون شما کاری انجام نمی‌دهد، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بررسی کنید که آیا دستگاه شما قابلیت پشتیبانی از این حالت را دارد یا خیر. این ویژگی به تلویزیون اجازه می‌دهد تا زمانی که یک دستگاه بازی ویدئویی را به اجرا درمی‌آورد به Game Mode تغییر حالت دهد. تا مخاطب لگ ورودی کمی را تجربه کند.
  • تنظیمات Game Mode را فعال کنید.
  • از فعال بودن آن روی کنسول نیز مطمئن شوید.
  • اگر ALLM کار نمی‌کند، می‌توانید به راحتی در زمان بازی کردن تنظیمات را روی Game Mode قرار دهید.

مشکلات در پخش محتوا از طریق USB یا دیگر دستگاه‌های خارجی

گاهی تلویزیون در شناسایی یا پخش محتوا از دستگاه‌های USB یا دیگر منابع خارجی مشکل دارد. این می‌تواند به دلیل مشکلات فرمت فایل، خرابی پورت USB یا تنظیمات نادرست باشد. راه‌حل‌ها شامل بررسی فرمت فایل‌ها، تعویض کابل‌ها یا اتصالات مجدد تنظیمات مرتبط است.

مشکلات در استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در تلویزیون‌های هوشمند

گاهی اوقات برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌ها در تلویزیون‌های هوشمند به درستی کار نمی‌کنند یا بارگذاری نمی‌شوند. این می‌تواند به دلیل مشکلات نرم‌افزاری، کمبود حافظه یا اتصال ضعیف به اینترنت باشد. راه‌حل‌ها شامل ریست کردن تلویزیون، به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها و افزایش حافظه داخلی (اگر امکان‌پذیر باشد) است.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم شایع‌ترین مشکلات تلویزیون شامل مشکلات تصویر، صوتی، اینترنت و موارد دیگر را بیان کنیم اما قطعا ممکن است با مشکلات دیگری روبه رو شوید که ما در این مطلب اشاره نکردیم. به همین دلیل اگر در تلویزیون خود ایرادی به وجود آمد که در بالا مطرح نشده بود در قسمت نظر مطرح کنید تا افراد بیشتری استفاده کنند.

ارسال نظر

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

*
*